• Vegetáriánus gyerekek: helyes vagy helytelen?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A vegetáriánus táplálkozásnak a fogyasztott és tiltott ételek alapján három formáját különíthetjük el: a lacto-vegetarianizmust, az ovo-lacto-vegetarianizmust és a vegán étrendet. Manapság egyre népszerűbbek ezek a táplálkozási irányzatok, de vajon a gyerekeknek is jót tesz az ilyen étrend, vagy épp ellenkezőleg?

        A gennyes agyhártyagyulladás védőoltással megelőzhető!

        A gennyes agyhártyagyulladás leginkább a csecsemőket és a kamaszokat veszélyezteti. A súlyos, akár halálos kimenetelű betegség védőoltással megelőzhető, ne kockáztasson, előzze meg! Miért érdemes beoltatni magunkat gennyes agyhártyagyulladás ellen?

        A lacto-vegetáriánusok a növényi élelmiszerek mellett tejet és tejtermékeket is fogyasztanak. Az ovo-lakto-vegetáriánusok étrendjébe mindezek mellett a tojás is beletartozik. A vegánok kizárólag növényi eredetű élelmiszereket esznek.

        A gyerekekből ne faragjunk vegetáriánust!

        A hús- és halételekről való lemondás minden harmadik vegetáriánusnál komoly vashiány kialakulásához vezet. A gyerekek egyoldalú táplálkozásának nagyon gyakran vashiány a következménye. Különösen csecsemőknél és kisgyerekeknél rejt komoly veszélyeket a vegetáriánus táplálkozás, mivel nem csak vérszegénységhez vezethet, hanem befolyásolja viselkedésüket és pszichomotorikus fejlődésüket is.

        Hirdetések

        A vegetarianizmus és a vashiány csecsemőknél

        A vashiány a nyugati világ leggyakoribb csecsemő-és kisgyermekeknél előforduló hiánybetegségeinek egyike. Egy 2001-es Európa 11 régiójában végzett felmérés szerint az egyéves gyerekek között a vashiány előfordulása 7,2 százalék, a vashiányos vérszegénységé pedig 2,3 százalék. A csecsemő- és kisgyermekkori vashiány elkerülése érdekében a kizárólag anyatejjel táplált csecsemőknek legkésőbb hat hónapos koruktól vasban gazdag kiegészítő bébiételt kell adni, vagy arra kell átállni, az anyatej ugyanis kevés vasat tartalmaz. Hat hónapos korig a csecsemők szervezete elegendő vasat tárol a napi igényük ellátására. Ezek a tartalékok az újszülöttek szervezetében a magzati fejlődés során halmozódnak fel, ezért a kismamáknak terhesség alatt különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk az elegendő mennyiségű vas fogyasztására.

        Vashiány serdülőkorban

        A vérszegénység tünetei

        A vérszegénység lassan fejlődik ki, és nem okoz súlyos tüneteket, így nehezen veszi észre önmagán a beteg.  Bővebben a vérszegénységről

        A testtömeg gyors gyarapodása serdülőkorban is sok vasat igényel. A látens vashiány és az anémia ezért gyakran fordul elő pubertás korú gyerekeknél. Lányoknál a menstruáció miatt még fokozottabb a vasigény. A vasban gazdag növényi élelmiszerek fogyasztása ajánlott, amilyenek a teljes kiőrlésű gabonatermékek, és az olyan zöldségek, mint például a spenót, a borsó, az édeskömény, a mangold, illetve a hüvelyesek, köles, rozs, leveles konyhakerti növények, bab, lencse. A vas felszívódását a szervezetben segíti a C-vitamin, ezért fogyasszon sok C-vitaminban gazdag élelmiszert is!

        Nem elég a fehérje sem

        Ha az anya vegán táplálkozást folytat, akkor az anyatejben nem lesz elég energia, laktóz, zsír és fehérje, ami a kizárólag anyatejjel táplált csecsemő növekedésének visszamaradásához és a fertőzésveszély fokozódásához vezet. A babának tehéntejalapú tápszer helyett szójabab alapú tápszert csak alapos indokkal, orvosi javaslatra és kivételes esetben szabad adni. A tehéntej alapú élelmiszereket nem lehet mással helyettesíteni egy egészséges csecsemő teljes értékű étrendjében.

        Ön tudta?

        Az ember energiaszükséglete az életkorral fokozatosan csökken, legnagyobb serdülőkorban, majd kb. 10 évenként 5-10 százalékkal kevesebb!

        A szójaitalok és más vegetáriánus „tejek”, mint a mandulatej, a búzatej, a rizstej stb. nem felelnek meg a csecsemők speciális tápanyagigényének. Az energia-, fehérje- és tápanyaghiány következménye a fejlődés visszamaradása lehet. A hagyományos, iparilag előállított anyatejpótló készítmények az anya táplálkozásától függetlenül az első hónapokban elegendő tápanyaggal látják el a csecsemő szervezetét.

        Ha a nagyobb gyerekek vegán táplálkozást folytatnak, szintén nagyon fontos, hogy odafigyeljen a megfelelő fehérjehozzáférésre. A növényi fehérjék általában csekélyebb koncentrációban tartalmazzák a nélkülözhetetlen aminosavakat, mint az állati fehérjék. A változatosabb ovo-lakto-vegetáriánus táplálkozás, amely megenged állati eredetű táplálékfogyasztást is (pl. tej, tojás, hüvelyesek, gabonafélék, burgonya kombinációja), nagyobb biológiai értéket képvisel, azaz sokkal értékesebb táplálékforrásokhoz juthat hozzá a szervezet.

        A B12-vitamin hiányához is vezethet!

        Táplálkozás terhesség idején

        Várandósság idején még inkább oda kell figyelnünk arra, mit eszünk. A legfontosabbak: kerüljük az alkoholt, a magas koffeintartalmú italokat és a nyers húsokat és fogyasszunk sok-sok zöldséget, gyümölcsöt. Táplálkozás terhesség idején

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A vas és a fehérje mellett a B12-vitamin is sarkalatos pontja a vegán étrend kérdésének. Nagy mennyiségben majdnem kizárólag állati eredetű élelmiszerekben fordul elő, például húsban, tejben, minimális mennyiségben a savanyú káposztában és az algákban is megtalálható, ami azonban a szervezet igényét nem fedezi. A vegán anyák kizárólag anyatejjel táplált csecsemőit és kisgyerekeit súlyos, irreverzibilis neurológiás-, valamint vérképzési zavarok kialakulása és a testi fejlődés visszamaradása fenyegeti. A csak három évig vegán étrenden élő anyák gyermekein is már 4-6 hónapos korban megmutatkoznak a B12-vitamin hiány tünetei. Ez is alátámasztja a B12-vitaminigény fedezésének fontosságát a terhesség és a szoptatás időszakában. Vegán táplálkozás mellett a B12-vitaminigény fedezése kizárólag táplálékkiegészítők szedésével lehetséges.

        Jódhiánnyal is fenyeget!

        A vegánokat jobban fenyegeti a jódhiány is, mint a vegyes táplálkozásúakat. A vegán nők kizárólag anyatejjel táplált gyermekeinél előfordulhat jódhiány és pajzsmirigy-alulműködés (hypothyreoidizmus). Súlyos jódhiányban fennáll a kreténizmus kialakulásának veszélye, ami egy többek között intelligenciazavarokkal, beszédfejlődési nehézségekkel járó kórkép.  Függetlenül a táplálkozási szokásoktól a várandós és szoptató anyukáknak napi 100(-150) µg (mikrogramm) jód szedésére van szükségük tabletta formájában.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; meine-gesundheit.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Sarcoidosis

        Dr. Lajtos Melinda

        A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Szoptatás és vegetáriánus étrend

        A szoptatáshoz nincs szükség arra, hogy húst vagy állati termékeket fogyasszon: ha odafigyel, a vegetáriánus étrend nagyon egészséges lehet, tele értékes tápanyagokkal. Amennyiben már egy jó ideje vegetáriánus vagy vegán étrenden él, valószínűleg tudja, hogyan juthat hozzá az összes szükséges tápanyaghoz, amire szüksége van

        A természet és bőr őre: a vegán tusfürdő

        Aki vegán életmódot folytat, annak nagyon fontos, hogy semmiféle állati eredetű, vagy állatokon tesztelt anyag ne kerüljön a szervezetébe, a bőrére.

        A vegetarianizmus árt a csontfejlődésnek

        Egyre többen figyelnek oda az egészséges táplálkozásra, sokan azonban - talán a média hatására - úgy vélik, hogy elég bioboltból vásárolt élelmiszereket fogyasztani, és ez önmagában megoldást jelent a betegségek megelőzésére. Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű.

        Mi hiányzik a vegánok szervezetéből?

        Egy nemrég a Journal of Agricultural and Food Chemistry című szaklapban megjelent kutatási anyag szerint, a vegánok a szervezetükben lévő B12-vitamin és omega-3 zsírsav hiány miatt, kevésbé veszélyeztetettek a szívbetegségek szempontjából.

        A vegetarianizmus veszélyei

        Az utóbbi években egyre nő az érdeklődés az egészség megőrzésének lehetőségei iránt. Ennek jele, hogy mind többen próbálkoznak a különféle reformtáplálkozási módszerekkel.

        Milyen veszélyei lehetnek a vegetarianizmusnak?

        Van, aki a tojást is megeszi, akadnak, akik a tejtermékeket sem száműzik az étrendjükből, de a szigorú vegetáriánus semmilyen állati eredetű élelmet nem tűr meg a kamrájában.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA