• Napszakok és ételek: mikor és mit érdemes fogyasztani?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár, vacsorázz úgy, mint egy koldus - tartja az elterjedt mondás. A mai világban sajnos elég nehéz, bár nem lehetetlen betartani azokat a szabályokat, amelyekkel megőrizhetjük egészségünket.

        Ehhez a rendszeres testmozgáson és káros szenvedélyektől mentes életmódon kívül a helyesen összeállított étrendünk is nagyban hozzájárul. Szervezetünk megfelelő működéséhez a különböző napszakokban más és más tápanyagokat, valamint ételeket célszerű fogyasztani, miáltal alapanyagcserénk optimálisan fogja ellátni feladatát, és testünk nem szenved hiányt az alapanyagokból.

        Mivel indítsuk a napot?

        A reggeli az első főétkezés, amely valóban megalapozza a napunkat, energiát ad szervezetünknek, felpörgeti az anyagcserét, az agyműködést, fokozza a szellemi teljesítményt, és pótolja az éjszaka folyamán megemésztett és felhasznált tápanyagokat.

        Persze nem mindegy, hogy mit fogyasztunk reggelire. Az általánosan elterjedt, zsíros pékáru, tejes kifli, zsömle nem jó választás, főleg ha fehérlisztből készült. A finomított búzaliszt és a cukros ételek, italok hirtelen emelik meg a vércukorszintünket, gyorsan mobilizálható, könnyen hasznosuló energiát adva számunkra, ugyanakkor a gyors felszívódás következtében hamar el is múlik a hatásuk, hirtelen fáradtságot, éhséget hagyva maguk után. Ideális esetben alacsony glikémiás indexű, összetett szénhidrátok és rostok fogyasztásával a vércukorszint-ingadozás kivédhető, így az éhség nem fog kínozni minket a következő étkezésig.

        Hirdetés
        A tinik üres gyomorral mennek iskolába: Rossz anyagi helyzet vagy táplálkozási zavar?
        Sok tinédzser reggeli nélkül megy el otthonról, ami az iskolai mindennapokban negatív hatással van figyelmükre és memóriájukra is.

        A tinik üres gyomorral mennek iskolába: Rossz anyagi helyzet vagy táplálkozási zavar?

        Ehetünk reggelire teljes kiőrlésű, barna vagy rozslisztből készült kenyeret, bucikat, amelyek magvakat is tartalmaznak. A zöldségek frissen megpucolva, vagy zöldségkrémként nem maradhatnak ki, hiszen magas rosttartalmukkal javítják az emésztést, beindítják az éjszaka lelassult bélműködést. Ha ragaszkodunk a felvágottakhoz, a húsipari melléktermékekből előállított, túlsózott termékek helyett válasszunk sovány, magas hústartalmúakat, mint például a csirkemellsonka. A tojás kiváló fehérjeforrás, zsírszegényen elkészítve, zöldségekkel remek választás lehet. Ha édesen szeretjük a reggelinket, a zabpehelyhez tehetünk mézet, a joghurtba darabolhatunk gyümölcsöket, megszórhatjuk gabonapehellyel. A teát, kávét energiamentes édesítőszerrel édesítsük. Ne felejtsük el a frissen facsart, vagy cukormentes gyümölcsleveket sem, melyek szintén jól beilleszthetőek a reggeli menübe.

        Az ebéd utáni fáradtság elkerülhető

        Egy királyi reggeli után éhség nélkül várhatjuk az ebédet. Az ebédünknél figyeljünk arra, hogy a zsíros, nehéz ételeket, valamint a túlevést kerüljük, hiszen emésztésünk emiatt lassabban fog végbemenni, gyomrunk telítettsége sokáig fennmarad, az ebéd után jelentkező fáradtságtól és puffadástól a munka is nehezen megy. A legjobb választás, ha levest is fogyasztunk, hiszen telítő értékkel bír, ezért kevesebb második fogást fogunk enni. A leves lehet zsírszegényen elkészített zöldségleves, nyáron hideg gyümölcsleves. Ha tartalmasabb (mint például a májgombócleves), akkor főételként ne fogyasszunk húsos ételt. A pörköltek, rántott húsok helyett, válasszunk magas fehérjetartalmú, de sovány ételt, párolt, roston sült, grillezett csirke, hal, sertés vagy marhahús formájában. Köretként a szokásos sült krumpli, tört burgonya helyett, egészségesebb választás a párolt barna rizs, zöldség, friss kevert saláták, főzelékek, savanyúság. Kis adagokat fogyasszunk, és addig együnk, amíg elég, ne addig, amíg van a tányéron. Ezzel elkerülhetjük az ebéd után jelentkező bágyadtságot, emésztésünket nem terheljük meg.

        Zárjuk a napot fehérjével

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A harmadik főétkezés a vacsora, amely lehet hidegen, vagy melegen elkészített étel. Fontos, hogy ez az étkezés már kevesebb szénhidrátot tartalmazzon, mint a reggelink, több legyen benne a fehérje, ugyanis az éjszaka folyamán nem hasznosuló szénhidrát elraktározódik, felhasználás hiányában pedig zsírpárnák alakulnak ki. Az időzítésben is legyünk körültekintőek: lefekvés és vacsora között teljen el legalább 3 óra, hiszen minimálisan ennyi időt vesz igénybe, amíg kiürül a gyomrunk. Ellenkező esetben a teltségérzet miatt álmatlan éjszakánk lesz, a lelassult emésztés miatt pedig a gyomorban marad az étel, és kellemetlen erjedési folyamatok indulnak be. A fehérjedús ételeket részesítsük előnyben, például a tejet, tejtermékeket, sajtokat, sovány húsféléket, tojást.

        Ne hagyjuk ki a köztes étkezéseket sem

        A kisétkezések (tízórai, uzsonna) fontossága sem elhanyagolható, amelyek során fogyasszunk 1-1 gyümölcsöt, turmixot, joghurtot, zabfalatot, olajos magvakat, ezáltal megfelelő mennyiségű rostot viszünk be a szervezetünkbe, illetve az enyhébb éhségérzet miatt, a főétkezéseink során is kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült: 2017.11.07 13:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fogzás és fogápolás

        Fogzás és fogápolás

        Dr. Szendrey Gábor

        A fogzás megviseli a csecsemőket. Mit tehet a szülő és mit ne tegyen?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Egyre többen eszik, jól teszik? A zab szervezetre gyakorolt hatása

        A zab és a zabkása több országban rendkívül elterjedt, például az Egyesült Államokban az emberek jelentős része rendszeresen fogyasztja, elsősorban reggelire. Hazánk étkezési szokásait figyelembe véve érdemes lenne növelni az étrendben betöltött súlyát, mivel rendkívül egészséges, és rendszeres fogyasztása számos hosszú távú előnnyel jár. Ezeket tekintjük át a következőkben.

        Miért fontos reggelizni?

        Egészségünk megőrzése érdekében elengedhetetlen a rendszeres, életkorunknak megfelelő testmozgás, valamint a káros szenvedélyektől mentes életmód és a helyesen összeállított étrend.

        Mit együnk, hogy megőrizzük bélflóránk egészségét?

        A normál bélflóra jelentős szerepet tölt be immunrendszerünk működésében. Ahhoz, hogy ez a rendszer optimális szinten működjön, elengedhetetlen egészségének megőrzése. Mit tehet annak érdekében, hogy bélflórája és immunrendszere is tökéletesen működjön?

        Ön tudta a C-vitaminról?

        A C-vitamin, más néven aszkorbinsav sokrétű védőszerepet tölt be az emberi szervezetben. Testünk nem képes saját maga előállítani, így a C-vitamint az azt tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával juttatjuk szervezetünkbe.

        Chiamag - Érdemes fogyasztani?

        A chiamagról sokat hallani mostanában, szuper élelmiszerként (superfood) emlegetik, de vajon mivel érdemelte ki ezt a címet, milyen tápanyagokat tartalmaz, és tényleg értékes eleme lehet étrendünknek? A 2018-ban az ország cukormentes tortájának választott Három kívánság is tartalmazza ezt az összetevőt.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.