• A mozgáshiány ugyanolyan halálos, mint a dohányzás

        Szerző: WEBBeteg - Fortin László, fordító

        Egy nem olyan régi kutatás szerint, ha nem mozgunk eleget, az ugyanolyan veszélyes egészségünkre nézve, mint a dohányzás. Az ajánlott mennyiségű mozgás hiánya szívelégtelenséghez, diabéteszhez, és rákhoz vezethet.

        A The Lancet nevű lapban publikált kutatás szerint 2008-ban a világon 5,3 millió ember halt meg mozgáshiány miatt. Összehasonlításképpen, korábbi tudományos felmérések szerint ugyanennyien halnak meg világszerte a dohányzás miatt minden évben.

        „A fizikális inaktivitás nagy hatással van a világ egészségére. Tulajdonképpen hasonló mértékben, mint a dohányzás,” mondta egy konferencián Dr. Min Lee, aki a Harvard Közegészségügyi Iskola járványszakértője.

        Azonban más szakértők, akik nem vettek részt a kutatásban megkérdőjelezték ezt az állítást. Dr. Timothy Armstrong az Egészségügyi Világszervezet (WHO) megelőző- és felügyeleti programjának koordinátora rávilágított arra, hogy szervezetük felmérései szerint a mozgáshiány kevesebb – világszerte évi 3,2 millió – halálesetet idéz elő.

        Hirdetés

        Armstrong elmondta, úgy gondolja, hogy a Lancet kutatói kétféle számítás eredményeit hasonlították össze. „Ha azonos módszertant alkalmaztak volna a dohányzásra, úgy sejtem más halálozási becsléseket láttunk volna,” – válaszolt Armstrong a WebMD kérdésére.

        „Nem vitatom, hogy a mozgáshiány, vagy a megfelelő mozgásmennyiség ne lenne egy fő rizikó faktor a krónikus megbetegedéseknél, mert az. A WHO negyedikként tartja számon a magas vérnyomás, a dohányzás, és a magas koleszterin szint után” –mondta.

        A tanulmány továbbá jelezte, hogy a szívelégtelenségek 6%-ának, a 2-es típusú cukorbetegség 7%-ának, a vastagbél-, illetve mellrák 10%-ának kialakulása a fizikális inaktivitásra vezethető vissza.

        Káros a sok ülés

        A mozgáshiány szakértői dicsérték a tanulmányt, mivel a kutatók széleskörű, és körültekintő módszereket használtak.

        A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai


        Túlsúly, szív- és érrendszeri betegségek, legyengült immunrendszer... A mozgáshiány életmód ezen negatív következményeit csaknem mindenki ismeri. Most összegyűjtöttük a rendszeres sportolás kevésbé ismert hasznait is. A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai>>

        „Ez egy igazán remek elemzés” mondta Dr. James Levine a rochesteri klinika professzora. „Tudjuk, hogy amikor valaki kikel a székéből, akkor javul a vércukorszintje, koleszterin-, és trigliceridszintje. És ezek javulnak minden egyes testmozgás után, de minden egyes leülésnél rosszabbodnak.”

        Ebben más szakértők is egyetértenek. „Az aktív életmód hiányának majdnem minden krónikus megbetegedésben szerepe van,” – mondta Dr. John P. Thyfault, a Missouri Egészségügyi Egyetem táplálkozás-, fiziológia és testmozgás tanszékének társprofesszora. Ő is tanulmányozta a mozgáshiány egészségügyi hatásait, bár a tárgyalt kutatásban nem vett részt.

        „A dohányzást továbbra is elsőszámú közegészségügyi ellenségként tarthatjuk számon, de a mozgáshiányt is mellétehetjük” – mondta.

        Hányan kockáztatják egészségüket kevés testmozgással?

        A Lancet független kutatása szerint a világon minden harmadik felnőtt, a 13 és 15 év közötti tinédzsereknek pedig 80%-a nem mozog eleget. Egy felnőttnek elégséges heti két és fél óra mérsékeltebb mozgás, például gyorsabb séta. A tinédzsereknek legalább napi egy óra hasonló aktivitás ajánlott.

        Ezek az arányok a legtöbb országban a világ átlagától eltérően alakulnak, például az Egyesült Államokban a felnőttek 41%-a nem mozog eleget. A tanulmány szerint a nők minden korosztályban kevésbé aktívak, mint a férfiak, és minél idősebb valaki annál többet ül.

        Miért vagyunk ennyire inaktívak?

        A kutatók világszerte azt mondják, hogy túl sokat utazunk autóval és más motorizált közlekedési eszközzel.

        Az Egyesült Államokban például az emberek kevesebb, mint 4%-a sétál munkába menet, és csupán 2%-a megy dolgozni kerékpárral. Ezzel szemben például az emberek 20%-a gyalog megy munkába Kínában, Németországban és Svédországban. Biciklivel még ennél is többen mennek dolgozni Dániában, Hollandiában, és Kínában.

        Emellett túl sokat ülünk. Világszerte az emberek 42%-a több mint négy órát ül naponta. A tinédzserek közel 70%-a legalább napi két órát tévézik.

        Tanács a keveset mozgóknak

        Dr. Thyfault azt mondja, egy bizonyított és olcsó módszer arra, hogy többet mozogjunk a lépésszámláló használata. Egy tanulmányban kimutatták, hogy azok a nők, akik használták ezt az eszközt, és beállították, hogy napi tízezer lépést megtesznek, többet mozogtak, mint akik minden nap elmentek sétálni harminc percet. Azonban a lépésszámláló csak számszerűsíti a lábmozdulatokat, de nem méri, milyen gyorsan megyünk, az intenzitás pedig szintén egy fontos dolog. Hogy biztosak legyünk abban, hogy elegendő mennyiségű és intenzitású mozgást végzünk, minden nap tegyünk meg legalább háromezer lépést harminc perc alatt!

        (Fortin László, fordító; Forrás: WebMD)

        Módosítva: 2012.08.22 13:11, Megjelenés: 2012.08.22 13:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tudásteszt

        Tudásteszt

        WEBBeteg

        Ön mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tesztelje tudását!

        Szürkehályog-műtét

        Szürkehályog-műtét

        Szponzorált tartalom

        Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        COPD és sport

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sport harmincas éveinkben

        Harmincas éveinkben felpörög az életünk és egyre több stressz ér bennünket és egyre kevesebb időt tudunk magunkra fordítani. Pedig ebben az életszakaszban is érdemes szánni heti néhány órát magunkra, a sportolásra.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA