• Élelmiszerek, melyek károsíthatják csontjainkat

        Szerző: WEBBeteg

        A Caring.com összeállításában, hat olyan élelmiszerről rántotta le a leplet, amelyek komoly károkat okozhatnak csontjainknak.

        • A megfelelő táplálkozás fő ismérve az, hogy az elfogyasztott étellel megfelelő tápanyagokat juttatunk a szervezetünkbe, amelyek, többek között, a csontjaink egészségét is megőrzik, illetve táplálják.

        Azonban az élelmiszerekben található anyagok nem csak táplálni, de bizony pusztítani, gyengíteni is tudnak.

        Íme az a hat, csontjaink számára leginkább kockázatos étel és ital, amelyekre jobb komolyabban odafigyelni.

        Hirdetés

        Ön tudta?

        A sóbevitel legnagyobb része azon ételekben található, amelyeket készen megvásárolunk: például a kenyérben, a készételekben, konzervekben, felvágottakban.Bővebben a sószegény étrend érvédő hatásairól >>

        A só elvonja a kalciumot a csontokból, amelyek így gyengébbé, törékenyebbé válnak. Minden 2300 milligrammnyi nátrium elfogyasztásával 40 milligramm kálciumot vesztünk, a dietetikusok mérései szerint. A legjobb dolog, amit tenni lehet a só káros hatásai ellen, a sóbevitel csökkentése, érdemes emellett a feldolgozott élelmiszerekre is odafigyelni, mivel azok általában eleve tartalmaznak sót is - az amerikai adatok szerint a sóbevitelünk 75 százaléka, éppen ezekből a rejtett sóforrásokból származik.

        Üdítőital

        Az üdítőitalok kétszeres kockázatot rejtenek magukban a csontjainkat tekintve. A szénsavas italokban a foszforsav miatt tapasztalható a jellegzetes pezsgés, ám ez a vegyület sajnos megemeli a vizelettel a szervezetből kiürülő kalcium mennyiségét. Mindeközben pedig a szervezetet eltelítő üdítőkből hiányzik az a tápanyag, ami a tejben vagy a gyümölcslevekben megtalálható.

        A megoldás az, ha tartózkodunk az ilyen italoktól és inkább a tejtermékekre vagy vitamindús gyümölcsleveket választunk. A legegyszerűbb persze, ha egyszerűen vizet iszunk és az étrendünk valóban tápanyagokban gazdag.

        Koffein

        Energiaitalok

        Az energiaitalok fogyasztásával szervezetünk terhelhetőségét akarjuk növelni. A hatás hosszú távon azonban inkább negatív és káros. Energiaitalok: Mit tartalmaznak? Veszélyesek>>

        A sóhoz képest a koffein lényegesen kevésbé veszélyes, de attól még némi kalciumot szintén kivon a szervezetünkből. Minden 100 milligrammnyi koffeinre 6 milligramm elvesztett kalcium jut. Ez akkor jelent problémát, ha nem pótoljuk az elvesztett kalciumot, például azért, mert túlzott mértékben fogyasztunk koffeines italokat, illetve azok mellett nem iszunk tejtermékeket és egyéb, a csontoknak hasznos italféléket.

        Érdemes ezért reggel 1-2 csészényi kávénál többet nem fogyasztani, majd inkább más típusú italokat inni - és természetesen a kávét tejjel ivók, már eleve többet tesznek a koffein kalciumelvonó hatásának ellensúlyozásáért.

        A-vitamin

        Az A-vitamin: előnyök és hátrányok

        Az A-vitamin vagy hétköznapi nevén retinol a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik, és az egyik legfontosabb funkciója, hogy a szürkületben való látást biztosítsa. A szem ideghártyájában a fény érzékeléséért felelős rodopszin vagy látóbíbor képződéséhez szükséges. Bővebben az  A-vitamin élettani hatásairól>>

        A többek között a tojásban, zsíros tejtermékekben, májban és vitaminnal dúsított élelmiszerekben megtalálható A-vitamin, ugyan a látásunk és az immunrendszerünk számára rendkívül fontos elem. Azonban kiderült, hogy az A-vitamin túladagolható - egyes kutatók a jelenleg felnőtteknek ajánlott 5000 nemzetközi egységet (NE) is túlzónak tartják.

