• Genetikai kapcsolat van a nem invazív mellrák és az invazív betegség kialakulása között

Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

A tudósok által támogatott Breast Cancer Now ("Mellrák Most") megerősítette, hogy öröklött genetikai kapcsolat van a tejcsatornák nem-invazív rákos elváltozásai - az úgynevezett in situ ductalis carcinoma (DCIS) - és az invazív emlőrák kialakulása között. Ez azt jelenti, hogy a DCIS családi előfordulásának feltárása ugyanolyan fontos egy nő mellrák kockázatának felmérésében, mint maga az invazív emlőrák családtörténete.

A DCIS a korai mellrák nem invazív, megelőző formája, ahol a rákos sejtek a tejcsatornákban jelentkeznek. Évente több ezer nőt diagnosztizálnak DCIS-vel, mely esetek kétharmadát a rutinszerű emlőszűrésen diagnosztizálják.

Noha a DCIS átlagosan 10 mellrákos esetből egyért felelős, mindeddig csak nagyon keveset tudtak annak genetikai kockázati tényezőiről, illetve az invazív emlőrákkal való genetikai kapcsolatáról.

A Breast Cancer Research című szaklapban megjelent tanulmányukban a londoni King’s College tudósai több mint 200 000 genetikai markert vizsgáltak DCIS betegekben, így mindeddig ez a legnagyobb tanulmány, mely eddig az öröklött DCIS genetikai hajlamról megjelent.

A dr. Elinor Sawyer és prof. Montserrat Garcia-Closas vezetésével dolgozó kutatócsoport több mint 5000, DCIS-ben szenvedő nő véréből kivont DNS mintát hasonlított össze 24 000 invazív ductális rákban (az invazív mellrák leggyakoribb formája) szenvedőével, és megállapították, hogy a legtöbb, invazív ductális rákhoz kapcsolódó genetikai változás a DCIS-hez is köthető, illetve, hogy nem volt olyan egyedi elváltozás, mely csak a DCIS-ben fordul elő.

Ezek az eredmények a jelenlegi legerősebb bizonyítékai annak, hogy közös genetikai hajlam van a DCIS és az invazív ductális mellrák között, ami fontos betekintést nyújt a DCIS biológiájába. Ezt a következtetés azt is alátámasztja, hogy fontos a DCIS családi előfordulásának feltérképezése, mikor a mellrák kialakulásának kockázatát vizsgálják.

A DCIS esetek 50%-ban alakul ki invazív mellrák, ha nem kezelik időben

A jó- és rosszindulatú emlődaganatok szövettani típusai

Az emlődaganat egy multi-faktoriális betegség, ami azt jelenti, hogy több tényező együttes jelenléte szükséges a betegség kialakulásához és ennek fényében többféle szövettani típust különböztetünk meg egymástól. Ezen típusok elkülönítésében és diagnosztizálásában nagyon fontos szereplő a patológiai szövettani diagnózisalkotás. Milyen elváltozások fordulhatnak elő a mellben?>>

Jelenleg azonban nem tudják megjósolni, hogy melyik DCIS esetben fejlődik ki invazív emlőrák, ezért minden nőnek kezelést ajánlanak fel a diagnózis felismerése után.

Ez a kutatás tehát csak az első lépés. Mivel a kutatók a vizsgálat során nem találtak a DCIS-hez köthető egyedi genetikai elváltozást, még mindig nem tudják, mely genetikai markerek jellemzőek azon DCIS betegségekre, melyeknél nagyon alacsony a kockázata annak, hogy mellrák alakul ki. Ezek azonosítása potenciálisan lehetővé tenné, hogy az ilyen betegeket megkíméljék a felesleges kezelésektől.

Egyértelmű, hogy a DCIS túlkezelésének megakadályozása további kutatásokat igényel. Rövid távon azt remélik, hogy a biomarker vizsgálatok fejlesztésével sikerül megjósolni a DCIS betegek számára a betegség progressziójának kockázatát, hiszen számos molekulát ígéretesnek azonosítottak az elmúlt években.

Dr. Elinor Sawyer, a King’s College klinikai onkológusa és a Guys and St Thomas’ NHS Foundational Trust tanácsadó onkológusa az alábbiakat nyilatkozta: „Ez a tanulmány az eddigi legerősebb bizonyítékot szolgáltatja arra, hogy közös genetikai hajlam van a DCIS és az invazív ductális rák között, ami arra utal, hogy a kialakulásuk közös.”

„A tanulmány nagy ugrás ahhoz, hogy megértsük a DCIS-t, noha csak az első lépés. Reméljük, hogy egy nagyobb betegszámú kutatás során több genetikai változást fogunk azonosítani, hogy megtudjuk, van-e olyan, mely kizárólag a DCIS –re hajlamosít, valamint ami segít megjósolni, kiknél valószínűtlen, hogy a nem invazív rák továbbfejlődjön daganattá.”

Ez, a maga nemében legnagyobb tanulmány felbecsülhetetlen, hiszen korábban nagyon keveset tudtunk a DCIS öröklött genetikai tényezőiről, mely évente több ezer nő életét határozta meg.

Az eredmények, melyek megerősítik, hogy genetikai szinten mennyire hasonlít a DCIS az invazív emlőrákhoz, nagymértékben segít abban, hogy a szakemberek megértsék, milyen genetikai változások kapcsolódnak ehhez a korai állapothoz. Ugyanakkor még mindig várat magára annak azonosítása, mely nőknél nem fog invazív rákká fejlődni, illetve a további kutatások elengedhetetlenek annak érdekében, hogy a jövőben végre elkerüljük a betegség esetleges túlkezelését.

(WEBBeteg - Cs. K., fordító, Forrás: medicalnewstoday, Lektorálta: Dr. Ujj Zsófia)

Módosítva: 2016.04.13 11:25, Megjelenés: 2016.04.13 11:25

Mellkasi fájdalom

B. M. , szakfordító

Mi okozhat légzéskor jelentkező mellkasi fájdalmat?

Tüdőrák

Dr. Pukoli Dániel

Személyre szabott terápia, precíziós onkológia a tüdőrák kezelésében.

Mit tegyünk mellünk egészségéért?

Természetesen minden nő hallott már arról, hogy rendszeresen el kell járni szűrővizsgálatra, ám emellett még van pár dolog, amivel segíthetünk megőrizni melleink egészségét.

Rákbetegség miatt operált emlő műtéti helyreállítása

Az emlőrák a nők körében a leggyakoribb rosszindulatú daganat - az összes karcinóma mintegy ötödét adva. A 35-55 éves nők halála főként emiatt következik be. 100 ezer lakosonként évi 23,2 esetet rögzítenek a statisztikai adatok (a férfi/női arány 1/100, azaz száz érintett között - a laikus számára esetleg meglepő módon - akad egy férfi is).

Áttétes mellrák - Hogyan alakul ki? Hogyan kezelhető?

Hazánkban a mellrákos esetek nagyjából 10 százaléka már késői stádiumban, áttétekkel kerül felfedezésre. Hogyan alakulnak ki az áttétek? Mi a különbség a korai stádiumú és az áttétes mellrák között? Ezeknek jártunk utána.

A tájékozottság mellrákban is életet ment

A mellrák szűrésének korszerű, helyes módjáról tartott nemzetközi tudományos találkozót Budapesten a Pro-Radiológia Alapítvány (szakmai civil szervezet) és az Egészség Hídja Összefogás a Mellrák Ellen Egyesület.

A jóindulatú emlődaganatok

Az emlőműtétek egyharmada jóindulatú elváltozás, kétharmaduk rosszindulatú elváltozás miatt történik. Természetesen a jó- vagy rosszindulatúság kérdésének az eldöntéséhez szövettani vizsgálat szükséges.

Mellrák: Tények és adatok

A mellrák egyre több nőt érint, ám egyre kevesebben halnak bele a betegségbe. Ez a tendencia igen jelentősen kirajzolódik. Magyarországon évente több ezren betegednek meg. Minél korábban felismerik a betegséget, annál jobbak a gyógyulás esélyei.