• A túlzott tisztaság állhat a gyermekkori leukémia hátterében

Szerző: MTI

Az akut limfoblasztómás leukémia kétezer gyermekből egyet sújt - írta a tanulmányt ismertető BBC News. Mel Greaves, a Brit Rákkutató Intézet tudósa 30 év alatt összegyűlt bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy az immunrendszer veszélyessé válhat, ha az élet korai szakaszában nem találkozik elég kórokozóval. Ez azt jelenti a tudós szerint, hogy a betegséget meg lehetne előzni.

A vérképző rendszer megbetegedésének ez a fajtája gyakoribb a fejlett, jómódú társadalmakban, ami arra utal, hogy modern világunk okozhatja a kórt. A Nature Reviews Cancer című szaklapban megjelent tanulmány elutasítja a korábbi elméleteket, melyek a villanyvezetékeket, az elektromágnest és vegyi anyagokat hoztak összefüggésbe a betegséggel.

Számos külföldi kutatóval együttműködve Greaves a kór három szakaszát állapította meg

Az első látszólag egy megelőzhetetlen génmutáció, amelyik a méhen belül megy végbe, a második az élet első évének túlzott tisztasága, ami miatt az immunrendszer nem tanulja meg a helyes viselkedést a valódi veszélyekkel szemben.

Az első kettő teszi lehetővé, hogy egy fertőzés az immunrendszert később helytelen válaszra késztesse és leukémia alakuljon ki. Az elmélet nem egyetlen kutatáson alapszik, hanem a betegség okait megállapító tanulmányok bizonyítékainak elemzésén, "a kirakós elemeinek összeillesztésén".

"Az akut limfoblasztómás leukémiának világos biológiai oka van, számos fertőzés kiválthatja az arra hajlamos gyerekekben, ha azok védekező rendszere nem készült fel megfelelően" - mondta Greaves.

A bizonyítékok között felsorolta a milánói sertésinfluenzát, melynek következtében hét gyerek lett leukémiás, azokat a tanulmányokat, amelyek szerint a bölcsődébe járó vagy testvérek között felnövő, tehát baktériumok sokaságának kitett kicsik körében ritkább a leukémia.

Figyelembe vette, hogy a bélrendszer "jó baktériumait" támogató anyatejes táplálás is véd a kór ellen, valamint azt, hogy a hüvelyi úton, tehát nem műtéttel születő babák között is kisebb a leukémia aránya, a hüvelyi szüléssel ugyanis több baktérium kerül az újszülött szervezetébe. Azt is a bizonyítékok közé sorolta, hogy teljesen mikrobamentes környezetben nevelt állatoknál fertőzés hatására leukémia alakult ki.

Olvasson tovább! Az akut limfoid leukémia (ALL) tünetei és kezelése

A tanulmány nem vádolja a szülőket azzal, hogy túl higiénikus körülmények között nevelik a gyerekeiket

Inkább azt hangsúlyozza, hogy "a gyermekkori leukémia a legtöbb esetben valószínűleg megelőzhető", ám ehhez további kutatások szükségesek. Greaves elképzelése szerint a gyerekek kaphatnának biztonságos baktériumkoktélt - akár joghurtital formájában -, ami edzené az immunrendszerüket.

Addig is arra kéri a szülőket, ne ijedjenek meg a mindennapos, banális fertőzésektől és segítsék elő, hogy gyerekük más gyerekekkel találkozzon.

Bővebben A leukémia tünetei és diagnosztizálása

Módosítva: 2018.05.23 14:06, Megjelenés: 2018.05.23 09:05

Cukorbetegség

Dr. Bene Orsoly

Milyen hosszú távú következményei lehetnek, ha nem kezelik megfelelően?

Lézeres szemműtét

Szponzorált tartalom

Miért választják egyre többen? Utánajártunk a legfontosabb tudnivalóknak. (x)

A Castleman-betegség

A Castleman-betegség (angiofollicularis nyirokcsomó hyperplasia vagy túltengés) a ritka betegségek közé tartozik, egy atípusos limfoproliferatív kórkép. Az egy nyirokcsomót érintő betegség inkább fiatal felnőttekben, a több nyirokcsomót érintő (kettő vagy több esetén beszélünk multicentrikus formáról) idősebb korban, és kicsit gyakrabban férfiakban fordul elő.

A nyirokrendszer daganatai

A nyirokrendszer daganatai, más néven lymphoproliferatív betegségek vagy limfómák (limfómák) a nyirokrendszert alkotó sejtekből indulnak ki. E sejtek sokféle típusa, eltérő működése és elhelyezkedése, a betegségek genetikai háttere és molekuláris jellegzetességei vezetnek ahhoz, hogy a nyirokrendszer daganatai sokrétűek lehetnek, eltérő kezelési lehetőséggel és eltérő gyógyhajlamokkal.