• Koffein - Ajánlott mérték és a koffeinmérgezés tünetei

        Szerző:
        WEBBeteg

        Mivel ma már több olyan termék is tartalmaz koffeint, amelyről nem is gondolnánk, könnyen előfordulhat, hogy az ajánlott napi bevitelt túlhaladó mértékben juttatjuk azt a szervezetünkbe. A koffein megtalálható a különböző energia-és sportitalokban, egyes gyógyszerekben, kávéban, teában, csokiban, valamint a guaranát tartalmazó italokban is.

        A koffein élénkítő hatásáról már mindenki hallott. Tulajdonképpen ez a legelterjedtebb pszichoaktív drog a világon. A Föld lakosságának mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja, ezért is kerültek az egészségünkre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások előtérbe. 

        Hirdetések

          "Rosszul lettem az energiaitaltól! Miért?" - Az orvos válaszol


        "Nemrég elfogyasztottam egy energiaitalt és pár órán belül rosszul lettem (remegett a kezem, nem bírtam menni, le kellett feküdnöm). Mi okozhatta a rosszullétemet?" - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.>>

        Koffein a mindennapi neve az 1,3,7-trimetilxantinnak. A koffein szó a német kaffee és a francia café szóból származik, mindkettő jelentése kávé. A koffein elfogyasztása után 30-45 perccel teljesen felszívódik, hatása pedig három órán belül eltűnik.

        Befolyásolja a hangulatunkat, az állóképességünket, az agyi vérellátottságot, az emésztőrendszerünk működését.

        A koffein természetes formájában (levél, mag, termés) mintegy 60 növényben megtalálható. Leggyakoribb forrása a kávé, a tealevelek, kakaóbab, kólanövény. Az élelmiszeripar ezeket használja fel.

        A koffein túladagolás tünetei és következményei

        A mérsékelt koffeinfogyasztás napi 130-300mg-ot jelent, míg a koffein túladagolásról a napi 600mg fölötti fogyasztásnál beszélhetünk.

        A koffein túladagolás hányingert, émelygést, hányingert, hasmenést, szédülést, és gyakori vizelési ingert okoz. A koffein függőséget okoz, oly mértékben, hogy mérsékelt fogyasztás utáni megvonás is fejfájással, émelygéssel, ingerlékenységgel, csökkent koncentrációs készséggel és akár depresszióval is járhat. Ezek a tünetek az első 20-48 órában a legerősebbek, de akár egy hétig is tarthatnak.

        A koffein túladagolás emésztési és szív-és légzési zavarokat okozhat. Ez azért is veszélyes, mert számos sportital igen magas dózisban tartalmaz koffeint (egyeseknél az ajánlott napi bevitel által több mint 500mg koffeint juttatunk a szervezetbe!)

          Koffein teából, kávéból, energiaitalból, gyógyszerből, guaranából


        Koffeinhez számtalan forrásból juthatunk. Egy átlagos csésze kávé 70-180 mg koffeint tartalmaz, attól függően, hogyan és miből készült. Az instant kávé kevesebb, míg a kávébabból frissen darált kávé több koffeint tartalmaz.
        Egy csésze zöldtea átlagosan 25-40 mg koffeinnel pörget fel, a fekete 40-70mg, míg egyes gyógyszerek akár több, mint 100mg koffeint is tartalmazhatnak tablettánként. A kóla is tartalmaz koffeint 9-10 mg/100 ml mennyiségben, számos energiaitalban pedig nagy mennyiségben található.
        A guarana a Poullinia cupana var sorbilis növény magjából készül, és természetes koffein tartalma 5 százalék körüli. Általában ginsenggel kombinálják, így növelve a hatást.

        Azok számára, akik ezeket a sportitalokat fogyasztják, fontos, hogy csökkentsék a más forrásokból származó napi koffeinbevitelt. Ellenkező esetben könnyen koffeinmérgezést kaphatnak.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt


        Ennek tünetei a hányinger, hasmenés, rendellenes szívverés és légzés, szédülés, idegesség, ingerlékenység és gyakori vizeletürítés. Ezek a tünetek mérsékelt mennyiség fogyasztásánál akkor is jelentkeznek, ha valaki nincs hozzászokva a koffeinhez. A mozgáshoz túl sok energiaitalt fogyasztóknál a hétvégén és ünnepnapokon szintén elvonási tünetek észlelhetőek.

        Kérdések és válaszok a koffeinről

        • A koffein vízhajtó?
          Egymásnak ellentmondó kutatási eredmények  vannak ezzel kapcsolatban, ám  biztosnak tűnik, hogy a vizelethajtó hatás  mértéke függ a az elfogyasztott koffein mennyiségétől, attól, hogy milyen formában/termékben jutunk hozzá, illetve a szervezet koffeintűrő képességétől is.
          Természetesen az inkontinenciában szenvedőknek jobb odafigyelni a koffeinfogyasztási szokásaikra.
        • Káros a szívre?
          Egyesek szerint a koffeinfogyasztással nő a szervezet stresszhormon szintje, ezzel is elősegítve a szív-és érrendszeri problémák kialakulását. Ugyanakkor idősebbeknél a rendszeres kávéfogyasztás véd a szívbetegségek ellen.
          Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy mindenkinél más hatást vált ki, így a vérnyomás és a szívverés is túlzottan megemelkedhet.
        • Csontritkulást okoz
          Bizonyított tény, hogy a túlzott koffeinfogyasztás csontritkulást okoz. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve a menopauzán átesett nők.
        • Terhesség alatti fogyasztás
          A terhesség alatti túlzott koffeinfogyasztás vetélést okozhat. Emellett egyes kutatások szerint a túlzott koffeinfogyasztás növeli a meddőség kockázatát is.
         
