Dohányzás: módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy

szerző: Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter - WEBBeteg
frissítve:

A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni.

Statisztikai adatok szerint évente a dohányosok 70 százaléka szeretne lemondani a dohányzásról, mintegy 30 százalékuk meg is kísérli, de ténylegesen csak 2-3 százalékuknak sikerül hosszabb időre lemondania a cigarettáról. Komoly függőségről van tehát szó, ahol az elhatározáson és akaraterőn túl gyakran egyéb segítségre, "mankóra" is szükség van.

Az első lépés persze minden esetben a valóban komoly elhatározás, enélkül eredmény eleve nem érhető el. Amennyiben azonban a döntés megszületett, lehetőség van nem csupán az akaraterőre bízni a leszokás sikerességét, hanem különböző terápiákat is segítségül hívni.

A legszélesebb körben a nikotinpótláson alapuló módszerek terjedtek el. Ennek lényege, hogy a dohányzás abbahagyásával párhuzamosan valamilyen formában pótolják a szervezetbe jutó nikotint, így csökkentve a megvonásos tüneteket. A terápia általában három hónapon át tart, ezalatt fokozatosan csökkentik a nikotin bevitelét.

Kik és mikor?

A dohányosok többsége jellemzően 10-13 éves korban kezd el cigarettázni. Felmérések szerint a korosztály harmada, fele elismeri, hogy legalább alkalomszerűen cigarettázik. Korábban erős férfi dominancia volt tapasztalható a dohányosok körében, azonban az utóbbi évtizedekben a nők körében is egyre inkább divat a dohányzás, talán az egyenjogúság iránti igény egyik vadhajtásaként. Így fordulhat elő, hogy míg férfiaknál mérsékelt csökkenés észlelhető a dohányosok számában, addig a nők körében inkább emelkedett a dohányosok száma. Míg Magyarországon az 1980-as években a férfiak majd 50 százaléka dohányzott, a nőknek ugyanakkor csak kb. 20 százaléka, addig napjainkra a férfiak kb. 30-40 százaléka, a nők 25-30 százaléka cigarettázik, miközben évek óta hazánk áll a tüdőrákos halálozási lista élén.

Tapasz és tabletta

A legegyszerűbb, orvosi felügyelet nélkül is alkalmazható módszer a nikotintapasz használata. Napi egy tapasz felragasztását követően egyenletes mennyiségű nikotin jut a szervezetbe, csökkentve a megvonásos tüneteket. A tapasz akár terhesek dohányzásról való leszoktatására is alkalmas, és műtétre váró betegeknél is alkalmas lehet a dohányzás kiváltására.

Ismert a rágótabletta, ahol a dohányos maga szabályozhatja a számára szükséges mennyiséget a rágás sűrűségével. Nem dohányzókon enyhe mérgezéses tüneteket okozhat. Ha valaki nem szereti a rágót, akkor a tabletta nyelv alatt oldódó formája is beszerezhető. Súlyos függőség esetén szóba jöhet orrspray vagy inhaláló berendezés is.

Gyógyszeres megoldások

A nikotin tartalmú készítményeken túl az utóbbi években elérhetőek bupropion hatóanyag tartalmú gyógyszerek, melyek a sóvárgást csökkentve megnövelik az akaraterőt, sőt a megvonásos tüneteket is csökkentik.

A dohányzás abbahagyása előtt 1-2 héttel kell elkezdeni a szedését, majd legalább egy hónapig kell folytatni azt. A sikeres leszokások arányát 30 százalékra javítja, alkalmazását nehezíti azonban, hogy felírásához szakorvosi javaslatra van szükség.

Elérhető még a Nicobrevin nevű kapszula, amely enyhe nyugtató, sóvárgás csökkentő hatású készítmény, kámfor és eukaliptusz olaj tartalma miatt a légzést is javítja. Ez vény nélkül kapható a patikákban.

Ne adjuk fel!

A gyógyszeres támogatáson túl legalább ennyire fontos a lelki támogatás is. Pszichoterápiás foglalkozások segíthetnek a dohányzási szokások megváltoztatásában, a motivációk megértésében, egyéb szorongásoldó technikák megtanulásában, a járulékos lelki okok feltárásában és orvoslásában. A hipnózis és - avatott kezekben - az akupunktúrás beavatkozás szintén nagyon hatékony lehet a szorongás oldásával, sóvárgás csökkentésével.

Emellett még számtalan többé-kevésbé hatékony módszer létezik (elektromos cigi, lézeres terápia, csoportfoglalkozások), a legfontosabb azonban a szilárd elhatározás, melyet mind gyógyszeresen, mind pszichés támogatással érdemes megerősíteni a minél nagyobb hatékonyság érdekében.

Ha elsőre nem sikerül, ne adjuk fel, próbáljuk újra és újra, akár többféle módszer igénybevételével! Lehet, nekünk más módszer lesz hatásos. Mind a saját, mind környezetünk egészsége, jó közérzete megér ennyit.

Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter

Forrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter

Cikkajánló

A dohányzás káros hatásai

Dr. Diószegi Judit, pszichiáter
Dohányzás
Aki dohányzik, számos káros tényezőnek és következményes negatív hatásnak, betegségnek teszi ki magát. Vajon minden dohányos tisztában van az összes következménnyel? Tekintsük át részletesen.
Professzionális fogtisztítás
Professzionális fogtisztítás

Amit tudni érdemes róla.

Gyógyszerkiváltás
Gyógyszerkiváltás

Menjen biztosra Ön is a Benuvénnyel! (x)

WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Dr. Bene Orsolya, kardiológus
WEBBeteg - Dr. Lajtos Melinda, tüdőgyógyász
WEBBeteg - Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter
WEBBeteg - Dr. Diószegi Judit, pszichiáter
WEBBeteg - Dr. Brugós László, tüdőgyógyász
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.