• Elhízott magyarok: Nézzünk a számok mögé!

        Szerző: WEBBeteg - T. A., újságíró

        Hazánk az OECD országok között a negyedik, Európában pedig az első helyen áll az elhízottak aránya alapján felállított listán - derül ki a Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság felméréséből. Az elhízás az európai régió egyik legnagyobb népegészségügyi kihívása.

        Az OECD 2014-es egészségügyi felmérése szerint a magyarok a legelhízottabbak Európában. A felnőttek több mint 28 százaléka számít túlsúlyosnak, míg 2 és 17 éves kor között minden ötödik gyerek elhízott vagy túlsúlyos.

        Az OÉTI által koordinált Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat alapján elmondható: 2014-ben a fiatal nők több mint egyharmada, a középkorúak kétharmada, illetve az idős emberek több mint háromnegyede súlyfelesleggel rendelkezett. A vizsgálatban ezer felnőtt lakos adatait elemezték a szakértők.

        Hirdetés

        Elgondolkodtató a testkép témájában végzett kutatás is: a túlsúlyos magyar lakosság 54 százaléka úgy gondolja, hogy normális testsúllyal rendelkezik, ezért nem is tesz ellene - ez is kiderült az 5500 felnőtt és 7500 gyermek részvételével végzett Egészségkommunikációs Felmérésből.

        Nem csak a zsír a bűnös!

        Korábban a zsírt tették meg főbűnösnek, most pár éve a szénhidrát számít a fogyókúrázók körében az „első számú közellenségnek” - vázolja a helyzetet Moharos Melinda dietetikus, aki kihangsúlyozza: nem lehet egyetlen tápanyagot okolni az elhízás miatt.

        Elhízás - Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Mit tehetünk? A szénhidrátok közül a magas rosttartalmú gabonáknak, a zöldségeknek, gyümölcsöknek alapvető szerepük van az elhízás megelőzésében. Ezekből korántsem eszünk eleget.

        Érdemes azonban megnézni egy héten keresztül, hogy azok az élelmiszerek és italok, amelyeket rendszeresen eszünk és iszunk, mennyi hozzáadott cukrot tartalmaznak (a nassolni valók, az édesített tejtermékek, üdítőitalok, müzlik, stb.). Olyan élelmiszerben is van plusz cukor, amelyről nem is gondolnánk.

        Energiaegyensúly

        Ideális esetben annyi energiát fogyasztunk el, amennyit felhasználunk, így nem hízunk. Ha többet eszünk, és a felhasználást nem növeljük mozgással, fizikai munkával, akkor bizony elraktározzuk a felesleget, zsír formájában - mondja a dietetikus.

        Az általunk megkérdezett sportorvos hozzáfűzte: átlagosan naponta 3000 kalóriát felveszünk, ülő foglalkozásnál 500 plusz kalóriánk azonban megmarad naponta, ezt a mennyiséget nem használjuk el, ezzel kellene valamit kezdeni, leginkább leadni, mozgással.

              

        Szempontok az étkezésnél

        Úgy esznek, mint a felnőttek...

        Az elhízás miatt több olyan betegség is megjelenik gyermekkorban, mint a szív- és érrendszeri problémák, magas vérnyomás, cukorbetegség - ezek a betegségek erre a korosztályra nem volt korábban jellemző. Mi állhat a háttérben? Dr. Biró Lajos az 1–3 éves gyermekek komplex táplálkozási vizsgálata című tanulmányából kiderül: ma már minden édesanya tisztában van a szoptatás fontosságával, az anyatej-alapú táplálás jelentőségével 12 hónapos korig. Az első 1 év elteltével azonban hajlamosak lazábbra engedni a táplálkozási gyeplőt, mivel a gyerek most már „mindent ehet”. A 2010-ben vizsgált 1–3 éves korcsoportú gyermekek táplálkozásában a felnőtt lakosságra is jellemző hibák nyomai felfedezhetőek fel. A gyermekek gyakran majdnem úgy esznek, mint a felnőttek. Az elhízás és az abból származó civilizációs betegségek megelőzéséért gyermekkorban tehetünk a legtöbbet, különösen az első 1000 nap során. Ezt ismerték fel orvosszakmai szervezetek, és ezért alakult meg az Összefogás a gyermekek egészségéért program. Ennek legnagyobb eredménye a PTE KK Gyermekklinikán Magyarország első, regionális gyermek-prevenciós központ átadása 2015 novemberében. Hosszú távon az a cél, hogy a pécsi program eredményei alapján a prevenciós tevékenység tovább javuljon, és később a mintaprojektet kiterjesszék országszerte.

        ⦁    Zsírszegénység (alapanyag és ételkészítési mód tekintetében)
        ⦁    Hozzáadott cukor, finomított szénhidrátok minimalizálása
        ⦁    Több élelmirost fogyasztása (teljes kiőrlésű gabona, zöldség, gyümölcs)
        ⦁    Lehetőleg minden étkezés tartalmazzon valamilyen formában zöldséget (nem burgonyát)
        ⦁    Napi kb. 2 liter folyadék (ennek legnagyobb része víz és ásványvíz legyen)
        ⦁    Kényelmi termékek limitálása (legideálisabb esetben elhagyása)

        Moharos Melinda hangsúlyozza: ne feledjük! Mindegyik tápanyagnak (fehérje, zsír, szénhidrát) meg van a maga helye és szerepe, ajánlott mennyisége az életünkben és az ételünkben, ezeket célszerű betartani, szükség esetén szakember, például dietetikus segítségét is igénybe venni.

        Nyugalmi anyagcsere

        A nyugalmi anyagcsere az az energiamennyiség, amit a szervezet az életfenntartó folyamataihoz (keringés, légzés, emésztés, kiválasztás stb.) nyugalmi állapotban felhasznál. Ezt az energia-szükségletet jelentősen növelik még egyéb faktorok, pl. a mozgás, stressz, láz, kóros állapotok. A nyugalmi anyagcsere a kor előrehaladtával sajnos csökken, különösen nőknél, a változókor jár együtt drasztikus energiaigény-csökkenéssel. Ilyenkor szoktak gyorsan felszaladni a plusz kilók.

        Testmozgás

        Dr. Pavlik Gábor, a Testnevelési Egyetem Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszék professor emeritusa elmondta, hogy a lakosság mindössze 18-20 százaléka végez rendszeres testmozgást. A feleslegesen bevitt energiamennyiséget napi egy órányi intenzív, dinamikus edzésmunkával kiválthatjuk, és ezzel nemcsak fölös kilóinktól szabadulhatunk meg, hanem szív- és érrendszerünk védelméről is gondoskodhatunk.

        Lehet sétálni, kocogni, biciklizni, úszni, teniszezni, focizni - kinek, mi a kedvence, nem szükséges ezt a néhány órát edzőteremben tölteni. Fő a változatosság – véli a sportorvos.

        (WEBBeteg.hu - T. A., újságíró)

        Módosítva: 2016.06.08 14:55, Megjelenés: 2016.06.08 14:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az idegbecsípődés

        Az idegbecsípődés

        Dr. Berky Zsolt

        A kiváltó ok mielőbbi megszűnésével a tünetek nyomtalanul elmúlhatnak.

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        Magas vérnyomás és elhízás - Mit okozhat 10 kiló túlsúly?

        Az elhízás korunk járványszerűen terjedő betegsége, mely az egész világon rohamosan terjed mind a felnőtt, mind a gyermek korosztályban. Az elhízás nemcsak esztétikailag nem kívánatos jelenség, hanem számos betegség előidézője is, mint például a magas vérnyomásé.

        Gyors fogyás vagy hízás: a striák

        A stria nem más, mint a bőr olyan területe, mely kinyúlt. Általában jelentős testsúlygyarapodás vagy testsúlyvesztés okozza, s a bőr rugalmasságától függ, hogy mindez a folyamat milyen nyomot hagy.

        A hízás meglepő okai

        Amennyiben több kalóriát visz be a szervezetébe, mint amennyit eléget, nem meglepő, hogy fölös kilókat szed fel. De mi van olyankor, mikor az étkezés és mozgás egyensúlyára odafigyel, ám mégis hízik? Ássunk a hízás mögött álló dolgok mélyére!

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Tények és tévhitek az anyagcseréről

        Okoznak-e a light termékek túlsúlyt? Lassú-e az elhízottak anyagcseréje? A túlsúlyos személyek alacsonyabb önkontrollal rendelkeznek, mint sovány társaik? Cáfolunk néhány tévhitet.

        Elhízás: kevésbé hatékony a fogamzásgátló

        Az elhízásnak számos kóros következménye közismert. Kevésbé ismert viszont az a tény, hogy a gyógyszerek hatékonysága hogyan változik meg az elhízott emberek esetében, nehéz feladat elé állítva ezzel mind az orvost, mind a beteget.

        Újév és karácsony között híznak el az emberek: Hogy lehet karcsú tavaszra?

        A szűk farmert és a lepattanó inggombokat sokan az adventi időszak számlájára írják, pedig ilyenkor felmérések szerint átlagosan csupán 370 gramm súlyfelesleget halmozunk fel. A fölösleges kilók valójában nem karácsony és újév között, hanem újév és karácsony között rakódnak le.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.