• Most készül síelni? Mindent tud a balesetmegelőzésről?

        Szerző: WEBBeteg - Tóth András, újságíró

        Nagyon sokan nem szakképzett oktatótól tanulnak síelni, ezért hibás technikával, ön- és közveszélyesen síelnek, nincsenek tisztában az alapvető közlekedési szabályokkal, nem veszik komolyan a sípálya jelzéseit, nem tudják, hogyan kell esni, és mit kell tenni baleset esetén.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Évente 170 ezren sérülnek meg az Európai Unióban síelés közben, több mint tízezren magyarok. A leggyakrabban a térd, a váll és a fej sérül meg, legritkábban a nyak és a könyök – derül ki az ASU adataiból.

        Michael Schumacher Forma-1-es világbajnok és Angela Merkel német kancellár síbalesete után ismét előtérbe került a biztonság. Az egyik szegedi szakbolt információi alapján hiánycikk lett a bukósisak, és többen érdeklődnek a többi védőfelszerelés iránt.

        Hirdetés

        Michael Schumacher síbalesete és a tanulság

        Dr. Egri Katalin ISIA kártyás kiképző oktató, a Síoktatók Magyarországi Szövetségének (SMSZ) elnöke, az Interski International alelnöke is megnézte azt a felvételt, amelyet a Bild riportere készített, miközben bejárták a baleset helyszínéhez vezető útvonalat.

        A videón a síelő egy enyhe lejtésű széles úton haladva érkezik a hosszú íven balra kanyarodó pályaszakaszhoz. Az út íve egy olyan pályán kívüli területet szegélyez, ahol friss hó és kisebb-nagyobb méretű szikladarabok láthatóak néhány síléc nyommal. Az itt átsíelők levágták az ívet, újra becsatlakozva a pályába. A területről annak ellenére, hogy nincs elkerítve, egyértelműen megállapítható, hogy nem a kezelt pályához tartozik. Enyhe lejtésű, de tele van terephullámokkal és kövekkel.

        A síelők szeretik, ha friss hóban csúszhatnak, de arra sokszor nem gondolnak, hogy a hó alatt is lehetnek kövek, farönkök és egyéb akadályok, ezekben elakadhat a sí, és egyensúlyvesztéshez vezethet. A kezelt pályáról a kezeletlen pályára való besíeléskor számolni kell azzal is, hogy a léc megsüllyedhet a friss hóban, ezért más erőhatások érvényesülnek a siklás közben, mint a kezelt havon.  Elképzelhető, hogy  Michael Schumacher is ezen okok valamelyike miatt vesztette el uralmát a léce fölött – véli az elnök.

              

        Alapvető szabály, hogy kijelölt pályán kell síelni

        A kijelölt pályákat mindig karban tartják, a területen nincs sziklás rész, nincsenek láthatatlan veszélyek. Szintén nagyon fontos szabály, hogy nem szabad egyedül síelni, legyen a közelben egy barát, egy családtag, aki baj esetén segítségünkre lehet.

        Balesetkor nagyon hasznos, ha nálunk van feltöltött telefonunk, amibe korábban beírtuk a helyi segélyhívó telefonszámot, illetve a családtag elérhetőségét ICE nemzetközi jelöléssel.

        Egy életre megtanulta…


        Egri Katalinnak is volt a kilencvenes években egy balesete. Pályán kívüli terepen síelt, ahonnan a pályára való becsúszás közben nem vette észre a frissen esett hótól takarásban lévő követ, valamint a pálya széle és a terep közötti szintkülönbséget, ahol megakadt a síléce. Az esés következtében mindkét Achilles-ína elszakadt. „Azóta én is óvatosabb vagyok. Sajnos, amíg nincs baj, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy velünk nem történik baleset. Én már tudom, milyen az az érzés, amikor egy pillanat töredéke alatt hirtelen megváltozik az ember egészsége, élete.”

        Alapvető fontosságú a Nemzetközi Sí Szövetség (FIS) 10 pontból álló szabályzata, amely a pályán való közlekedésre vonatkozó ajánlásokat tartalmazza. Ezek ismerete és betartása elengedhetetlen. A sípályát nem egyedül használjuk, ezért ugyanúgy, mint az autóvezetés közben, figyelemmel kell lenni a többi közlekedőre - hangsúlyozza Egri Katalin.

        Minden kezdő síelő mellé kellene egy oktató

        Az idén 25 éves Síoktatók Magyarországi Szövetsége nagyon fontosnak tartja, hogy minél többen szakember közreműködésével tanulják meg, hogyan lehet biztonságosan síelni. A biztonságot elsősorban a helyes sítechnika elsajátítása, alkalmazása és a pályahasználattal kapcsolatos szabályok ismerete jelenti. Mindezt egy jól képzett síoktatótól lehet leginkább elsajátítani. Az nagyon rossz megoldás, hogy ha valaki baráttól vagy családtagtól tanul síelni, ugyanis ennek a sportágnak is meg van a tematikája, metodikája, szabályrendszere, amit a síoktató tud megfelelően közvetíteni.

