• A magas sarkú cipő hátrányai

        Szerző: KamaszPanasz

        Lábujjfájdalom, bokafájdalom, bütyök, kalapácsujj, térdfájás, hátfájás, fejfájás. Mi a közös bennük? Mindet a magas sarkú cipő viselése okozza.

        A lábfejet 26 fő csont, 33 ízület, 107 ízületi szalag, és 19 izom, valamint ín alkotja. Nem véletlen, hogy Leonardo Da Vinci a mérnöki munka mesterműveként jellemezte az emberi lábfejet, melynek a feladata, hogy egyensúlyban tartson bennünket bármilyen talajon, akár futunk vagy gyalogolunk.

        Hirdetés

        Átlagosan naponta 8-10 ezer lépést teszünk meg , s minden egyes lépésnél a testsúly 1-1,5-szerese nehezedik a talpunkra, míg futásnál ez a testsúly 3-4-szerese. Képzeljük el, ha egy átlagos nap során ilyen terhelésnek van kitéve, milyen lehet annak a hatása, mikor az egész testsúly a lábujjakra nehezedik, ahelyett, hogy az egyenletesen szétoszlana az egész talpon!

        A magas sarkú cipő viselése feleslegesen terheli a bokát, térdet, medencét és az egész gerincoszlopot. Márpedig ha a talpak ízületei nem működnek megfelelően a magas sarkú cipő viselése miatt, a test többi részének kell kompenzálni, ami azt jelenti, hogy azokra is nagyobb terhelés jut.

        Ezért is van, hogy a magas sarkú cipő viselése közben a nyaki izmok megmerevednek, nyomják az ott lévő idegszálakat, s mindez krónikus fejfájást eredményez.

        Nem véletlen az sem, hogy a nőknél négyszer gyakoribbak a lábbetegségek, mint a férfiaknál!

        Káros hatások

        A lábproblémák kezelése

        A kalapácsujj kezdeti állapotban lábujjsín viselésével  helyrehozható, mivel az visszahúzza a nagylábujjat az eredeti helyzetébe. Fontos a boltozatot tartó izmok megerősítése lábtornával.
        A bütyök kezelését a műtét jelenti, ahol a keletkező csontkinövést levésik, a nagylábujj hibás állását korrigálják.

        A magas sarkú cipő megemeli a sarkat, ezzel a test gravitációs központja eltolódik. Ennek ellensúlyozására az alsó hátszakasz meghajlik, mire a gerinc addigi helyzete is megváltozik, nyomást gyakorolva a hát és nyak idegekre, állandó fejfájást okozva.

        Achilles-ín-fájdalom. Az Achilles-ín is jelentősen sérül. A sarok megemelésének hatására megrövidül, s később a kinyújtása, a lapos sarkú cipőre való ismételt áttérés fájdalmas lehet.

        Bütyök (ami nem más, mint a nagylábujjon jelentkező fájdalmas csontkinövés) és kalapácsujj (mikor a nagylábujj a kisujjak felé meghajlik, miközben az alapperc jellegzetesen kitüremkedik) alakul ki. A szűk cipők szorítása ezt tovább erősíti, a nagylábujjak ficamszerű elmozdulásához vezetve.

        További kellemetlen hatások a térd osteoarthitis (degeneratív ízületi elváltozás), metatarsalgia (krónikus lábpközépcsont-fájdalom), benőtt köröm.

        Hogyan előzhető meg a lábfájás?

        • Ha csak nem muszáj, ne hordjon magas sarkú cipőt! Tartogassa a különleges alkalmakra, a mindennapokra pedig viseljen kényelmes cipőt!
        • Ne hordjon hátrész nélküli cipőt, mert ez járás közben a lábujjakat begörbítésre, „kapaszkodásra” kényszeríti, további deformációt okozva.
        • Mindig délután menjen cipőt vásárolni! A nap folyamán a láb mérete egy kicsit megnő, s így a délután vásárolt cipő, biztosan kényelmes lesz a nap bármely szakában.
        • Mindkét lábra próbálja fel a cipőt, mert előfordulhat, hogy egyik valamivel nagyobb, mint a másik.
        • Felváltva viseljen magas és lapos sarkú cipőt!
        • A szandálok vékony pántjai szoríthatják a bokát vagy a lábujjakat. Vásárolj néhány tapaszt, hogy elkerüld a fájdalmas bőrsérüléseket!
        • Kímélje a lábait a plussz kilóktól! A túlsúly extra terhet jelent a lábaknak, és azok ízületeinek! Gondoljon csak arra, milyen lenne, ha például folyamatosan egy 5 kg-os táskát kéne cipelni! Pontosan ilyen terhet jelent a lábaknak is, ha 5 kg-mal  nehezebb.
        • Étkezzen egészségesen, hogy a lábak erei és szövetei is egészségesek maradjanak! Ezek állapota ugyanis nagymértékben függ a táplálkozás minőségétől! A keringésre a legveszélyesebbek a hidrogénezett olajok és a cukor. Lehetőleg kerülje ezeket!

        (KamaszPanasz)

        Módosítva: 2013.05.08 13:21, Megjelenés: 2013.05.08 13:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Érdemes mesélni!

        Érdemes mesélni!

        Szponzorált tartalom

        A meseolvasásnak számos jótékony hatása van. Olvassunk mesét gyermekünknek! (x)

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        A szépség ára - gerincproblémák, bütyök, kalapácsujj és magas sarkú cipellő

        Szokott-e fájni a dereka? Megfigyelt-e bütyköt, egymásra csúszó, esetleg elemelkedő lábujjakat, tyúkszemet a lábfején? Gyakran visel magas sarkú cipőt? Ha igen, ne is keresse tovább a lábfej deformitásai és/vagy a derékfájdalom okát! Komoly esélye van, hogy a tűsarok vezet a panaszok jó részéhez.

        Sportsérülések - És a rehabilitáció hol marad?

        Gyakran mesélik ismerősök - sportolók és átlagemberek -, hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Alig várom a folytatást, ez azonban az esetek nagy részében elmarad. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy: Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?... Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

        A sok állással járó életmód veszélyei

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Bütyök és kalapácsujj - Ne fogjuk a genetikára

        Testünket eredetileg arra tervezték, hogy kora reggeltől késő estig szinte folyamatosan mozgásban legyen, értelemszerűen mezítláb és természetes talajon. Gerincünk S alakú görbületei, talpunk boltozatai, izmaink és ízületeink felépítése mind-mind a napi 16 órás szolgálatot (vadászat, halászat, gyűjtögetés) segítik. Mai életmódunk azonban igencsak távol áll őseinkétől. Igyekszünk gyalogosan a lehető legrövidebb távolságokat megtenni, és ha mégis sétálunk, általában a betont koptatjuk. Mezítelen lábú emberrel pedig viszonylag ritkán találkozhatunk a jógaórákon kívül.

        Hogyan kezelhető a bütyök?

        A bütyök elsősorban az idősebb korosztály körében fordul elő, azonban az örökletes tényezők miatt akár a fiatalokat is érintheti ez a lábdeformitás. Mit tehetünk ellene?

        Végleg megszabadulhat a bütyöktől

        A nyár a könnyű szandálok, papucsok időszaka, sajnos azonban a lazaság olykor súlyos fájdalmakkal, kellemetlen tünetekkel bosszulja meg magát. Ráadásul mezítláb szembetűnőbbek is a láb különböző elváltozásai, így például a bütyök. Szerencsére ma már korszerű műtéti eljárással végleg megszabadulhatunk tőle.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.