        A legérzékenyebbek a jelenlegi adatok szerint a változó kor után lévő nők, esetükben a csonttörések száma kétszeresére növekedett, amennyiben napi 5000 NE-nél nagyobb mennyiségben juttattak a szervezetükbe A-vitamint.

        Az A-vitamin túlfogyasztás megelőzése érdekében, érdemes csökkentett zsírtartalmú étrendet követni, és tojásfogyasztáskor inkább csak a fehérjét használni, mint a tojássárgáját (ez utóbbi tartalmazza ugyanis a tojásban lévő A-vitamint). Érdemes a multivitamin készítményeket is ellenőrizni, nem tartalmaznak-e több A-vitamint a kelleténél.

        Alkohol

        Az alkohol megakadályozza az elfogyasztott kálcium feldolgozását a szervezetben, azaz a csontok

        így nem jutnak hozzá a szükséges tápanyaghoz. A komoly alkoholfogyasztás ennek tetejébe, még megzavarja a csont építőelemeinek, az oszteoblasztóma sejteknek a működését is.

        Az alkoholfogyasztást mindenképpen ésszerű mértékre kell csökkenteni, ami legfeljebb napi egy-egy pohárnyi szeszes italt jelentsen.

        Hidrogénezett olajok

        A legfrissebb kutatások kimutatták, hogy a hidrogénezett növényi olajok, elveszítik a bennük eredetileg megtalálható K-vitamint. A K-vitamin az erős csontok alapvető építőeleme, és a zöld levelű zöldségek után a legjobb forrásuk az olyan növényi olajok, mint az olívaolaj vagy a repce olaj.

        Ha elég zöldséget fogyasztunk, akkor nincs sok aggódnivalónk, de sütés-főzés alkalmával érdemes figyelnünk, hogy ne hidrogénezett olajat használjunk.

        Módosítva: 2017.01.08 00:11, Megjelenés: 2017.01.08 00:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az Ön bőre milyen?

        Az Ön bőre milyen?

        Peterman Krisztina

        Bőrünk típusának megfelelő ápolást igényel. Milyen jelekből határozható meg bőrtípusunk?

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Osteopetrosis - A márványcsontbetegség tünetei és kezelése

        A márványcsontbetegség különlegessége és ritkasága miatt több szerzőt is megihletett. Könyvek jelentek meg és filmek születtek ebben a betegségben szenvedő emberekről. Ezen leírások és bemutatások néha túlzásokba estek, természetesen a népszerűség növelése miatt. Ebben a cikkben a legfontosabb ismérveket és a kimeneteleket szeretném ismertetni.

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Osteogenezis imperfecta - Az üvegcsontú gyermek

        Az idegen szóval osteogenezis imperfecta néven emlegetett betegség egy olyan örökletes kórkép, melynek során a szövetek felépítésében szerepet játszó egyik kollagéntípus szintézise szenved zavart, ezért a felépülő csontszövet tökéletlen.

        Csontkinövést okozhat a túlzásba vitt mobilozás

        Különösen a fiatalokat veszélyezteti a fejentyű. Ausztrál tudósok meglepő kutatást publikáltak 2018 februárjában, amely - jobb későn, mint soha - másfél év után, idén nyáron végre hatalmas visszhangot keltett, és egy, a BBC-ben megjelent cikk hatására gyakorlatilag bejárta a világot.

        Ezekkel károsítjuk leginkább csontjainkat

        Milyen tevékenységek vagy élelmiszerek lehetnek káros hatással a csontrendszerünkre? Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelnie, ha meg akarja óvni csontjait.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Mi az az osteophyta (csontnövedék)?

        Mi az az osteophyta? Hogyan alakul ki? Milyen tüneteket okozhat? Hogyan diagnosztizálható, és milyen kezelési lehetőségek vannak?

        Térd alatti csontkinövés - Az orvos válaszol

        A térdkalácsom alatt, a sípcsontom felső részén gyermekkorom óta egy csontkinövés fejlődött ki. Szeretném tudni, hogy milyen következményekkel járhat ez a csontdeformáció a mozgásomra, mivel sportoló vagyok. – Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.