• Folyadékra és ásványi anyagokra is szükségünk van

        Szerző: emineo.hu

        Gyakran halljuk nyáron azokat az intelmeket, amelyek a megfelelő folyadékpótlásról szólnak, de ugyanilyen fontos a só- és ásványi anyagok bevitele is. Hiába iszunk ugyanis elegendő vizet, teát, ha kimossuk szervezetünkből az ásványi anyagokat. Ezek hiánya számos kellemetlenséghez, súlyosabb esetben szervi problémához vezethet.

        A kiszáradás

        Kiszáradásnak (dehidráció) nevezzük azt az állapotot, mikor a szervezet víztartalma csökken. Háromféle formában fordulhat elő, amelyeket az alapján különíthetők el, hogy a víztartalom csökkenését kíséri-e az ásványi anyag egyensúly felborulása, és milyen irányban. A kiszáradás - Vigyázat, csökkenhet a szomjúságérzet!>>

        Melegben fokozottan izzadunk, ezáltal nemcsak vizet, hanem fontos ásványi anyagokat is veszít a szervezetünk. Szakemberek nem véletlenül ismétlik újra és újra, hogy ezeket a fontos anyagokat rendszeresen pótolnunk kell, de az sem mindegy, milyen mennyiségben és milyen forrásokból.

        Dr. Börzsei-Knoll Veronika, az Emineo Egészségügyi és Baleseti Központ szakmai vezetője kollégáival együtt gyakran lát el olyan betegeket a baleseti ügyeletükön, akik szédüléssel, izomgörcsökkel keresik fel a rendelőt.  Ha ilyen tüneteket tapasztal valaki, már nagy a baj.

        Fontos a só- és ásványi anyagok valamint a víz pótlása

        Míg étkezés nélkül akár hetekig is kibírja az emberi szervezet, ásványi anyagok és folyadék nélkül csupán néhány napig vagyunk képesek életben maradni – mondta a traumatológus. – Mindig azt tanácsolom, hogy az időjárásnak megfelelően, a változatosságot szem előtt tartva pótoljuk a folyadékot. Nem célszerű mindig egyféle italt fogyasztani: csapvizet, ásványvizet, gyümölcsleveket, teát éppúgy ihatunk, emellett húsz százalékban az ételekkel is bevihető a megfelelő folyadék. A víz mellett azonban ugyanilyen fontos a só- és ásványi anyag mennyiségének szinten tartása.

        Hirdetés

        A doktornő figyelmeztet: ha szédülünk, fáj a fejünk, görcsölnek az izmaink, fájnak az ízületeink, túl sötét a vizeletünk, fáradékonyabbak vagyunk, kezdjünk el gyanakodni, hogy szervezetünk valamiben hiányt szenved. Sokan ilyenkor gyógyszert vesznek be, de a fájdalom igazi okát nem szüntetik meg.

        Ásványvizeink

        Egészséges emberek bármelyik ásványvizet korlátlan mennyiségben fogyaszthatják, nem szükséges, hogy váltogassuk a különböző ásványvizeket időnként. Egészen más azonban a helyzet valamilyen betegség esetén. Ásványvizeink - Ön figyel az összetételükre?>>

        Az ásványi anyagok és a víz jelenléte, vagy hiánya az egész szervezetünkre, anyagcserénkre hatással van. A víz biztosítja a vérkeringést, lehetővé teszi a tápanyagok oldását, felszívódását és szállítását. A szervezet először a 40-45 százalék vizet tartalmazó izmokból vonja el a nélkülözhetetlen mennyiséget, ami miatt fájdalmas izomgörcsök léphetnek fel. Ha a szervezet víz- és sóháztartása felbomlik, anyagcserezavarok jelentkeznek – tette hozzá dr. Börzsei-Knoll Veronika.

        Gondoskodjunk a gyereket folyadékpótlásáról!

        Mindenki figyeljen oda, mennyit és mit iszik, eszik magasabb hőmérséklet idején. Különösen veszélyeztetett kategóriába tartoznak a sportolók, a fizikai munkát végzők, az idősek és a gyerekek. Utóbbiak kapcsán ne várjuk, hogy ők szóljanak, szomjasak. Nekünk kell figyelmeztetni őket rá.

        Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet egy korábbi tanulmányában azt javasolta, hogy 10 kilogrammonként 4 dl folyadék szükséges, kánikula esetén azonban többet kell inni. Figyelniük kell azonban szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek, illetve vesebetegeknek, mennyi folyadékot és ásványi anyagot visznek be szervezetükbe, náluk a túl nagy mennyiség is problémát okozhat.

        Akár vizet, akár ásványi anyagokat megtalálunk zöldségekben és gyümölcsökben, kiváló választásnak tűnik az ezekből készített leves.

        Ha mégis úgy érezzük, fájdalmaink nem csillapodnak, a tünetek nem enyhülnek, forduljunk szakorvoshoz.

        (www.emineo.hu)
         

        Módosítva: 2014.06.28 20:11, Megjelenés: 2014.06.28 20:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Érdemes mesélni!

        Érdemes mesélni!

        Szponzorált tartalom

        A meseolvasásnak számos jótékony hatása van. Olvassunk mesét gyermekünknek! (x)

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        Mindig fáradt? - A 7 leggyakoribb ok

        Ha sokszor elgondolkozik azon, vajon miért olyan fáradt mindig, nincs egyedül. Felmérések szerint minden öt megkérdezettből kettő érzi magát a hét nagy részében fáradtnak, és minden harmadik ember alváshiánnyal küzd.

        Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

        A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

        Kánikula, nyaralás, utazás - nyáron mire figyeljünk a folyadékpótlásnál?

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás veszélye, így fokozott odafigyelést és folyadékbevitelt igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk.

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Folyadékpótlás kisgyermekkorban

        A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítőképességet, fejfájás alakulhat ki. Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek?

        Csapvíz kontra ásványvíz - Melyiket válasszuk?

        Nem csupán a nyári hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges - napi 2-3 liternyi - folyadékfogyasztás, hanem az egészségünk megőrzésének egyik kulcsfontosságú tényezője az egész év folyamán. Vajon melyik a jobb alternatíva: a csapvíz vagy a palackozott vizek?

        Hidratációs index - Az egyes italok folyadékpótlásban játszott szerepe

        Normál körülmények között egy átlagos nap során a szervezet folyadékegyensúlya ingadozik ugyan, de a 24 órás cikluson belül rendszerint visszatér ugyanarra a pontra, ahonnan elindult. Ezért általában ritka a jelentős mértékű folyadékhiány.

        Mit igyunk edzéskor?

        Azt tudjuk, hogy, amikor edzünk fontos a hidratáció. De abban nem lehetünk teljesen biztosak, hogy mit is kell pontosan innunk edzés közben. Legjobb ha vizet, természetesen és kézenfekvő ez a választás. De amikor sportitalokkal, energiaitalokkal, ízesített vizekkel vannak tele a polcok, akkor elbizonytalanodhatunk, hogy tényleg a víz-e a legmegfelelőbb folyadékpótlási forma.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.