A szépség ára - gerincproblémák, bütyök, kalapácsujj és magas sarkú cipellő

Feövenyessy Krisztina
Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember, a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője

Szokott-e fájni a dereka? Megfigyelt-e bütyköt, egymásra csúszó, esetleg elemelkedő lábujjakat, tyúkszemet a lábfején? Gyakran visel magas sarkú cipőt? Ha igen, ne is keresse tovább a lábfej deformitásai és/vagy a derékfájdalom okát! Komoly esélye van, hogy a tűsarok vezet a panaszok jó részéhez.

De vajon hogyan okozhat egy egyszerű cipellő (és 6-7 plusz centiméter) komoly mozgásszervi problémákat?

Egészséges lábszerkezet (és persze helyes testtartás) esetén mezítláb a testsúlyunk kb. 60 százaléka a sarokra, 40 százaléka az előlábra esik. A magas sarkú cipő azonban elemeli a sarkat a talajtól, így mintegy „áttolja” a teljes test súlyát az előlábra, amely szerkezetileg nem alkalmas ekkora súly hordozására. Egy 6-7 cm-es cipősarok 70-80 százalékkal növeli az előlábra jutó terhelést.

Hogyan tudja otthon tesztelni, egészséges-e a vádli izomzata?

Lógassa le a lábát egy magasabb székről (akár egy asztalra is felülhet, lényeg az, hogy a talpa ne érjen le a talajra), és szorítsa meg a vádliját. A nem dolgozó izmok normál esetben puha tapintatúak. Ha a vádli izomzatát kőkeménynek, az Achilles-ínt pedig feszes húrnak érzi, bizony jó úton halad a komoly sérülések felé.

Ha gyakran hordunk magas sarkú cipőt, a folyamatos drámai túlterhelés bizony súlyos következményekkel jár

  • Ellapul a talp harántboltozata, így a lábujjak legyezőszerűen szétterülnek a cipőben. A jelentősen szélesebbé vált lábfejet nap mint nap dörzsöli, irritálja a cipő orra, így relatíve gyorsan, akár már huszonéves korunkra szert tehetünk bütyökre, kalapácsujjra és egyéb, esztétikusnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető deformitásokra.
  • A bokaízület anatómiai helyzetéből adódóan jóval stabilabb, ha a lábfej pipál, mintha spiccel. Magas sarkú cipellőben pipiskedve a lábat folyamatos spiccelő helyzetben tartjuk, és minél magasabb a cipő sarka, annál kevésbé stabil a boka. Nem véletlen, hogy a magas sarkú cipőt viselők körében oly gyakori a húzódás, rándulás és ficam. Sajnos ezek a traumák sosem gyógyulnak maradéktalanul. Az ízületi tokok, szalagok és inak relatíve rugalmatlan szövetek. Ha egy sérülés ­- legyen az rándulás vagy akár ficam - következtében egyszer megnyúltak, bokánk szerkezete soha többé nem lesz a régi.

Bővebben Bütykök és kalapácsujj - Ne fogjuk a genetikára

  • Magas sarkú cipőben a lábujjhegyen álláshoz hasonlóan a vádli izomzata és az Achilles-ín munkát végez, azaz rövidül. Ha gyakran viselünk tűsarkút, pontosan olyan, mintha állandóan lábujjhegyen járnánk, az izom-ín struktúra krónikusan berövidül, ezáltal feszessé, merevvé válik. A feszes ín, akár egy feszes gumiszalag, rendkívül sérülékeny, s a különféle hétköznapi vagy sportterhelések hatására egyre több mikro trauma keletkezik a szövetben. A sérülésekkel teli ín jelentősen gyengül, így akár egyetlen mozdulat hatására el is szakadhat.

cipő

  • A legsúlyosabb következményt utoljára hagytam. Vesse le a cipőjét és igazítsa ki a testtartását! Húzza ki Magát, engedje le és finoman csavarja hátra a vállait, húzza be az állát, emelje ki a mellkasát és hozza enyhe tónusba a hasi izmokat! Most álljon lábujjhegyre, tegyen néhány lépést és figyelje meg, hogyan változik meg a testtartása! A térde kifeszül, medencéje előrebillen, a hasi izmok megnyúlnak, az ágyéki gerincszakasz (azaz a dereka) pedig homorító helyzetbe kerül, azaz testtartása jelentősen megváltozik a fiziológiáshoz (értsd természeteshez) képest. Magas sarkú cipőben nem csak a lábfejet és a bokát érik káros hatások. A teljes test statikája megváltozik, tehát minden egyes ízületet extra terhelés ér, ami krónikus derékfájdalomhoz, a porcok idő előtti elöregedéséhez, porckopáshoz és hasonló degeneratív mozgásszervi problémákhoz vezethet.

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy szigorúan tilos tűsarkú cipőt viselni. Alkalomadtán – színházba, buliba, vacsorához - felvehetünk egy-egy magasabb sarkú topánkát, ám ha rendszeresen viseljük, bizony súlyos árat fizetünk a szépségért. Érdemes tehát elgondolkozni a kérdésen: vajon valóban megéri-e?

Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeutaForrás: WEBBeteg
Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember, a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Ülni vagy állni? Melyik...

Azzal a kijelentéssel, hogy az ülőmunka káros az egészségre, ma már talán senki sem vitatkozik (csak én! Vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy...

Ízületek egészségének...

Az ízületeink védelmére már fiatal középkortól érdemes gondolni, hogy egészségük minél tovább megmaradjon. Legyen szó akár hobbi-, akár...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.