• Őszi gyümölcsszezon - Mit érdemes fogyasztani?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Az őszre beérő gyümölcsök nem csak frissen vagy befőttként fogyaszthatók, számtalan formában felhasználhatjuk őket megannyi ínycsiklandó étel alapanyagaként. A télre készülve nemcsak vitamin- és rostforrásként van jelentőségük, de a borongós szürke napokon a színes gyümölcsök látványa a hangulatunknak is jót tesz.

        A mandarin

        A mandarin egy őszi-téli klasszikus. Sokáig eláll, de 7 ºC alatt nem tárolható, mivel elveszíti édes ízét és aromáját. Konzerv vagy gyümölcslé formájában egész évben fogyasztható. C-vitaminban és ásványi anyagokban gazdag, illóolaja javítja a koncentrálóképességet.

        Vitaminok

        Ha táplálkozásunk változatos, adalékanyag-mentes, sok friss gyümölcsöt és zöldséget, ezen kívül tejtermékeket, olajos magvakat, aszalt gyümölcsöket, gabonaféléket és tojást is tartalmaz, általában külsőnkön is meglátszik.

        Vitaminokkal külső-belső szépségünkért

        Tipp: ha szereti a mandarin illatát, télen helyezzen el néhány gyümölcsöt a lakásban, szurkáljon héjukba szegfűszeget. Két hétig eltartható, a szegfűszegtől a kifacsart mandarinlé még zamatosabb lesz.

        Az alma

        A legelterjedtebb fajták a delicsesz, a  jonatan, a jonagold, a golden delicsesz és a Granny Smith. Az alma rendkívül sokféleképpen hasznosítható: nyersen, kompótként, sülve, süteményekben, almaléként stb.. Néhány alkoholos ital készítéséhez is felhasználják, az alma pl. a Calvados egyik alapanyaga.

        Hirdetés

        Azt, hogy mennyire egészséges gyümölcsről is van szó, a régi mondás is jól példázza: Minden nap egy alma az orvost távol tartja. Magas víz-, gyümölcscukor- és szőlőcukor-tartalma miatt könnyen emészthető, C-vitamin-tartalma révén pedig immunerősítő hatású.

        Tipp: Az egymás közelében tárolt almák gyorsabban megromlanak, ennek oka az, hogy a gyümölcs érlelési folyamatot gyorsító anyagokat bocsát ki, ezért pl. az éretlen, kemény kiwiket érdemes egy almával közös zacskóba tenni, így az rövidebb idő alatt válik fogyasztásra alkalmassá.

        Nyomelemek

        Ha a nyomelemekből hiányt szenved szervezetünk, vagy épp ellenkezőleg, túl sokat fogyasztunk belőlük, azt legtöbbször elsőként épp bőrünk, hajunk és körmeink jelzik számunkra!

        A nyomelemek szerepe a szépségápolásban

        A körte

        Több mint 5000 fajtája létezik, de csak néhány igazán elterjedt. Az aromás illatú gyümölcs leszedése után is érik. Ezért ha épp kemény, zöld gyümölcsöt vásároltunk, néhány napig hagyjuk érni, míg fogyasztható nem lesz. A körte kevés savat tartalmaz, de annál több cukrot, magas a vas, kálium és foszfortartalma, jó hatással van az idegrendszerre, a vérszegénységben szenvedőknek és savproblémákkal küzdőknek is jó választás ez a gyümölcs.

        Tipp: a még zöld körték érésének meggyorsítása érdekében helyezzünk melléjük almákat.

        A füge

        A jellegzetes formájú gyümölcsöt nyersen vagy szárítva fogyasztják. Ha a nyers változat mellett dönt, arra kell figyelnie, hogy a gyümölcs puha, ugyanakkor rugalmas legyen. Ha nem akarja, hogy a füge túlérett legyen, maximum öt napig eltartható hűtőszekrényben.

        Nem mindegy!

        Néhány alapvető fontosságú dologról sosem hallunk a szintetikus vitaminok reklámhirdetéseiben, pedig sok embert érdekelne bizonyára az a tény, hogy miközben egészségét óvni akarja, mennyire árthat szervezetének.

        Természetes és szintetikus vitamin

        A friss füge víztartalma igen magas: 80 százalék, ezzel a szemben a szárítotté már csak 18 százalék. A víztartalom csökkenésével a cukortartalom viszont extrém mértékben növekszik. Míg a szárított füge A- és B-vitamin-tartalma sokkal magasabb a friss fügééhez képest, a C-vitaminnak csak  elenyésző hányada marad meg szárítás után. Magas a kálium-, magnézium- és vastartalma, rostanyagokban is gazdag. Érdekesség, hogy a fügelevelek fehér nedvét régen rovarcsípések és szemölcsök kezelésére használták.

        Tipp: A szárított fügét dekorációként is használhatjuk.

        Az áfonya

        Fanyar íze miatt nyersen csak ritkán fogyasztják. Süteményekbe téve, szárítva vagy aszalva gyakrabban hasznosítják, közkedvelt gyümölcslé és lekvár formájában is. Több hónapig eltartható.

        Az áfonya a legerősebb antiszeptikus hatással rendelkező gyümölcs. Nátriumban, káliumban, C-vitaminban gazdag. Vese- és húgyúti fertőzések, reumás betegségek, vesekő kezelésében hatásos, csökkenti a vércukorszintet, cukorbetegeknek azonban fogyasztása előtt (teaként fogyasztva is!) ki kell kérniük orvosuk véleményét.

        Tipp: próbálta már a palacsintát áfonyalekvárral?

        A szőlő

        A szőlő felhasználásával kapcsolatban általában először a borok jutnak eszünkbe. Nem véletlenül, ugyanis a szőlőtőkéken termett szőlőnek kb. 80 százalékából készül bor, 15 százalékát fogyasztják el nyersen, és 5 százalékából lesz mazsola.

        A szőlőcukor energiát ad a szervezetnek, ezért a sportolók előszeretettel fogyasztják. A szőlő tartalmaz vasat, káliumot és C-vitamint is.

        Tipp: A cukorbetegek napi 80 g szőlőnél nem fogyaszthatnak többet, mivel magas szőlőcukor-tartalma miatt erősen megemeli a vércukorszintet.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; frauenzimmer.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2018.10.27 15:13, Megjelenés: 2017.10.20 02:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Sport

        Sport

        Sándor Judit, erőnléti edző

        Miért kell nyújtani? Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk? Cikkünkből megtudhatja.

        Rett-szindróma

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Fejlődési rendellenesség, amely a központi idegrendszert érinti elsődlegesen.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        Az izomzat felépítése és szerepe

        Az izom a szervezet olyan szövete, melynek fő funkciója, hogy a tápanyagokból nyert energiát mechanikai energiává alakítja át. Ez teszi lehetővé az egész emberi test helyzetváltoztatását, mozgását, finom működését, a belső szervek, zárógyűrűk mozgását és működését.

        Közeleg a tél: Dr. Móri István Péter fül-orr-gégész tanácsai

        Akik ismerik és szeretik a Trónok harca című sorozatot, azok számára bizonyára ismerősként cseng a fenti idézet. Bizony, az utóbbi napok időjárása drámaian megváltozott. A forró nyárból napok alatt szinte téli hideg lett.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA