• Gyümölcsök az őszi étrendben

        Szerző: WEBBeteg

        Az őszre beérő gyümölcsöknek nagy jelentőségük van vitamin- és rostforrásként. Fogyaszthatók frissen vagy befőttként és számos étel alapanyagaként.

        A rendszeres étkezés, kiegyensúlyozott és változatos étrend mellett fontos az is, hogy az ételek alapanyagait jól válogassuk össze. Részesítse előnyben a friss, szezonális és helyi termékeket.

        Az alma magas víz-, gyümölcscukor- és szőlőcukor-tartalma miatt könnyen emészthető, valamint immunerősítő hatású C-vitamin-tartalma révén. Fogyasztható nyersen, sülve, süteményekben, kompótként, almaléként stb..

        Amennyiben táplálékintolerancia vagy ételallergia nem zárja ki, étrendünk részei lehetnek például a következő gyümölcsök:

        A mandarin C-vitaminban és ásványi anyagokban gazdag zamatos gyümölcs.

        A körtének magas a cukor-, vas-, kálium- és foszfortartalma, savtartalma viszont a többi gyümölcshöz viszonyítva alacsony.

        A füge fogyasztható nyersen vagy szárítva, ám azt tudnunk kell, hogy szárítással a friss füge igen magas víztartalma nagymértékben csökken, cukortartalma viszont extrém mértékben nő. A friss fügében C-vitaminból van több, a szárítottban pedig A- és B-vitaminból. A füge kálium-, magnézium- és vastartalma magas, és gazdag rostanyagokban is.

        A szőlő vasat, káliumot és C-vitamint is tartalmaz. Cukorbetegek nem fogyaszthatnak többet napi 80 g szőlőnél, mivel erősen megemeli a vércukorszintet magas szőlőcukor-tartalma miatt.

        Az áfonyát leggyakrabban szárítva, aszalva, gyümölcsléként, lekvárként vagy süteményekbe téve fogyasztják. Az áfonya gazdag nátriumban, káliumban és C-vitaminban. Cukorbetegeknek ki kell kérniük orvosuk véleményét az áfonya fogyasztása előtt (teaként fogyasztva is!).

        A dió sok tápanyagot tartalmaz, gazdag telítetlen zsírsavakban, vitaminokban, ásványi anyagokban, valamint számos biológiailag aktív anyagban, így fenolos antioxidánsokban és fitoszterolokban. A dióra allergiások számára azonban a fogyasztása szigorúan tilos!

        Hogyan iktassuk be a gyümölcsöket étrendünkbe?

        Reggelire fogyaszthatunk például zabpelyhet joghurttal, amelyhez frissen keverjünk kozzá friss vagy aszalt gyümölcsöt. Reggelire, de a nap bármely szakában választhatunk folyadékpótlásra édesítetlen, akár frissen facsart gyümölcsleveket. Ebédre fogyaszthatunk gyümölcslevest, tízóraira, uzsonnára pedig egy-egy gyümölcsöt, gyümölcsjoghurtot, turmixot vagy olajos magvakat.

        Nagyon fontos, hogy a rostok, rostokban gazdag élelmiszerek fogyasztása mellett sok folyadékot igyunk!

        Cukorbetegeknek minden esetben számításba kell venniük a gyümölcsök cukortartalmát, a napi megengedett fogyasztási mennyiséggel kapcsolatban feltétlenül kérjék ki kezelőorvosuk tanácsát!

        Tovább Miért fontos kiemelten figyelni a folyadékfogyasztásra magas rostbevitel mellett?

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Módosítva: 2020.11.06 05:06, Megjelenés: 2016.11.18 16:50
      • Cikkajánló

        Hüvelyfolyás terhesen?

        Hüvelyfolyás terhesen?

        Szponzorált tartalom

        Vegyük komolyan! A leendő anyukának a saját egészségére is fokozottan figyelnie kell! (x)

        Korai menopauza

        Korai menopauza

        Cs. K., fordító

        Mik a tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Mire számíthat? Hogyan kezelhető?

        Hogyan mérje helyesen a vérnyomását otthon?

        A vérnyomás több tényezőtől függ, így a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól. A mérést befolyásolja a kar vastagsága és a mandzsetta mérete.

        Fagyási sérülés - Mit tegyen és mit ne?

        Száraz hidegben, amikor a hőmérséklet 0 Celsius-fok körüli, különösen gyakoriak a fagyási sérülések.

        Miért ne együnk mosatlan gyümölcsöt és zöldséget?

        Számos veszély leselkedhet az emberre, ha mosatlanul próbálja elfogyasztani a gyümölcsöket, zöldségeket, egyrészt a vegyi anyagok miatt, másrészt a kórokozók miatt, amelyek rajta lehetnek a mosatlan élelmiszereken és ezáltal akár megbetegedést is okozhatnak.

        Zöldség és gyümölcs - Miért és hogyan érdemes fogyasztani?

        A gyümölcsökben jóval több - egészen pontosan ötször annyi - található azokból az anyagokból, amelyek egészségünkre pozitívan hatnak, mint azt korábban évekig feltételezték, és a legjobb hatást kiváltók közvetlenül a héj alatt találhatók.

        Friss zöldség és gyümölcs - Újabb egészségvédő hatás?

        Az Új-Zélandi Plant & Food Research''s Food Innovation vizsgálataiban a zöldségek, a gyümölcsök, a gabonafélék és a tengeri élőlények egészségvédő hatásait kutatja, és azt, hogy hogyan lehet a leghatékonyabban felhasználni azokat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Az urológus is csak ember
        Dr. Bánfi Gergely urológussal beszélgettünk a Movember mozgalomról.
        Hüvelyfolyás és terhesség
        Pánikba esni nem szabad. Bízzunk a segítségben.
        A dohányfüstbe ment terv
        Mindenki azzal jár a legjobban, ha rá sem szokik a dohánytermékekre.
      • Orvos válaszol
        Dr. Tóth Judit

        Dr. Tóth Judit

        Onkológus, belgyógyász, aneszteziológus

      • Hirdetés
      • Szavazás
        Korábbi szavazások