• Mennyit eszik és mennyi kalóriát éget el?

        WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos

        Egy átlagos testtömegű felnőtt napi kalóriaigénye 2000 kcal/nap. Az energiaszükségletet befolyásolja a testtömeg, a nem, az életkor, a külső hőmérséklet és elsősorban a szellemi és fizikai aktivitás.

        A testsúly emelkedésével a szükséges energiamennyiség azért nő, mert nagyobb tömeg fenntartása több energiát igényel, illetve a nagyobb test mozgása során több kalóriát éget.

        Hirdetés

        WEBBeteg Testtömegindex kalkulátor

        Az elhízás mértékének számszerűsített meghatározására a testtömeg index (BMI) szolgál, mely a kilogrammban mért testtömeg és a méterben mért testmagasság négyzetének hányadosa. Normális súly esetén a BMI 18,5-24,9, túlsúly esetén 25-30, elhízásról 30 feletti BMI érték esetén beszélhetünk. 
        Tesztelje magát!

        A férfiak több energiát igényelnek, mint a nők. Kisgyermekek esetében a testsúlykilogrammra számított energiaszükséglet az intenzív növekedés miatt nagyobb. Intenzív szellemi megterhelés idején az agy szénhidrát felhasználása nagymértékben megnő.

        A nagyobb fizikai munka nagymértékben növeli a szükséges energiamennyiséget. Könnyű fizikai munkát végző személyeknél 3000 kcal/nap, nehéz fizikai munkát végzőknél 4000 kcal/nap az átlagos energiaszükséglet.

        Terhes nők megközelítőleg 2900 kcal/nap, szoptató anyák kb. 3000 kcal/nap energiaigényűek. Az intenzív sportolás akár 500 kcal-val is növelheti a szükséges mennyiséget óránként.

        Ehhez érdemes ismerni, hogy testsúlykilogrammonként milyen tevékenység átlagosan óránként mennyi kalória felhasználását eredményezi. Az alábbiakban néhány példa látható.

        Tevékenység

        Energiaigény (kcal/óra/testsúlykilogramm)

        Alvás

        0,93

        Fekvés

        1,10

        Ülés

        1,43

        Állás

        1,58

        Séta

        2,75

        Asztalitenisz

        4,50

        Tenisz

        5,14

        Könnyű gimnasztika

        6,70

        Mellúszás
        Gyorsúszás

        4,40
        6,90

        Kerékpározás - 9 km/h sebesség
        15 km/h sebesség
        21 km/h sebesség
        30 km/h sebesség

        3,57
        5,38
        8,71
        12,00

        Futás - 9 km/h sebesség
        12 km/h sebesség
        15 km/h sebesség

        9,50
        10,07
        12,10

        Könnyű lovaglás (ügetés)

        6,71

        Kenuzás - 7,6 km/h sebesség

        8,10

        Vívás

        8,71

        Sífutás - 9 km/h sebesség

        9,00

        Evezés - 6 km/h sebesség

        9,30

        Korcsolyázás - 20 km/h sebesség

        9,91

        Tehát egy 75 kg súlyú ember 9 km/h sebességű egyenletes futással óránként 712,5 kilokalóriát éget el (75x9,5=712,5).

        Az egyes táplálékok, ételek energiatartalma széles határok között változik.

        A diéta szempontjából az ún. rejtett kalóriák vihetik leginkább tévútra a fogyni vágyót, amelyekkel gyakran nem számol. Ilyen lehet a 100%-os gyümölcslevekben megbúvó cukor, vagy a reggeli kávéhoz hozzáadott tejszín.

        Néhány étel kalóriatartalma: 


        Étel

        Kcal/100 gramm

        Étel

        Kcal/100 gramm

        Fehér kenyér

        261

        Gépsonka

        156

        Rozskenyér

        255

        Párizsi

        230

        Tej 1,5% - 2,8%

        48-60

        Téliszalámi

        516

        Trappista sajt

        370

        Brokkoli

        24

        Camembert sajt

        299

        Burgonya

        85

        Tojás (1 db)

        68

        Csiperkegomba

        39

        Csirkemell

        110

        Paradicsom

        22

        Marhahátszín

        228

        Alma

        30

        Hekk

        86

        Banán

        103

        A testsúly csökkentéséhez tehát szükséges a táplálékfelvétel korlátozásával és a fizikai intenzitás növelésével egy olyan mérleget kialakítani, amelyben az elhasznált energia több, mint amennyit a szervezet a táplálkozással bevisz.

        Tudjon meg többet az egészséges életmódról

        Dr. Kónya JuditForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kónya Judit

        Módosítva: 2017.05.05 14:50, Megjelenés: 2017.05.05 14:50
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Onkológiai kezelés

        Onkológiai kezelés

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        A terápia egyik mellékhatása szájnyálkahártya-gyulladás lehet. Hogyan előzze meg?

        A táplálkozás magatartási zavarai

        A túlsúly hétköznapi terjedése lehetett az egyik alapja, hogy széles körben divattrend lett az akár kóros soványság iránti vágy, számos táplálkozási rendellenességhez vezetve. Önmagában az ideális testsúly sem jelenti azt, hogy nincs táplálkozási zavarunk!

        Váltófürdő: mikor, hogyan, meddig?

        A gyógyászati kezelések egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek hazánkban is. Az egyik kiemelt kezelésnek a váltófürdő használata tekinthető. Milyen előnyei vannak? Miért lehet hasznos? Kiknek ajánlott? Utánajártunk.

        Időmegtakarítás és a hatékonyság növelése a megfelelő kommunikációval

        A folyamatos időhiány sajnos a mindennapos kommunikációt is megváltoztatta. Manapság egyre jobban elszemélytelenedtek a kapcsolatok és a pontos információk közlése is nehézzé vált. Ugyanígy az orvosi rendelőben is nehézségek merülhetnek fel, mivel az orvosok is állandóan idő szűkében vannak.

        Hormonális probléma is okozhatja, ha túlsúlyos a gyerek

        A testsúly mind a felnőtteknél, mind a gyermekeknél igen kényes téma, hiszen nagy befolyással van az ember egészségére, életkilátására és önbecsülésére. Természetesen azt, hogy valaki túlsúlyos vagy vékony, a genetika és mellette a mozgás és a táplálkozás befolyásolja.

        Az egészséges életmód döbbenetes hatásai

        Tanulmányok tucatjai értekeznek arról, mi mindent is kell megtennünk egészségünk érdekében: ne dohányozz, fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt, ám kevés húst, szabadulj meg a túlsúlytól, s mozogj hetente legalább három és fél órát. És mindezért mit kapunk cserébe?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA