• Új baktérium a gyulladásos bélbetegségek gyógyítására

Szerző: MTI

A Bristoli Egyetem kutatói laboratóriumi körülmények között olyan probiotikus baktériumot találtak, amely felhasználható gyulladásos bélbetegségek, köztük a Crohn betegség kezelésére.

A angliai Bristoli Egyetem állatorvosi és orvosi karának munkatársai évek óta foglalkoznak probiotikumokkal. Az Egészségügyi Világszervezet meghatározása szerint a probiotikumok olyan mikroszkopikus méretű, élő szervezetek, amelyek megfelelő mennyiségben bejutva valamilyen magasabb rendű szervezetbe, kedvező egészségügyi hatást fejtenek ki.

A tv-reklámokban legtöbbször szereplő probiotikumok a tejben élő lactobacillus és a bifidobacterium, amelyek a tejsavas baktériumok közé tartoznak. Azzal kapcsolatban már régóta vannak tapasztalatok, hogy a gyulladásos bélbetegségek probiotikumok hatására javulnak, de a kutatók ennek magyarázatát nem ismerték.

Magas vastartalmú környezetben is életképes

Crohn-betegség

A Crohn-betegség a bélrendszer nyálkahártyájának - gyakran mélyen az érintett bélszakasz szöveteibe hatoló - gyulladásos, hasmenéssel és fájdalommal járó, és akár az életet is veszélyeztető állapot. A Crohn-betegség és tünetei>>

PLoS ONE szakfolyóiratban közölt tanulmány szerint Tristan Cogan és munkatársai vizsgálataik során fölismerték, hogy a béltartalomban lévő vas erősen gátolja a probiotikus baktériumok növekedését. A bél vastartalma igen sok tényező miatt megnövekedhet. Ez lehet gyulladás, vérzés, sőt stressz is és ilyen körülmények között a lactobacillus törzsek nem szaporodnak.

Azt is kimutatták, hogy a kórokozó baktériumok viszont a vas szintjének emelkedése esetén nyolcezerszer gyorsabban szaporodnak, mint normál körülmények között. A kutatók fölismerték, hogy a tejsavbaktériumok azért szokatlan probiotikumok, mert vasra nincsen szükségük és vas hatására szaporodásuk sem fokozódik.

A munkacsoport tagjai a lactobacillus olyan törzseivel foglalkoztak, melyeket a gyulladásos bélbetegségek kezelésére már korábban is alkalmaztak, de olyat kerestek, amely a gyulladást hatásosan csökkenti, ugyanakkor magas vastartalmú közegben is jól szaporodik.

Laboratóriumban sikerült is olyan lactobacillus törzset találni, amelynek életképességét a környezet magas vastartalma nem rontja. Az egyetemi kutatócsoport ezt a törzset azonnal szabadalmaztatta, mert kimutatták, hogy probiotikus és az immunrendszert is kedvezően módosítja.

Úgy gondolják, hogy a vas hatásának fölismerése lehetővé teszi a kedvező tulajdonságú probiotikum alkalmazását a bélbetegségek kezelésére.

Immunrendszer, bélflóra, probiotikum

Immunrendszerünk soha nem szűnő működése életünk fontos biztosítéka. Sejtjei folyamatosan fésülik át szervezetünk minden részét, hogy a kórokozók és idegen anyagok hatásaitól megvédjen minket. Életmódunkkal, táplálkozásunkkal, döntéseinkkel ezeket a folyamatokat segítjük vagy hátráltatjuk. Orvosszemmel a fogalmakról>>

Módosítva: 2011.10.24 18:37, Megjelenés: 2011.10.24 18:37

Neuropátiára utaló jelek

Prof. Dr. Barkai László

Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

A száraz bőr okai

Dr. Bodnár Edina

Számos ok állhat a háttérben. Melyek ezek? Mit tehet a kellemetlen panasz ellen?

Mitől függ a bélrendszerünk egészsége?

Az egészséges, szép bőr és haj a bélflóra egészségének jele. Ám ha a bélflóra egyensúlya felborul, annak puffadás, teltségérzet, hasmenés vagy székrekedés lehet a következménye. A bőrön pattanások, kiújuló gyulladások jelenhetnek meg.

Probiotikumok és a vastagbél egészsége

Talán nem is tud róla, de a vastagbele több milliárd baktériumnak ad otthont. Az itt élő „jó baktériumok” a megfelelő élőhelyért cserébe elpusztítják a káros baktériumokat.

Probiotikumok gyulladásos bélbetegségekre

Tanulmányok szerint a probiotikumok enyhítik a gyulladásos bélbetegség tüneteit, és elősegítik a szervezet öngyógyító folyamatait.

Probiotikum a hasi elhízás ellen

Az elmúlt években számos tanulmány készült a probiotikumok pozitív egészségügyi hatásairól. Egy új tanulmány szerint, mely az European Journal of Clinical Nutrition-ban jelent meg, a probiotikumok hasi elhízásra, testsúlyra gyakorolt hatásait vizsgálta az elhízásra hajlamos felnőtteknél.

Probiotikumok emésztési problémákra

Mielőtt probiotikumot alkalmaz emésztési problémájára, kérdezze meg orvosát annak előnyeiről és esetleges kockázatairól.

Hasmenés - Probiotikumokkal gyorsabban kezelhető

A probiotikus baktériumokkal nagyon jól kezelhető a hasmenések többsége. A probléma lényegesen gyorsabban megszűnik, ráadásul mellékhatásokkal sem kell számolni.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.