• COPD és sport

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító; Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya, háziorvos

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Miért sportoljon?

        A rendszeres testmozgás, különösen az aerob gyakorlatok javítják a vérkeringést, állóképességet, a COPD tüneteit, az alvást, erősítik a szívet és csontokat, csökkentik a vérnyomást, testzsírt és stresszt.

        Mindig kérdezze meg kezelőorvosát, mielőtt egy edzésprogramba kezd. Orvosa segíthet az Ön fizikai és edzettségi állapotának legmegfelelőbb programot megtalálni.  Kérdezze meg tőle, milyen tornagyakorlatokat végezhet naponta, melyeket hetente, illetve melyek azok a gyakorlatok, amiket jobb, ha kerül.

        Hirdetés

        Milyen testmozgás a legmegfelelőbb?

        Stretching – Az izmok lassú nyújtása a karokon és lábakon edzés előtt segít felkészíteni az izmokat a mozgásra, és megelőzi a sérüléseket és az izomláz kialakulását. A rendszeres nyújtás emellett növeli a ruganyosságát.

        Aerob – Az aerob mozgás a nagy izomcsoportokkal történő folyamatos tevékenység, mely edzi a szívet, tüdőt, és növeli a szervezet oxigén felhasználási képességét. Idővel az aerob mozgás segít csökkenteni a pulzusszámot és vérnyomást, javítja a légzést.

        Aerob mozgásforma a gyaloglás, kocogás, kerékpározás, korcsolyázás, evezés és aerobik is.

        Erősítés – Ez ismétlődő izommunka mindaddig, míg az izom el nem fárad. A felsőtest erősítését szolgáló gyakorlatok különösen hasznosak a COPD betegek számára, mivel növelik a légúti izmok erejét.

        Olvasson tovább! A COPD és tünetei

        Milyen gyakran ajánlott sportolni?

        Ahhoz, hogy a kívánt hatás maximumát elérje, ajánlott legalább hetente 3-4 alkalommal 20-30 perces edzést tartani.  Ha minden másnap sportol, azzal rendszeresíti a mozgást az életében.

        Mit tartalmazzon az edzésprogram?

        Minden edzésnek kell, hogy legyen bemelegítő, kondicionáló, és levezető fázisa.

        A bemelegítés segít a szervezetnek fokozatosan átállni a mozgásra, csökkenti a szívre és a szívizmokra nehezedő stresszt, lassan növeli a légzést, pulzust és testhőmérsékletet. Javítja a rugalmasságot és csökkenti az izomfájdalmakat. A legjobb bemelegítő gyakorlatok nyújtást is tartalmaznak, illetve a fő tevékenységet, alacsony intenzitású szinten.

        A bemelegítést a kondicionáló fázis követi. Ebben a fázisban teljesednek ki a mozgás előnyös hatásai, illetve a kalóriaégetés.  Ebben a szakaszban fontos, hogy ellenőrizze a mozgás intenzitását, mérje a szívfrekvenciát. Idővel növelheti a tevékenység időtartamát.

        A levezető fázis az edzés utolsó szakasza, mely lehetővé teszi a szervezet számára a fokozatos lehűlést és visszaállást. A levezetés nem azt jelenti, hogy üljön le, vagy feküdjön le az edzés után. Ez szédülést és szívdobogást okozhat.

        A legjobb, ha csökkenti a mozgásforma intenzitását, és csinál néhány nyújtó gyakorlatot.

        Teszt! Gyorstesztünk segíthet, hogy megállapítsa, Ön mennyire veszélyeztetett COPD betegségben.

        Általános irányelvek

        • Fokozatosan növelje az aktivitási szintjét, ha eddig nem mozgott rendszeresen!
        • Olyan tevékenységet válasszon, amiben örömét leli! Minden alkalommal várjon legalább fél órát az étkezés utáni testedzéssel.
        • Mindig az időjárásnak megfelelően öltözzön, és állandó ütemben sportoljon. Olyan intenzitással sportoljon, amikor még tud beszélni a tevékenység során.
        • Tegye az élete részévé a sportolást! Segíthet, ha edzőpartnert keres magának.

        Légzés a sport során

        Mindig lassan lélegezzen, hogy elég levegőhöz jusson! Lélegezzen az orrán át, csukott szájjal. Így  felmelegíti és megszűri a belélegzett levegőt. A kilégzés is lassan történjen, így teljesebb a tüdő munkája. Próbáljon meg két másodpercen át belélegezni, és két másodpercen át kilélegezni.

        A testedzés nem árt a tüdőnek. Ha légszomjat tapasztal közben, az azt jelzi, hogy a szervezetnek több oxigénre van szüksége. Ha lassan lélegzi be a levegőt, és koncentrál a helyes kilégzésre, gyorsabban juttathat oxigént a szervezetébe.

        Sétálás

        Kezdjen egy rövid sétával, hogy megtudja, meddig mehet anélkül, hogy légszomja lenne. Pihenjen, ahányszor csak úgy érzi, hogy nehezen kap levegőt.

        Számolja, hányat lép a belégzés alatt, és kétszer annyi ideig tartson a kilégzés.

        Próbálja meg fokozatosan növelni a séta távolságát. Ha konkrét célokat állít fel, könnyebb lesz minden alkalommal növelni a távolságot. Ésszerű célokat tűzzön ki maga elé, és sose vigye túlzásba a testedzést! Minden alkalommal pihenjen 2-3 percet, mikor fulladni kezd.

        Lépcsőzés

        Fogja a korlátot, hogy könnyebb legyen megtartani az egyensúlyát. Emellett ez segít a lépcsőzésben is. Mindig kilégzéskor lépjen a következő lépcsőfokra, teljes talppal. A következő lépés előtt mindig lélegezzen be friss levegőt.

        Olvasson tovább! A hirtelen elkezdett testedzés veszélyei

        Mikor kell abbahagyni?

        Fejezze be a testedzést, ha a kimerülés alábbi tüneteit észleli:

        • szokatlan légszomj
        • mellkasi fájdalom
        • égő, szorító érzés a mellkasban
        • szokatlan fájdalom a nyakban, vállban, karban vagy hátban
        • ha úgy érzi, kihagy a szívverése
        • ha túl gyors a szívverése
        • szédülés, hányinger
        • szokatlan izomfájdalom

        A COPD-ben szenvedő betegek többsége fél a testedzéstől, az azzal járó légszomjtól, gyengeségtől. A testedzés alapszabályainak megismerésével közelebb kerül egy egészségesebb életmódhoz.

        Forrás: WEBBeteg
        CS. K., fordító; about.com
        Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya, háziorvos

        Módosítva: 2019.08.03 13:33, Megjelenés: 2014.10.01 11:17
        Címkék: Sport, COPD,
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az arc zsibbadása

        Az arc zsibbadása

        Dr. Kerekes Éva

        Érdemes neurológushoz fordulni, aki kideríti a zsibbadás okát.

        Helyes lázmérés

        Helyes lázmérés

        Cs. K., fordító

        Cikkünkből többet megtudhat a modern lázmérési módszerekről.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sport harmincas éveinkben

        Harmincas éveinkben felpörög az életünk és egyre több stressz ér bennünket és egyre kevesebb időt tudunk magunkra fordítani. Pedig ebben az életszakaszban is érdemes szánni heti néhány órát magunkra, a sportolásra.

        A bokatájéki sérülések

        A leggyakoribb sportsérülések a bokatájék sérülései. A nagy szám oka a felső ugróízület anatómiájában keresendő. Az ízületet a sípcsont és a szárkapocscsont végei által képzett bokavilla (ez az ízületi vápa) és az ugrócsont feje (ízületi fej) alkotja, külső és belső szalagrendszer stabilizálja.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.