• Kérdések a hús körül - Egyem, ne egyem?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ön mennyi húst eszik naponta? Tudta, hogy az ajánlások szerint egy felnőtt adagja maximum 200 g? Ez kb. egy-két szelet csirkemellnek, plusz két-három szelet felvágottnak felel meg. Nem sok.

        A minőségi húsok teljes értékű fehérjeforrást jelentenek szervezetünk számára, 100 g hús átlagosan 20 g fehérjét tartalmaz. Ráadásul fontos vitaminokkal, például B-vitaminnal és ásványi anyagokkal, így vassal látják el a szervezetet. Ezek a jó hírek azonban senkit sem hatalmaznak fel arra, hogy húst, hússal egyen. Íme, néhány hasznos útmutatás.

        Hirdetések

        Az elmúlt években előtérbe került az a vélekedés, hogy a húsfogyasztás káros az egészségre. A megfelelő mennyiségben és minőségben bevitt hús azonban nem csak hogy nem káros, hanem kifejezetten szükséges a szervezet egyensúlyának fenntartásához - mondja Kiss Istvánné, a Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet dietetikusa. Indokolatlan azonban minden étkezésre húst fogyasztani, mert ekkor kimaradnak az étrendünkből más, teljes értékű fehérjéket tartalmazó alapanyagok, úgymint a tej, joghurt, sajt, túró vagy a tojás.

        Ami a hús mellett szól

        A hús az egyik legfontosabb fehérje forrásunk, mert megfelelő mennyiségben tartalmazza az esszenciális aminosavakat. A fehérjék nélkülözhetetlenek a szövetek felépítésében, fontos szerepük van a víz megkötésében, a sav-bázis egyensúly szabályozásában, az immunrendszer működésében. 

        Nagy mennyiségben tartalmaznak B1, B2, B6, B12, valamint A- és D-vitamint. Tudta? Elégtelen húsfogyasztás esetén nem fedezhető a napi B12-vitamin szükségletünk.

        Fontos ásványi anyagokat is tartalmaznak a húsok (vasat, cinket, rézt, mangánt és szelént). A Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének kutatása szerint a fiatal nők a javasoltnál jóval kevesebb (fele mennyiségű) vasat visznek be szervezetükbe. Ezt elsősorban a vasat jól hasznosuló formában tartalmazó hús és húskészítményekből lehetne fedezni. A vas felszívódását segíti a megfelelő C-vitamin ellátottság, tehát nem feledkezhetünk meg a friss zöldségek, gyümölcsök fogyasztásáról sem, különösen ajánlott hús mellé salátát enni.

        Nem mindegy, milyen

        A hús összetételét, minőségét nagyban befolyásolják a tartás körülményei. A természetes körülmények között tenyésztett, háztáji állatok húsa jobb minőségű, és nagyobb élelmiszerbiztonságot jelent a fogyasztók számára. Ezért vásárolnak sokan egy helyről, a kedvenc hentesüktől.

        Az sem mindegy, milyen állat húsáról van szó. Vörös a marha, a birka vagy a vadhús. A zsírszövet átszövi az izomszövetet, ezért magasabb a rejtett zsírtartalma, nehezebben emészthető, mint például a fehérhús, amilyen a csirke vagy a pulyka, a zsírszövet főleg a bőr alatt található, könnyen leválasztható. Összehasonlításképpen: a zsírösszetétel a csirkemellben bőr nélkül 1g/100g, a sertéshúsnál 42g/100g.

        A KSH adataiból kiderül (lásd grafikon), hogy nagyobb részt baromfihúst fogyasztunk, ami ugye fehérhús, ez a jó hír - a rossz az, hogy sok húskonzervet és hentesárut, felvágottat eszünk, de nem a csirke- vagy pulykasonkát részesítjük előnyben. 

        Húskészítmények: bele minden...

        Ezek a termékek húsipari nyersanyagból (hús, szalonna, belsőség) készülnek, tartalmaznak ízesítő anyagot, sót és különböző fűszereket, valamint fehérje készítményeket és adalékanyagokat. Kiválasztásuknál részesítsük előnyben a soványabb, alacsony zsírtartalmú készítményeket, azokat, amelyek nagyobb mennyiségben tartalmazzák a szín húst. A napi 10-20 dkg húsfogyasztás ajánlásakor beleértjük a húskészítmények fogyasztását is, ezzel számoljon - mondja a dietetikus.

        Káros-e a zsír?

        Ezek a fiatalok!


        A 19-25 év közötti fiatal felnőttek testtömegindexének (BMI) elemzéséből kiderült: a vizsgált hallgatók 16 százaléka túlsúlyos, 2 százalékuk elhízott, 3 százalékuk pedig a sovány kategóriába tartozott, ez mindenképpen összefügg kismértékű fizikai aktivitásukkal. Ráadásul a BMI alapján normál tápláltsági állapotú hallgatóknak sem feltétlenül ideális a testösszetétele, amely mindenképpen növeli a „népbetegségnek” számító szív és érrendszeri, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.
        BMI kalkulátor>>

        Kis mennyiségű és megfelelő minőségű zsiradékra a szervezetnek igenis szüksége van, energiát biztosít a szervezet számára, lehetővé teszi a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, hozzájárul a
        testhőmérséklet állandó szinten tartásához. A túlzott zsírcsökkentés nem kívánatos, illetve megváltozik az élvezeti értéke az ételnek: 1,5 százaléknál kevesebb zsírtartalmú hús már száraz.

        A telített zsírsavakat - amelyek legnagyobb mennyiségben a zsíros húsokban és húskészítményekben, valamint a vajban, a magas zsírtartalmú tejben találhatók - a szervezet elsősorban energiatermelésre használja. Ha túl sok kerül a szervezetbe, növeli annak koleszterinszintjét, ezzel pedig a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

        Kiváltható egy húsos ebéd hallal?

        A hal is húsnak számít, van fehér és vörös húsú fajtája. Az egészséges táplálkozás fontos eleme a hal, főként a tengeri hal, mert nagy mennyiségben tartalmazza a szervezet számára fontos többszörösen telítetlen zsírsavakat. Javítják a keringési rendszer állapotát a koleszterinszint karbantartásával, valamint a vérnyomás csökkentésével. Hetente legalább egyszer fogyasszunk halat - tanácsolja Kiss Istvánné dietetikus.

        (WEBBeteg-T.A.,újságíró)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Miért híznak nyáron a gyerekek?

        A hosszú nyári szünetben sokkal nehezebb megoldani a gyerekek étkezését, így könnyebben előfordulhat, hogy az iskolások azt esznek, amit éppen találnak otthon, vagy gyorsételekre költik a zsebpénzüket.

        Táplálkozási trendek: holnap és ma

        A táplálkozás életünk egyik dinamikusan változó területe. Szinte naponta jelenik meg egy-egy új étrendi irányzat vagy új élelmiszer az üzletek polcain.

        A kövér gyerekek nagy százaléka felnőttkorban betegebb lesz

        Egy rosszul táplált, elhízott gyerek felnőttkorára sok esetben cukorbeteg vagy szív- és érrendszeri beteg lesz. Nagyon fontos, hogy már a gyerekeknél csökkenteni kell a telítettzsírsav-fogyasztást és az állati eredetű fehérjének és a szénhidrátnak a bevitelét.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

        Gyorséttermi ebéd - Amit a dietetikus is megengedne

        Nem tiltja a dietetikus a gyorséttermi menüt, de hangsúlyozza: csak alkalomadtán, havonta néhány alkalommal ebédeljünk a kedvenc éttermünkben. Választhatunk sült krumplit és szendvicset, azonban a salátáról sem feledkezzünk meg.

        A hasi elhízás és a depresszió

        Köztudott, hogy a cardiovasculáris betegségek és a cukorbetegség rizikótényezőjeként szerepelhet a hasi elhízás. Egy holland tanulmány szerint a viszcerális (zsigeri) zsírtöbblet és a depresszió kialakulása között is összefüggés van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA