• A D-vitamin előnyös hatása az immunrendszerre

Szerző: MTI

Kulcsszerepet játszik a D-vitamin a védekezőképesség aktiválásában - mutatták ki a Koppenhágai Egyetem kutatói a Nature Immunology című folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A felfedezés magyarázatot ad arra, hogy miért kevésbé aktívak a T-limfociták (a fehérvérsejtek egy csoportja) - az immunrendszer valódi "katonái", amelyek baktériumokat és vírusokat ölnek - olyan betegségek esetén, amelyek esetében a vitamin koncentrációja a vérben viszonylag alacsony.

A D-vitamin
        D-vitamint csak nagyon kevés élelmiszer tartalmaz, legjobb D-vitamin forrásunk a halmájolaj, a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, margarinok. Ezt a vitamint többnyire az emberi szervezet maga állítja elő a napfény hatására. Vigyázat! Nemcsak a túl kevés D-vitamin okozhat problémát, hanem a túl sok is. Bővebben a D-vitaminról.

Carsten Geisler és csoportja rámutatott, hogy a gyilkos sejteknek szükségük van a D-vitaminra ahhoz, hogy működésbe lépjenek, ha a vitamin viszont hiányzik a vérből, akkor csak "alszanak".

"Amikor idegen anyagot észlelnek a T-sejtek a szervezetben, akkor egyfajta D-vitamint kereső rendszert, vagyis a vitaminra fogékony +antennákat+ fejlesztenek ki magukban. Ez mutatja meg a szervezetnek, hogy a sejtnek szüksége van a vitaminra, amelynek hiányában a sejtaktiváció elmarad.

Ha a T-sejtek nem találnak elegendő mennyiségű D-vitamint a vérben, nem kezdenek el működni" - magyarázta Geisler.

Vitamin- és ásványi anyag teszt

Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal! Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!>>

A kutatók szerint az emberi szervezet alvó T-sejtjei nem rendelkeznek vitaminreceptorokkal, sem pedig a PLC-gamma1-nek nevezett enzimmel, amelynek megjelenése szintén összefüggésben van a D-vitaminnal, és amely elindítja a sejtben a specifikus immunválaszt a kórokozókkal szemben.

"A tudósok már régen tisztában vannak azzal, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, és hogy szintén fontos tényezője olyan betegségeknek, mint a rák, a szklerózis multiplex. Azonban arra csak most derült fény, hogy kulcsszerepet játszik a védekezőrendszer beindításában" - állapították meg a kutatók.

Az európai lakosság háromnegyedének nincs a szervezetében elegendő mennyiségű D-vitamin, ezért negyven ország kutatói - élükön David Servan Schreiber idegtudóssal - szorgalmazzák a közvélemény érzékenységének felkeltését a vitaminnal kapcsolatos ismeretek iránt.

Az emberi szervezet elsősorban az élelmiszerekkel jut hozzá a D-vitaminhoz - nagy mennyiségben található belőle például a zsíros halakban. Előállításában a bőrt érő ibolyántúli sugárzásnak jelentős szerepe van.

Legutóbb frissült: 2010.03.08 09:33

Mellhártyagyulladás

Dr. Brugós László

A betegség tünetei a fájdalmon és nehézlégzésen kívül lehet a láz.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Hogyan erősítsük immunrendszerünket?

Az őszi hónapok beköszöntével egyre többen fáznak meg, lesznek betegek, vagy rosszabb esetben az influenza miatt esnek ágynak. Mindez betudható az időjárás megváltozásának - a lehűlésnek, esőknek, nyirkossá vált levegőnek -, amely hozzájárul a kórokozók számának növekedéséhez.

Allergia: miért van egyre több beteg?

"Allergiás vagyok erre vagy arra" - mondjuk gyakran, miközben nem biztos, hogy azt jelenti, amit ki szeretnénk vele fejezni. Teremtsünk egy kis rendet!

Gyenge csontozat - Rizikófaktorok és megelőzés

Vékony csontról vagy osteoporozisról, csontritkulásról akkor beszélünk, amikor a csont könnyebb lesz és gyengébb. Csontritkulásban a csont rostjai vékonyabbá, törékenyebbé válnak és elvesztik az erejüket.

A herpesz - Mit tegyen ellene? Mit tilos?

A herpesszel kapcsolatos elégtelen vagy téves információk a betegséggel járó apró hólyagocskák - az állra vagy a szem környékére való - kiterjedését is okozhatják, s az őszi-téli hónapok különösen kedveznek a fájdalmas betegség terjedésének.

A csontritkulás növeli a halálozási kockázatot

A csontritkulás férfiaknál és fiataloknál is kialakulhat. Dr. Pál Mónika, reumatológus a megelőzési és kezelési lehetőségekre hívta fel a figyelmét.

Keresztreakciók - Mit ne együnk?

A keresztreakció egy allergén-specifikus jelenség, mely légúti allergia esetén különböző, főleg növényi eredetű ételek fogyasztásakor jelentkezhet. A keresztreakció törzsfejlődéstanilag távoli növényfajok esetében is előfordulhat.