        Ajánlatos olyan oktatót választani, aki a szövetség tagja. Az SMSZ tagjai az alapképzést követően háromévente részt vesznek továbbképzésen. A szakképzettséget és a továbbképzés meglétét az SMSZ síoktatói igazolványa, és rajta, az adott évre érvényesített bélyeg igazolja, amely egyben az oktató működési engedélye is. Mielőtt megbízzuk az oktatót, kérjük el igazolványát és ellenőrizzük, hogy rendelkezik-e megfelelő képesítéssel.

        Fel kell készülni fizikailag is a síszezonra

        A síelés állandóan változó körülmények között zajlik, befolyásolja a sportolást a pálya lejtése, minősége, az időjárás, a többi síelő nyomválasztása, és ami talán a legfontosabb, a fizikai állapotunk. Másfajta izomcsoportot dolgoztat meg a síelés, mint más sportág.

        A helyes technika elsajátításának és alkalmazásának kulcsa pedig az előzetes és megfelelő fizikai felkészülés. A síelés nem csak a lábunkat, hanem a törzs izmait is igénybe veszi, ezekkel tartjuk magunkat egyensúlyban. Síelésre felkészítő sport lehet például a futás, kerékpározás, de minden olyan edzés, amely a törzs és a láb izmait edzi. Még itthon szánjunk rá néhány napot a felkészülésre, különösen akkor, ha egyébként nem sportolunk – tanácsolja az oktató.

        Nem elégszer hangsúlyozzák...


        A kezdőket nem szabad mindaddig a pályára vinni, amíg vízszintes területen a léchez szoktató gyakorlatok segítségével el nem sajátítják, hogyan kell a léccel lépegetni, csúszni, esésből felállni. Ezután enyhe lejtőre mennek a tanulók, ahol már elkezdik megtanulni a kanyarodás technikáját. Jó esetben az első két-három nap úgy telik el, hogy fel sem mennek hosszabb, meredekebb pályára, ugyanis biztonságos helyen kell megtanulni és begyakorolni azokat a technikákat, amelyek később a nehezebb pályán is szükségesek – sorolja az SMSZ elnöke, aki évek óta maga is oktat.

        Mit kell betartanunk síelésnél?

        • Megfelelő sítudás elsajátítása csak szakképzett oktatótól,
        • A sítudásnak megfelelő sífelszerelés választása,
        • A pályán való közlekedés szabályainak ismerete (FIS 10),
        • A síelés megkezdésekor az ízületek, izmok bemelegítése,
        • A sítudásnak megfelelő sebesség és nyomvonal választása,
        • Védőfelszerelés (megfelelő bukósisak, gerincvédő és síszemüveg) használata,
        • Fáradság esetén pihenő tartása,
        • Megfelelő téli ruházat használata, amiből nem lóg ki semmi, ami beakadhat,
        • Zsíros arckrém használata a fagyási sérülés elkerülésére,
        • Ne az alkohol legyen a védőitalunk a pályán.
        Milyen védőfelszerelést válasszunk?>>

        (WEBBeteg - Tóth András, újságíró)

        Módosítva: 2014.01.20 09:41, Megjelenés: 2014.01.20 09:41
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Férfi nemi szervek

        Férfi nemi szervek

        Cs. K., fordító

        Ha elváltozást észlel, mielőbb forduljon orvoshoz a diagnózis és kezelés érdekében!

        A neuropátia szűrése

        A neuropátia szűrése

        Prof. Dr. Barkai László

        Fontos a korai felismerés! A szűrés a cukorbeteggondozás elkerülhetetlen eleme.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Milyen veszélyeket rejtenek a téli sportok? Tanácsok síelőknek

        Szakértők azt tanácsolják a síelőknek és snowboardozóknak, hogy mindig viseljenek védősisakot, és fokozottan figyeljenek a maguk és mások biztonságára.

        Tegyünk meg mindent a biztonságunkért! - A védőfelszerelés életet menthet

        A síelésnél rendkívül fontos a megfelelő védőfelszerelés beszerzése. A réteges és a vízhatlan ruházaton kívül a bukósisak és a síszemüveg is mindenképp legyen az alapfelszerelés része!

        Veszélyes-e a síelés és a snowboardozás?

        Statisztikák szerint nem. Ugyanakkor a felelőtlenség és önmagunk képességeinek túlbecslése tragédiához vezethet.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA