• Gyógyszerek által okozott májkárosodás

        WEBBeteg - Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész
        Szerző:
        WEBBeteg

        A májban nincsenek idegek, nem fáj, ha valamilyen működésében zavar keletkezik. Ha az orvos mégis májfunkciókárosodást állapít meg, említsük meg neki, milyen gyógyszereket szedünk. Ne feledkezzünk meg a vény nélkül kapható készítményekről, sőt a különböző táplálékkiegészítőkről, gyógyteákról sem!

        Az esetek egy részében az arra érzékeny egyéneknél a májkárosodás váratlanul következik be, és a pontos mechanizmusa nem ismert. Más esetekben előre megjósolható, a bevett dózis nagyságától függő, közvetlen mérgező hatás következtében a májsejtek elhalnak. Ilyen elváltozást okoz például a paracetamol, mely a májban bomlik le. Nagy adagok bevételekor a lebontó enzim túltelítődik, és emiatt a többi hatóanyag egy másik enzimen keresztül kezd átalakulni, melyek terméke azonban mérgező hatású a májra.

        Olvasson tovább Hogyan ismerhető fel a májelégtelenség?

        A túladagolást követő első néhány órában hányinger, hányás jelentkezik, majd ezek a tünetek elmúlnak és ezután 24-48 óra múlva súlyos mérgezéses tünetek lépnek fel, melyet szigorúan kórházban kell kezelni, mert életveszélyes is lehet.

        Hirdetések

        A metotrexát, melyet daganatellenes kezelésként és az övsömörterápiájára is használnak, szintén dózistól függően májkárosító hatású, valamint tartós szedés esetén a májban gyulladást okozhat.

        Májenzimszint-emelkedés

        Mit tehetünk?

        Meg kell jegyezni, hogy ezek a szerek csak az esetek kis százalékában fejtenek ki károsító hatást, főképp időseknél, akik koruk miatt fogékonyabbak erre, vagy azoknál, akiknek a mája más ok miatt is leterhelt, például alkoholisták vagy májbetegek.
        A károsodás kezelésére általában a kiváltó gyógyszer elhagyásán kívül csak tüneti terápia szükséges, egyedül a paracetamol mérgezésnek van specifikus terápiája. Ha a feltételezett gyógyszer elhagyása után a tünetek visszafejlődése lassú, alkalmazhatunk májvédő készítményeket.

        Néha a máj metabolizmusának genetikailag meghatározott, eltérő útja hoz létre nagyobb toxikus potenciállal rendelkező bomlástermékeket, vagyis a népesség egy kis részénél más enzimen bomlik le a hatóanyag, mint a nagy többségnél.

        Jó példa erre az izoniazid, a tüdőtuberkulózis megelőzésére és kezelésére alkalmazott szer, mely az esetek körülbelül 20 százalékában okoz májenzimszint-emelkedést, mely az enyhe májkárosító hatás tünete. Ez a legtöbb esetben átmeneti, magától elmúló mellékhatás. Egyes embereknél (az esetek 1 százalékában) károsodik az egyik lebontó reakció, és az izoniazidnak mérgező bomlástermékei képződnek, melyek vírus által kiváltott hepatitisz tüneteit utánzó betegséget okoznak. 

        A tuberkulózis másik gyógyszere, a rifampicin szedése is megemelheti a májenzimek szintjét, vagy sárgaságot okozhat.

        Allergiás reakció

        Néhány esetben a gyógyszerből származó bomlástermék aktiválja az immunrendszert, úgymond allergiás reakciót vált ki a májban, és ez az immunreakció károsítja a májat.

        Ez a típusú májkárosító hatás jellemző volt egy régen használt műtét előtti altatószerre, a halotánra. A manapság használt altatószerek azonban sokkal kevésbé okoznak májkárosodást.

        A hormonok hatása

        A férfi nemi hormonok közül a metil-tesztoszteron enyhe dózisfüggő sárgaságot vagy májgyulladást okozhat, mely a gyógyszer szedése után megszűnik.

        Mind a férfi, mind a női nemi hormonokra (fogamzásgátlókra) jellemző, hogy a máj jóindulatú daganatát okozhatják az esetek kis százalékában. A fogamzásgátlók is okozhatnak májenzim növekedést, mely a máj fokozott terhelésére utal, valamint epepangást és sárgaságot.

        További májkárosító gyógyszerek

        A vérnyomáscsökkentőként alkalmazott metildopa krónikus aktív hepatitiszt is indukálhat, hatására megemelkedhet a májenzimek szintje és májsejt elhalás is létrejöhet. A baktériumellenes hatású nitrofurantoin is okozhat krónikus aktív májgyulladást, de epepangásos sárgaságot és egyéb májelváltozásokat is.

        Egyes koleszterinszint csökkentő szerek is károsíthatják a májat, a nikotinsav májgyulladást és epepangást válthat ki, míg a klofibrát a májenzim szintek emelkedését okozhatja.

        Zsírmájat okoz a krónikus alkoholfogyasztás, a szteroid típusú gyulladáscsökkentő szerek, a gyulladáscsökkentő fenilbutazon, a köszvény kezelésére alkalmazott allopurinol és a tetraciklin típusú antibiotikumok nagy adagban szedve.

        A különböző pszichés állapotokban alkalmazott klórpromazin az akut májgyulladás mellett sárgaságot is kiválthat, és ez jellemző más antipszihotikus hatású szerekre is, bár kisebb mértékben.

        Egyes epilepszia ellenes szerek, például a fenitoin és a karbamazepin bizonyos esetekben akut májsejtelhalást okozhatnak.

        Ez a cikk is érdekelheti A májelégtelenség kezelése és a lehetséges szövődmények

        Dr. Kovács Anikó, gyógyszerészForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész
        Lektorálta: Dr. Szigeti Nóra, gasztroenterológus

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Szénanátha: gyógyszer, spray, szemcsepp?

        Az allergiás eredetű nátha a magyar lakosság mintegy egytizedét érinti. A betegség a tünetek alapján könnyen diagnosztizálható, és hatékonyan kezelhető. Ha Ön tartós tünetekkel küzd, ne folytasson folyamatos öngyógyszerelést, inkább kérje ki szakorvos tanácsát!

        Tévhitek és tények a házi gyógymódokról

        Sokan sokféle házi gyógymódról hallottunk már, amelyek generációról generációra öröklődnek, ám ezek közt vannak olyanok is, amelyek nem csupán teljesen hatástalanok, hanem ártalmasak és veszélyesek is! Összegyűjtöttünk közülük néhányat.

        Hogyan utazzon gyógyszereivel?

        A gyógyszerekkel való utazás - még ha vényköteles készítményekről is van szó - nem olyan egyszerű. Cikkünkből megtudhatja, hogyan utaztathatja gyógyszereit legálisan, bármi is legyen az úti cél.

        Hogyan ismerhető fel a higanymérgezés?

        Hogyan következhet be krónikus higanymérgezés, és mik a jelei? Vannak kezelési lehetőségek?

        Amiket rosszul tudunk az allergiáról

        Habár az allergiások száma folyamatosan emelkedik, a betegséggel kapcsolatban még mindig sok tévhit kering a köztudatban. A leggyakoribb tévedéseket tisztázzuk dr. Potecz Györgyi tüdőgyógyász, allergológussal, a Budai Allergiaközpont főorvosával.

        Gyógyszerbiztonság: új adatbázisba kerülnek az étrend-kiegészítők

        Megújul egyebek mellett az étrend-kiegészítők és a speciális gyógyászati célra szánt tápszerek adatbázisa – köszönhetően egy, az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló projektnek.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA