• Félelem a repüléstől

        Szerző: Medipress

        Szakemberek véleménye szerint a repülőgépen való utazástól való kóros félelem az egyik legnehezebben kezelhető fóbia. Néhány tanáccsal azonban felülkerekedhetünk rajta.

        Repülőn utazni ellentmond az ember ösztöneinek: természetes körülmények között soha nem emelkednénk több ezer méter magasra. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az emberek 40 százaléka szorong a gépen, tízből egy pedig annyira retteg, hogy nem is hajlandó az utazás ilyen módját választani.

        Hirdetés

        Repülők, űrhajók és sugárterhelés

        A repülővel gyakran utazóknál nagyobb a kockázata a hosszú távú sugármérgezés kialakulásának, melyért a napkitörések, illetve a Nap tevékenységének köszönhető viharok a felelősek – figyelmeztet egy új tanulmány.
        Repülők, űrhajók és sugárterhelés>>

        Van, aki a repülő meghibásodásától és a balesettől tart, mások pánikreakciót produkálnak. Sokakra mindkét tünet jellemző. A félelem azonban magunktól is legyőzhető.

        A szorongás megértése

        A repüléstől való félelem lehet genetikus, tanulhattuk a szüleinktől, vagy táplálkozhat korábbi rossz tapasztalatokból. Amikor ezt éljük át, szívverésünk felgyorsul, a vér a karok és a lábak izmaiba tódul, ezért más testrészek – például az ujjaink – hideggé válnak. Sokan verejtékeznek, émelyegnek, nehezen lélegeznek. Ha a tüneteket felismerjük, már megtettük az első lépést, hogy túllépjünk rajtuk.

        Maradjunk motiváltak

        Jetlag

        Ma már egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy távoli tájakra utazzanak. Az utazás eszköze legtöbbször repülőgép, amely a nagy sebesség következtében rövid idő alatt több időzónán is áthaladhat, aminek eredményeképpen biológiai óránk teljesen felborul.
        Jetlag - az időutazók betegsége>>

        Legtöbbször valamilyen jó okból utazunk: nyaralásra, egy rég nem látott barát meglátogatására vagy egy új állás betöltésére. Erre gondoljunk, amikor felszállunk a gépre.

        A helyes légzés

        A megfelelő – hasi – légzés segít megőrizni nyugalmunkat. Gyakoroljuk otthon: feküdjünk hanyatt, tegyünk egy könyvet a hasunkra, és lélegezzünk úgy, hogy a könyv egyenletes tempóban emelkedjen és süllyedjen. Egy belégzés három másodpercig tartson, egy kilégzés ugyanennyit, így egy perc alatt tíz alkalommal cseréljünk levegőt

        Nézzünk szembe a félelemmel

        Képzeljük el az utat, és készítsünk egy listát a leginkább szorongató helyzetekről. Kezdjük a legkönnyebbel: például a helyünk megtalálásával. Magunkban játsszuk le a jelenetet, ahogyan végigmegyünk a folyosón, székünkhöz érve felpakoljuk a csomagunkat, majd helyet foglalunk. Ha ezen túl vagyunk, jöhet a következő.

        Fogadjuk el a helyzetet

        Ne várjuk előre a félelmet. Sokan akkor pánikolnak be, amikor a gépük turbulenciába kerül. Ne becsüljük túl a helyzet komolyságát, mindig támaszkodjunk a tényekre. Az út után pedig elemezzük ki, mi okozott problémát, és hogy következő alkalommal hogyan fogjuk ezeket megoldani.

        Medipress

        Módosítva: 2011.06.29 23:23, Megjelenés: 2011.06.29 23:23
      • Cikkajánló

        Neuropátiára utaló jelek

        Neuropátiára utaló jelek

        Prof. Dr. Barkai László

        Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

        A száraz bőr okai

        A száraz bőr okai

        Dr. Bodnár Edina

        Számos ok állhat a háttérben. Melyek ezek? Mit tehet a kellemetlen panasz ellen?

        Egy az Egészség Program - One Health Commission

        Ki ne tudná, hogy az emberi faj csak egyike a Földön élő számtalan élőlénynek? Az sem vitatható, hogy létünk és fennmaradásunk környezetünk függvénye. Az emberiség története mégis az uralkodásról szól: a népek, civilizációk harcai, a küzdelem a természet erőivel, a környezet gátlástalan átalakítása és kizsákmányolása átmeneti győzelmeket hozhat ugyan, de nagy árat fizetünk érte.

        Mindig fáradt? - A 7 leggyakoribb ok

        Ha sokszor elgondolkozik azon, vajon miért olyan fáradt mindig, nincs egyedül. Felmérések szerint minden öt megkérdezettből kettő érzi magát a hét nagy részében fáradtnak, és minden harmadik ember alváshiánnyal küzd.

        Fóbiák - A félelem kezelhető!

        A fóbiás betegek kezelésében elsősorban a terapeutának és a beteg részéről is időigényes pszichoterápiáknak van döntő szerepe. A legtöbb esetben az agy megtanítása is elegendő a fóbia leküzdéséhez, gyógyszeres kezelés nélkül is kiemelkedő eredmények érhetők el.

        Szorongás műtét előtt: mit tehetünk ellene?

        Nem ritka állapot a műtét miatti szorongás, mely olyan pszichés probléma, ami esetén a beteg félelme a beavatkozástól annyira erős, hogy fizikális tünetek (például heves szívdobogás, hányinger, mellkasi fájdalom) formájában jelentkezik. A szorongás súlyos formája az úgynevezett pánikroham. Hogyan kerülhető el az operáció előtti feszültség?

        Együttélés a szorongással

        A generalizált szorongás betegséggel nehéz együtt élni. Nagymértékben befolyásolhatja a családjával, barátaival való kapcsolatát, hatékonyságát a munkában és összességében az életminőségét.

        Normális szorongás vagy már betegség?

        Teljesen normális dolog időnként aggódni és szorongani. A generalizált szorongásos betegségben (GAD) azonban a beteg túlzott, irreális szorongással reagál a mindennapi élethelyzetekre, ennek a hátterében pedig nincs azonosítható, konkrét ok.

        A vizsgadrukk leküzdése

        A vizsgadrukk az az érzés, amivel előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során. Legyen az egy KRESZ-vizsga vagy egy matematika érettségi. Különbözőek vagyunk abban, hogy mennyire izgulunk a vizsgák során. A vizsgadrukk azonban leküzdhető.

        Szorongás - A lakosság 20 százaléka érintett

        A problémát kifejezhetjük sok más szóval is, például: aggodalmaskodás, idegesség, feszültség, nyugtalanság, ingerültség, stresszes állapot. A szorongásos zavarok a lakosság mintegy 20 százalékát érintik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.