• A napi ajánlott maximális sófogyasztás

        Szerző: orvostkeresek.hu

        Az Amerikai Élelmiszer és Hatóanyag Igazgatóság (FDA) szabályozná a hozzáadott só mennyiségét az élelmiszergyártóknál és az éttermekben is. Az Egyesült Állomokban is ismertek a túlzott nátriumbevitel következményei, és számos erőfeszítés is történt már e téren, de nem sok eredmény mutatkozott az elmúlt 40 évben.

        Só - Nem méreg, de árthat

        Már a ’70-es évek óta nagyon fontos célkitűzés Amerikában a nátriumfogyasztás csökkentése, de hiába az egészségügyi irányelvek, a nemzeti sztenderdek és ajánlások, az amerikaiak még mindig több nátriumot fogyasztanak, mint amennyi egészséges lenne. Holott az étkezési szokások jelentősen változtak az elmúlt évtizedekben.

        Hirdetés

         Ön tudta?


        A sóbevitel legnagyobb része azon ételekben található, amelyeket készen megvásárolunk: például a kenyérben, a készételekben, konzervekben, felvágottakban.Bővebben a sószegény étrend érvédő hatásairól >

        Amíg korábban a nátrium nagy része az otthon, friss alapanyagokból készített ételek és utólagos sózás révén került a szervezetbe, ma már jellemzően a készételek, az éttermi és kiszállított fogások tartalmaznak túl sok sót.

        A só évszázadok óta része az étkezéseinknek, és alapvetően nem is lehet a veszélyes táplálékok közé sorolni, azonban a túlzott fogyasztása ellen már számos érv felsorakoztatható: a magas nátriumbevitelt összefüggésbe hozzák a magas vérnyomással, a szívinfarktussal, a stroke-kel, bizonyos vesebetegségekkel és más súlyos állapotokkal.

        A sófogyasztás csökkentése fokozatosan

        Szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezői


        A szív- és érrendszeri betegségeknek több rizikófaktora ismert, ezek között léteznek befolyásolható és nem befolyásolható faktorok. Bővebben>>

        Sajnos, szinte észrevétlenül, napról napra szokunk rá az egyre erőteljesebb sóbevitelre, és ez a nemzeti sófogyasztás folyamatos növekedésén is nyomon követhető. Egyes tanulmányok szerint azonban az emberek az egyre kevesebb sóhoz is hozzászoktathatók, amennyiben lépésről lépésre csökkentjük az adagot. Hiszen amíg a hirtelen ízváltozást kevesen tolerálják, a lassú csökkenést szinte mindenki jól viseli. A cél nem a só abszolút eltörlése, de addig a szintig való csökkentése, amíg már nem jelent egészségügyi kockázatot. 

        Jane E. Henney, a Cincinatti Orvosi Egyetem professzora tanulmányt is írt a témában azokat a lehetőségeket vizsgálva, amelyekkel hatékonyan leszoríthatjuk a nátriumfogyasztást. „40 éve ismerjük az összefüggést a hipertónia, és más életet veszélyeztető betegségek valamint a nátriumbevitel között, de még nem sikerült visszaszorítanunk a fogyasztását. Erről most meg kell győznünk az élelmiszergyártókat is. Ha fokozatosan csökkentenék a hozzáadott só mennyiségét, az nem változtatna jelentősen a termékek ízén, de egyre inkább teret adhatna más, táplálkozástanilag értékesebb összetevőknek. 

        Só - Mennyi az ajánlott mérték?

        Egy átlagos amerikai naponta 3400 miligramm nátriumot fogyaszt, amit nagyjából 1,5 teáskanál só tartalmaz. Ehhez képest a 2005-ös ajánlások 2300 miligrammban maximalizálják az ajánlott bevitelt, ami 1 teáskanálnak felel meg.

        Efölött a mennyiség fölött jelentősen nőnek a kockázatok. A modern irányelvek azonban még szigorúbbak, csupán 1500 miligrammban határozzák meg a felnőtteknek még egészséges adagot, sőt, 50 év fölött még ennél is kevesebb az ajánlott.

        Egészséges sópótlók is bőven fellelhetők a konyhákban: ilyen lehet a szójaszósz, a porrá zúzott kapormag, zellermag és szárított lilahagyma, a tengeri alga, vagy a főtt gabona és szója erjesztésével előállított miszó. Magunk is készíthetünk úgynevezett zöld sót, petrezselyem, zeller, csalán, lestyán, bazsalikom, snidling, majoránna és tengeri só 10:1 arányú darált keverékéből.

        (www.oxygenmedical.hu "Strategies to Reduce Sodium Intake in the United States."  forrás alapján )

        Módosítva: 2011.03.24 17:12, Megjelenés: 2011.03.24 17:12
      • Cikkajánló

        Anyajegy vagy bőrrák?

        Anyajegy vagy bőrrák?

        Dr. Kónya Judit

        Hogyan különíthetőek el? Fontos, hogy minden változást bőrgyógyász ellenőrizzen.

        HPV elleni oltás fiúknak is

        HPV elleni oltás fiúknak is

        Szponzorált tartalom

        Már a hetedikes fiúk számára is igényelhető az ingyenes HPV elleni védőoltás. (x)

        Nátrium: Mit érdemes tudnunk róla?

        A nátrium a szervezetben számtalan folyamatban vesz részt: folyadékháztartás szabályozása, izomműködés, idegrendszerben az ingerületátviteli folyamatok, sav-bázis egyensúly fenntartása, szénhidrát- és fehérjeanyagcsere, ozmotikus nyomás fenntartása.

        Magasvérnyomás-betegségem van?

        A magasvérnyomás-betegség (hipertónia) napjainkban és a jövőben is nagy jelentőségű népegészségügyi probléma lesz. A kórkép a lakosság 30-45%-át érinti, előfordulása az életkor előrehaladtával fokozatosan nő. Magas morbiditása és mortalitási kockázata miatt a korai felismerés és megfelelő kezelés kiemelten fontos a betegek számára.

        Agyi érelmeszesedés

        Mi okozhat agyi érelmeszesedést? Milyen tényezők növelik a kialakulásának kockázatát? Milyen következményei lehetnek az agyi érelmeszesedésnek?

        Tévhitek és tények a sóbevitelről - Napi 5 gramm az ajánlott?

        A nátriumból és kloridból álló só kis mennyiségben elengedhetetlen a folyadék- és ásványianyag-egyensúly fenntartásához. Az ajánlások szerint egy felnőtt napi sóbevitele 5 gramm, durván 1 teáskanálnyi mennyiség. Ebben benne van az összes étkezés, beleértve a félkész és kész termékek sótartalmát, illetve a külön sózást is.

        Tiszta só - tiszta őrület!

        Több mint egy éve terjed az interneten egy körlevél, ami a nátrium-klorid, vagyis a konyhasó fogyasztására buzdít, s ördögként űzi a boltokban csökkentett nátrium tartalommal árult, s káliummal kiegészített ételízesítőket. A mérgezőnek titulált sót Tejfalussy András, s több orvos követője kerülendőnek tartja, míg szerinte a patikai tisztaságú sóból sokkal többet kellene fogyasztani. A kardiológusok szerint viszont ezzel szemben a nátrium-klorid lehet sok civilizációs népbetegség okozója, amiből minimálist lenne szabad csak fogyasztani.

        Az ereket (is) védő újdonság: kenyér kevesebb sóval

        A magas vérnyomás kialakulásának egyik legfontosabb kockázati tényezője a túlzott sófogyasztás. Minden életkorban, mindkét nemnél szoros, dózisfüggő a kapcsolat a sóbevitel mértéke és a vérnyomás értékei között – ezt igazolja az utóbbi években született számos tudományos bizonyíték.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.