        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)
        Legutóbb frissült:
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Kiemelt hírek

        Visszérkezelés télen-nyáron!

        A visszeresség nemcsak esztétikai probléma, kezelés hiányában olykor komoly szövődményeket is okozhat.(x)

        Amikor lankad a libidó

        A kezdeti szerelmi viharból épp csak egy szellőcske maradt? Hogyan segítheti elő a vágy fokozását? (X)

        Melyek a legegészségesebb élelmiszerek?

        Az egészséges életmód szerves része az egészséges táplálkozás. Mely élelmiszerek a legegészségesebbek?

        Ön megelőzné ezeket, ha lehet?

        Összeszedtük azokat a súlyos, illetve súlyos következményekkel járó betegségeket, amelyek ellen ma már létezik védőoltás.

      •  


        Szóljon hozzá ön is!




        Hozzászólások (7)
        Írta: Pétervár
        2014-03-30 09:17
        A koffeintúladagolás jelenthet 100 mg-ot is, ha valaki koffeinérzékeny, ha meg nem, akkor lehet határ a csillagos ég is.Én volt amikor hónapokon keresztül minden nap, leöntöttem egyből egy 4 személyes kávé mennyiséget, plusz még 2-3 liter Fehér Teát is, és egyszer csak abba hagytam és mégsem volt semmi elvonási tünetem. Attól függ milyen sportitalról beszélünk? PoweRade? Mert az nem tartalmaz koffeint, csak ásványi anyagokat, és jobban hidratál mint a víz. Egy átlagembernek semmi baja nem lesz, ha megiszik egy energiaitalt meg 1-2 kávét napi szinten, az energiaital mizéria is túl van csak spirázva. Az energiaitaloknak az lehet a legnagyobb "problémájuk" hogy teli van mesterséges szerekkel, viszont ugyan ez, rengeteg másról is elmondható, tehát nem csak az energiaital. Sőt kólából valaki napi szinten iszik 1 litert meg 2 litert, aztán a foszforsav, ami abban van, károsabb az energiaital akármelyik összetevőjénél. Sokan a koffeint úgy tartják számon mint valami halálos vegyszert, pedig kismértékben még pont hogy jót is tehet, de nem beszélve a kávéról ami egy természeti növény, akkor nem csak hogy nem káros, hanem még hasznos is lehet.Fogalmazzunk úgy hogy a koffein picit fölgyorsítja a csont kálcium tartalmának távozását, de ezt így nem lehet kijelenteni hogy pikk-pakk a koffein okozza a csontritkulást, hiszen mennyi mindenki van aki nem iszik kávét, és idősebb korára harmat gyengék a csontjai. Sokkal inkább a kálcium pótlásra kéne odafigyelni, nem arra hogy egy átlagembernek fél évre előrébb hozza a csontritkulást. Körülbelül így ennyi ami eszembe jutott ezzel kapcsolatban.

        Írta: Csaba
        2013-12-29 15:14
        én nem tartom valóságosnak... bár lehet van egy-két dologban igazság, de engem annyira nem érdekelnek ezek a dolgok. Váltott szakban, napi 18 órát dologozok brutális fizikai munkaként, és nekem muszáj meginnom a napi 4-5-6x 4 személyes kis kávémat, mert az én hibámból emberek is megsérülhetnek, amit embertelenül a szívemre vennék. Én már eléggé régóta (15-18 éves korom óta) fogyasztok sok kávét, és nem vagyok se ideges, se ezeknek a szinonimája, mint amiket megtalálhatunk a cikkben. Szerintem az, aki eleve nyugodt környezetben él, és nem stresszes, hanem nyugodt lélek, akkor bármennyit tölthetünk bele, mert nem fogja felhúzni magát szinte semmivel se!

        Írta: zennn
        2011-12-07 14:11
        jurij...és levegőt se vegyél!

        Írta: Jurij
        2010-10-28 18:25
        A kávénak, kólának és egyéb koffein tartalmú italoknak minden cseppje méreg. Ne fogyasszuk!

        Írta: kofferbivaly
        2010-10-02 03:43
        Én abszolút korrektnek tartom a cikket, örülök hogy végre szó eshet a "legális drogok" kellemetlen és veszélyes mellékhatásairól is. Rám mindig nagyon rossz hatással volt kávé, már 1 adag elfogyasztása után is szívdobogás, idegesség, alvásproblémák, gyomorfájás jelentkeznek, ezért kerülöm is amennyire lehet. A kólát valamivel kíméletesebbnek érzem, bár 1 liter elfogyasztása után szintén jelentkeznek a leírt kellemetlenségek. Szerintem a szervezetet nem lehet büntetlenül drogokkal becsapni, ha a szükséges pihenést serkentőszerekkel próbáljuk helyettesíteni annak biztosan meglesz a böjtje.

        Lapozzon a hozzászólások között!