Dr. Baki Márta

Dr. Baki Márta

onkológus
Bemutatkozás:

1978-ban végeztem a Budapesti Orvostudományi Egyetemen.
1978-2000: az Országos Onkológiai Intézet kemoterápiás osztályán dolgoztam.
2000-2005: Szent Margit Kórház Onkológiai Osztályának vezetője voltam.
2005-2007: Központi Kórház Onkológiai Osztályán dolgoztam.
2007-2017: Fővárosi Onkoradiológiai Központban dolgoztam.
2018-tól: Szent Margit Rendelőintézet és Dél-pesti Centrumkórház-OHII Szent László Kórház-Onkológia

Szakvizsgák:

- 1983: belgyógyászat
- 1986: klinikai onkológia
- 1990: klinikai farmakológia

PhD fokozat (1996): „Csírasejtes heredaganatos betegek citostatikus kezelésekor fellépő mellékhatások vizsgálata”

Tudományos társaságok tagsága:

- European Forum of Good Clinical Practice – Ehics Working Party
- European Association of Cancer Research
- Magyar Onkológusok Társasága
- Magyar Klinikai Onkológiai Társaság - alapító tag

Egyéb tevékenység:

- rendszeresen orvostovábbképző előadások
- onkológus szakápoló képzés - szakértői tevékenység és oktatás
- Rákbetegek Országos Szervezete - elnökségi tag

Érdeklődési terület: daganatos betegek komplex ellátása, gyógyszeres kezelésük, mellékhatások vizsgálata. Uroonkológiai daganatok, klinikai vizsgálatok.

Legutóbbi válaszai

Orron lévő basalioma

Tisztelt Levélíró! A kérdése eléggé összetett, mert a további ellátás előtt több szempontot kell mérlegelni: Valóban az eltávolított anyag széli részéhez nagyon közel áll a daganatos terület. Tudni kell még, hogy ez a szövettani típus – basalioma - az esetek nagy részében csak helyi kiújulás formájában jelenik meg, távoli áttéteket nagyon ritkán okozhat. Jelen helyzetben a következő lehetőségek jöhetnek szóba: 1./ abban az esetben, ha Ön vállalja, akkor valóban 3 havonta érdemes bőrgyógyászt felkeresni, s a köztes időszakban Önt is megkérik, hogy kb. hetente-2 hetente vegye alaposan szemügyre a műtéti területet. Abban az esetben, ha változik a műtéti terület, akkor hamarabb keresse fel a bőrgyógyászt. 2./ A bőr állapotától függ, hogy sor kerülhet-e még egy kb. 3-4 mm-es sebészi eltávolításra. A bőr rugalmassága ezt lehetővé teszi-e vagy csak valamilyen bőrpótló eljárás jöhet szóba. Ennek a lehetőségét a bőrgyógyász és a sebész (esetleg plasztikai sebész) tudja felmérni. Amennyiben újabb kimetszés történik, s eredménye rendben, akkor nem fontos a nagyon sűrű ellenőrzés, de akkor is ajánlott, hogy fél-egy évente megmutassa magát szakorvosnak. 3./ Véleményem szerint jelen esetben sugárterápia nem indokolt, de ha biztosan szeretné ezt tudni, akkor sugárterápiás szakorvos állásfoglalását is érdemes kikérni. Tisztelettel: dr.Baki Márta

Jó napot barátnőm honaljaban duzzanat van mitől lehet volt doktornal nm tudják mitől, ki akarnak sze

Tisztelt Levélíró! Fiatal nők esetében gyakori a hónalji nyirokcsomó megjelenése. Először azt kell tisztázni, hogy valamilyen gyulladás fennáll-e. Történt-e valamilyen beavatkozás (pl.epilálás, sérülés, stb..) ezen a területen, használt-e helyileg olyan készítményt (pl.dezodor), amely gyulladást okozhat. Másfelől a többi nyirokcsomó régióban (nyak, ellen oldali hónalj, stb…) tapintható-e kisebb-nagyobb nyirokcsomónak megfelelő képlet. A nyirokcsomó szerkezetét ultrahangos vizsgálattal lehet egyszerűen megállapítani. A nyirokcsomó környékén felmerül-e egyéb elváltozás (pl. emlőben), vannak-e olyan tünetek, amelyek a nyirokcsomók rendszerbetegségére utalnak (pl. láz, fogyás, stb…). Abban az esetben, ha mindezek tisztázódtak, s sehol semmi eltérés nincs, akkor – véleményem szerint – lehet 1-2 hónapot várni. Ha növekszik a hónalji nyirokcsomó, vagy ha néhány hónapig fennáll, s egyéb panasz nincs, akkor talán érdemes eltávolítani és szövettani vizsgálatra küldeni az anyagot. Tisztelettel: dr.Baki Márta

Porckorongsérv?

Tisztelt Levélíró! Levelében, ha jól értem, akkor csak afelől érdeklődik, hogy porkorong sérvet állapítottak-e meg vagy sem. Az MR eredmény alapján valóban az ágyéki csigolyák porcai egyenetlenek, s az ott lévő idegszálakat is nyomhatják. Ezek okozzák az Ön panaszait. Terápiaként első sorban gyógytorna, fizikoterápia javasolt, szükség esetén gyulladás- és fájdalomcsillapítókkal kiegészítve. Esetleg gerinc sebész szakorvos véleményét is ki lehet kérni, de általában ha nincsenek egyéb tünetek (pl. also végtagi gyengeség), akkor nem javasolnak műtétet. Tisztelettel: dr Baki Márta

Lipáz szint emelkedés, van ok aggodalomra?

Tisztelt Levélíró! A mellékelt laboratóriumi értékekben magasabb szintet mértek a C-reaktiv protein és a lipáz meghatározáskor. Az előző valamilyen gyulladásra utalhat, de értéke nem kórjelző. A lipáz enzim a szervezetbe jutott vérzsírok lebontásában játszik szerepet. Legnagyobb mértékben a hasnyálmirigyben termelődik, de a májban és a bélfal különböző rétegeiben is képződhet. Az Ön által alkalmazott Saxenda injekció mellékhatásai között is felsorolják, hogy hasnyálmirigy gyulladást okozhat. Nagy valószínűséggel emiatt emelkedett meg az Ön szérum lipáz szintje. Feltételezhetően a hasnyálmirigy gyulladás nem nagy mértékű, mert akkor több tünete is lenne, ill. az amiláz szint is megemelkedne, amit jelen esetben a normal határértéken belül határoztak meg. Véleményem szerint esetleg 1-2 hónap múlva ismételni lehetne a labor vizsgálatokat, ill. hasi ultrahang elvégzése adatot szolgáltathat a máj és hasnyálmirigy állapotára vonatkozóan is. Szükség esetén a gasztroneterológiai kivizsgálás is folytatódhat. Nem valószínű, hogy öröklődő hasnyálmirigy daganatról lenne szó, mert akkor a felmenőknél is fiatalabb korban került volna felismerésre, nem pedig 90 éves korban. Tisztelettel: dr.Baki Márta

Szabad-e inhalálnia a tüdődaganatos betegnek?

Tisztelt Levélíró! Levele alapján nem derül ki, hogy férjének a tüdődaganata jelenleg hol helyezkedik el: nyom-e valamilyen nagyobb hörgőt vagy inkább a tüdő széli részén található-e. Nyák oldására az Ön által kérdezett Diapulmon vagy Salvus vizes inhaláció is szóba jöhet, de mindenképpen érdemes megkérdezni a kezelő orvost. Lehetséges, hogy az alkalmazott kezelés is kiválthat köhögést, de a COVID fertőzés maradványa is lehet. A beteg és a betegség pontos ismeretének megfelelően elképzelhető, hogy inkább köhögéscsillapítóra van férjének szüksége. Emiatt is a kezelő orvos véleményét kérjék ki. Tisztelettel: dr.Baki Márta