• A szépség ára - gerincproblémák, bütyök, kalapácsujj és magas sarkú cipellő

        Feövenyessy Krisztina
        Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember (MSc.), a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Szokott-e fájni a dereka? Megfigyelt-e bütyköt, egymásra csúszó, esetleg elemelkedő lábujjakat, tyúkszemet a lábfején? Gyakran visel magas sarkú cipőt? Ha igen, ne is keresse tovább a lábfej deformitásai és/vagy a derékfájdalom okát! Komoly esélye van, hogy a tűsarok vezet a panaszok jó részéhez.

        De vajon hogyan okozhat egy egyszerű cipellő (és 6-7 plusz centiméter) komoly mozgásszervi problémákat?

        Egészséges lábszerkezet (és persze helyes testtartás) esetén mezítláb a testsúlyunk kb. 60 százaléka a sarokra, 40 százaléka az előlábra esik.  A magas sarkú cipő azonban elemeli a sarkat a talajtól, így mintegy „áttolja” a teljes test súlyát az előlábra, amely szerkezetileg nem alkalmas ekkora súly hordozására. Egy 6-7 cm-es cipősarok 70-80 százalékkal növeli az előlábra jutó terhelést.

        Hirdetés
        Hogyan tudja otthon tesztelni, egészséges-e a vádli izomzata?

        Lógassa le a lábát egy magasabb székről (akár egy asztalra is felülhet, lényeg az, hogy a talpa ne érjen le a talajra), és szorítsa meg a vádliját. A nem dolgozó izmok normál esetben puha tapintatúak. Ha a vádli izomzatát kőkeménynek, az Achilles-ínt pedig feszes húrnak érzi, bizony jó úton halad a komoly sérülések felé.

        Ha gyakran hordunk magas sarkú cipőt, a folyamatos drámai túlterhelés bizony súlyos következményekkel jár

        • Ellapul a talp harántboltozata, így a lábujjak legyezőszerűen szétterülnek a cipőben. A jelentősen szélesebbé vált lábfejet nap mint nap dörzsöli, irritálja a cipő orra, így relatíve gyorsan, akár már huszonéves korunkra szert tehetünk bütyökre, kalapácsujjra és egyéb, esztétikusnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető deformitásokra.
        • A bokaízület anatómiai helyzetéből adódóan jóval stabilabb, ha a lábfej pipál, mintha spiccel. Magas sarkú cipellőben pipiskedve a lábat folyamatos spiccelő helyzetben tartjuk, és minél magasabb a cipő sarka, annál kevésbé stabil a boka. Nem véletlen, hogy a magas sarkú cipőt viselők körében oly gyakori a húzódás, rándulás és ficam. Sajnos ezek a traumák sosem gyógyulnak maradéktalanul. Az ízületi tokok, szalagok és inak relatíve rugalmatlan szövetek. Ha egy sérülés ­- legyen az rándulás vagy akár ficam - következtében egyszer megnyúltak, bokánk szerkezete soha többé nem lesz a régi.

        Bővebben Bütykök és kalapácsujj - Ne fogjuk a genetikára

        • Magas sarkú cipőben a lábujjhegyen álláshoz hasonlóan a vádli izomzata és az Achilles-ín munkát végez, azaz rövidül. Ha gyakran viselünk tűsarkút, pontosan olyan, mintha állandóan lábujjhegyen járnánk, az izom-ín struktúra krónikusan berövidül, ezáltal feszessé, merevvé válik. A feszes ín, akár egy feszes gumiszalag, rendkívül sérülékeny, s a különféle hétköznapi vagy sportterhelések hatására egyre több mikro trauma keletkezik a szövetben. A sérülésekkel teli ín jelentősen gyengül, így akár egyetlen mozdulat hatására el is szakadhat.

          

        • A legsúlyosabb következményt utoljára hagytam. Vesse le a cipőjét és igazítsa ki a testtartását! Húzza ki Magát, engedje le és finoman csavarja hátra a vállait, húzza be az állát, emelje ki a mellkasát és hozza enyhe tónusba a hasi izmokat! Most álljon lábujjhegyre, tegyen néhány lépést és figyelje meg, hogyan változik meg a testtartása! A térde kifeszül, medencéje előrebillen, a hasi izmok megnyúlnak, az ágyéki gerincszakasz (azaz a dereka) pedig homorító helyzetbe kerül, azaz testtartása jelentősen megváltozik a fiziológiáshoz (értsd természeteshez) képest. Magas sarkú cipőben nem csak a lábfejet és a bokát érik káros hatások. A teljes test statikája megváltozik, tehát minden egyes ízületet extra terhelés ér, ami krónikus derékfájdalomhoz, a porcok idő előtti elöregedéséhez, porckopáshoz és hasonló degeneratív mozgásszervi problémákhoz vezethet.

        Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy szigorúan tilos tűsarkú cipőt viselni. Alkalomadtán – színházba, buliba, vacsorához - felvehetünk egy-egy magasabb sarkú topánkát, ám ha rendszeresen viseljük, bizony súlyos árat fizetünk a szépségért. Érdemes tehát elgondolkozni a kérdésen: vajon valóban megéri-e?

        Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeutaForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina
        , mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember (MSc.), a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Módosítva: 2019.11.09 15:06, Megjelenés: 2018.08.15 15:30
      • Cikkajánló

        Alváshiány

        Alváshiány

        Cs. K., fordító

        Összeadódik, de egyszerre nem pótolható. Mit tegyünk, ha alváshiányunk van?

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Vajon miért ilyen népszerű a lézeres szemműtét? Utánajártunk. (x)

        Sportsérülések - És a rehabilitáció hol marad?

        Gyakran mesélik ismerősök - sportolók és átlagemberek -, hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Alig várom a folytatást, ez azonban az esetek nagy részében elmarad. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy: Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?... Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

        A sok állással járó életmód veszélyei

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Bütyök és kalapácsujj - Ne fogjuk a genetikára

        Testünket eredetileg arra tervezték, hogy kora reggeltől késő estig szinte folyamatosan mozgásban legyen, értelemszerűen mezítláb és természetes talajon. Gerincünk S alakú görbületei, talpunk boltozatai, izmaink és ízületeink felépítése mind-mind a napi 16 órás szolgálatot (vadászat, halászat, gyűjtögetés) segítik. Mai életmódunk azonban igencsak távol áll őseinkétől. Igyekszünk gyalogosan a lehető legrövidebb távolságokat megtenni, és ha mégis sétálunk, általában a betont koptatjuk. Mezítelen lábú emberrel pedig viszonylag ritkán találkozhatunk a jógaórákon kívül.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.