• Az örömhormon pótlása télen

        Szerző: Oxygen Medical

        A szerotoninnal (úgynevezett örömhormon) kapcsolatos ismereteink hiányosak, sokszor ellentmondóak. A szerotonin hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, így például a migrénnel, depresszióval, idegi-, étkezési- és szexuális zavarokkal vagy akár a premenstruációs szindrómával is. Dr. Hubina Erika, endokrinológus az összefüggésekre hívta fel a figyelmet.

        Mi csökkentheti a szerotonin szintjét? 

        Szezonális depresszió: A téli depresszió
        A depresszió bármelyik évszakban jelentkezhet, de télen különösen gyakori. Az úgynevezett téli depresszió összefügg az évszakkal, ilyenkor a nappalok rövidülnek, az éjszaka hosszúra nyúlik, hamarabb sötétedik. Szezonális depresszió: A téli depresszió

        Számos kutatás született már e témában, amelyek széleskörű összefüggéseket vizsgáltak. Így például kiderült, hogy a menopauza alatt az ösztrogénszint csökkenésével a szerotoninszint is csökken, ami hozzájárulhat a hangulatváltozásokhoz. A hiányállapot ugyanígy beindítja a „kívánósságot” is, vagyis a szervezet bizonyos ételek utáni vággyal próbálja növelni az örömhormon szintjét. Ugyanez érvényes a premenstruációs szindrómánál is, amelynek tüneteit valószínűleg a nemi hormonok és a szerotonin kölcsönhatása okozza. Vagyis a menstruáció előtti napokra jellemző idegesség, lehangoltság, bizonyos ételek utáni sóvárgás és csökkent libidó is ezzel függhet össze.

        Egy argentin kutatásból az is kiderül, hogy a két műszakban és csak éjszaka dolgozóknak is alacsonyabb a szerotoninszintje, mint azoknak, akik hagyományosan, nappal dolgoznak. Ez pedig jelentősen növelheti a szorongás és a depresszió kialakulásának esélyét.

        A szerotonin csökkenésének jele lehet a túlzott evés is, hiszen a szénhidrátbevitel csak rövid ideig emeli a szerotonin szintjét. Vagyis akár az örömhormon hiánya miatt kialakult szomorúság, téli lehangoltság is okozhatnak plusz kilókat, amennyiben édességgel, süteménnyel szeretnénk becsapni az agyunkat.

        Hirdetés

        Hogyan növelhetjük a szerotonin szintjét?

        Nem lehet eléggé hangsúlyozni a fizikai aktivitás szerepét. Ugyanis az edzés is egyfajta stressz a test számára, amelyhez azonban – megfelelő és rendszeres gyakorlás mellett – a szervezet alkalmazkodni kezd és növeli a stresszválaszban résztvevő anyagok termelését: például a noradrenalinét és a szerotoninét is. Hasonló anyagok termelődnek a szerelmi együttlét során is, amelyek felpezsdítik a vérkeringést és általános jó érzést okoznak. Télen a legfőbb probléma a napfényhiány. A napfény ugyanis kifejezetten javítja a hangulatot, hiszen optimális szintre hozza a szerotonin-szintet. Így a déli órák kivételével érdemes minél több időt a szabadban tölteni.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Bizonyos vitaminok, ásványi anyagok is hozzájárulnak a szerotonin termelődéséhez. Ilyen például a B5- és a B6-vitamin. A B5-vitamin a szerotonin és az acetilkolin termelését támogatja, és egyes kutatások szerint a memóriát és a koncentrációképességet javító hatásán kívül a szorongás, a depresszió kezelésében is hasznos lehet. A B6-vitamin szintén nélkülözhetetlen a szerotoninszintézishez. Erős az összefüggés a depresszió és a folsav hiánya közt is. Ezért fontos tudni, hogy egyes gyógyszerek, például az aszpirin, a barbiturátok, a görcsoldók, az orális fogamzásgátlók folsavhiányt idézhetnek elő a folsav felszívódásának gátlása révén. A kockázatos öndiagnózis helyett azonban minden szokatlan tünet esetén forduljunk orvoshoz, csak így derülhet fény a problémáink pontos okára, és kezdődhet el egy hatékony kezelés! 

        (oxygenmedical.hu)

        Módosítva: 2017.01.12 02:51, Megjelenés: 2017.01.12 02:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Monitor előtti munka

        Monitor előtti munka

        Halmosi Edina

        Mire érdemes odafigyelnie szemei egészségének megőrzése érdekében?

        Down-szindróma

        Down-szindróma

        Dr. Antalffy Katalin Anita

        A Down-szindróma súlyos fejlődési rendellenességgel járó betegség.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

        A depresszió kezelése

        Sokan nem így tudják, de az enyhe depressziót is kezelni kell a súlyosabbra fordulás elkerülése céljából. Ugyanakkor általánosan érvényes, hogy minden esetben érdemes pszichiáterhez fordulni. Lássuk, melyek a terápiás lehetőségek.

        A csokoládé: hasznos vagy káros?

        Tejcsokoládé, keserű csokoládé, fehér csokoládé, töltött vagy töltetlen: a csokoládé ma már számos változatban kapható. Gyerekek, felnőttek, fiatalok és idősek hazánkban is évente több kilót esznek meg belőle. Sokak számára a csokoládé fogyasztása jutalmazást, boldogságot jelent.

        Az antidepresszánsok növelik a szuicid kísérletek kockázatát

        A British Medical Journal hasábjain publikált analízis alapján, a pszichiátriai kezelések során széles körben alkalmazott antidepresszánsok öngyilkos gondolatokra illetve cselekvésre hajlamosítanak.

        Ventillátorral a bölcsőhalál ellen

        Az úgynevezett hirtelen csecsemőhalál (Sudden Infant Death Syndrom – SIDS), vagy ahogy a köznyelvben leggyakrabban nevezik: bölcsőhalál, egyike a legrettegettebb csecsemőkori haláloknak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.