• Táplálkozási tippek Karácsonyra

        Szerző: OGYÉI

        Közeledik a Karácsony, a nagy ebédek és vacsorák, az egész napos sütés-főzés ideje. A családi és baráti összejöveteleken, a bőséges étel- és italválaszték láttán hajlamosak vagyunk a megszokottnál többet enni, ami gyomorpanaszokhoz, hosszabb távon pedig testsúlygyarapodáshoz vezethet.

        Mindenki számára békésebben telhetnek az ünnepek, ha közben nem azon aggódik, hogyan is fogja leadni a felgyülemlett plusz kilókat, vagy ha nem kell a családi vacsora után a túlevés okozta kellemetlen tünetektől szenvednie.

        Hogy lehet karcsú tavaszra?

        A szűk farmert és a lepattanó inggombokat sokan az adventi időszak számlájára írják, pedig ilyenkor felmérések szerint átlagosan csupán 370 gramm súlyfelesleget halmozunk fel. A fölösleges kilók valójában nem karácsony és újév között, hanem újév és karácsony között rakódnak le. Újév és karácsony között híznak el az emberek: Hogy lehet karcsú tavaszra?>>

        Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet munkatársai ezúton szeretnének néhány jó tanáccsal hozzájárulni ahhoz, hogy a nehéz fogások és a túlevés senki számára ne árnyékolja be az ünnepek hangulatát, meghittségét. Nem szabad koplalnia a családnak és az egészségért nem kell lemondanunk a már megszokott és kedvelt ételeinkről. Elég, ha csupán néhány apróbb változtatást vezetünk be a hagyományos ünnepi ételek elkészítése során:

        • A főfogásokhoz, különösen a nehezebb ételekhez, mindig fogyasszunk friss salátát vagy savanyúságot.
        • A majonézes saláták helyett próbáljuk ki a joghurtos, kefires öntettel készült változatokat.
        • A bő olajban sütés helyett válasszuk a zsírszegény ételkészítési módokat, mint a párolás vagy a sütőben sütés. Kipróbálhatunk új eszközöket is: a sütőzacskó, az olajspray és teflonnal bevont edények használatával csökkenthetjük a hozzáadott zsiradék mennyiségét.
        • A rántott ételeket elkészíthetjük zsírszegény módon is: egy konyhai ecsettel a bepanírozott hús szeletek mindkét oldalát vékonyan kenjük át olajjal, majd a szeleteket tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe. Ehhez a művelethez használhatunk olajspray-t is. 180°C-os előmelegített sütőben 20-25 perc alatt, félidőben megforgatva süssük készre.
        Hirdetés
        Karácsony speciális diétával

        Azok számára, akiknek speciális diétát kell tartaniuk, a karácsonyi ünnepek inkább szólnak a lemondásról, mint az ünneplésről. Ennek ellenére ma már nem lehetetlen, hogy olyan menüsort állítsunk össze, amely mellett az egész család felhőtlenül élvezi az ünnepet. Karácsony speciális diétával>>

        • A halászlevet leveskocka nélkül készítsük és bízzunk saját ízlésünkben a fűszerezés során.
        • Ne csak a halászlé vagy a rántott hal jusson eszünkbe az ünnepi menü tervezésekor. Készíthetünk halat párolva, egészben sütve, töltve, grillezve, pörköltnek vagy akár paprikásnak is. Részesítsük előnyben a zsírszegényebb halfajtákat és a tengeri halakat. Az édesvízi halak közül szárazabb húsú a busa, a süllő és az amúr, a tengeriek közül a hekk és a tőkehal. Bár a tonhal, a makréla és a hering húsa zsírosabb, a kedvező zsírsav-összetételük és magas omega-3 zsírsav tartalmuk miatt – amely kifejezetten védik a szívet és az érrendszert – bátran fogyasszuk őket.
        • A töltött káposzta és egyéb rakott vagy töltött ételeink élelmirost-tartalmát barna rizs vagy zabpehely hozzáadásával növelhetjük. A zsírosabb sertéshús helyett válasszunk soványabb húsrészeket, például csirke- vagy pulykacombot. Ha savanyú káposztát használunk alapanyagként, akkor mossuk meg, és nyomkodjuk ki belőle a sós levet.
        • Használjunk olyan fűszereket, amelyek kedvező hatással vannak az emésztésre. Ilyen például a kömény, a kakukkfű, a babérlevél, a majoránna, a bazsalikom és a fahéj.
        • Válasszunk intenzív ízű fűszernövényeket, így kevesebb sóval vagy akár hozzáadása nélkül is finom ételek készíthetők. Ha a húsokat gyümölccsel kombináljuk, szintén nem szükséges a só használata. Ilyen étel a gyümölccsel göngyölt hústekercs, vagy a sült hús gyümölcsmártással. A pulykasültet készíthetjük barackkal, almával vagy aszalt gyümölccsel töltve, majoránnával fűszerezve.
        • A burgonya- vagy rizsköret helyett, ha az étel jellege megengedi, fogyasszunk vegyes zöldségköretet! Például pulykasülthöz, a sült és párolt halakhoz kiválóan illenek a párolt, sült, vagy grillezett zöldségek.
        • A mákos gubához használjunk a szokásosnál kevesebb cukrot, a vaníliás cukor helyett pedig természetes eredetű vaníliát.
        •  Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

          A sütemények készítésekor adjunk a fehérliszthez fele vagy harmad rész teljes kiőrlésű lisztet. Részesítsünk előnyben olyan desszerteket, amelyek gyümölcsöt, diót vagy más olajos magvat, tejterméket tartalmaznak.
        • Az ünnepek alatt is étkezzünk naponta legalább ötször, ne hagyjunk ki étkezést annak reményében, hogy így kompenzálhatjuk egyéb étkezések túlzott kalória bevitelét. Üres gyomorral, nagyobb valószínűséggel fogunk túl sokat enni az ünnepi ebéd vagy vacsora alkalmával, mint kiegyensúlyozott napi ötszöri étkezés esetén.
        • A mozgásról se feledkezzünk meg az ünnepek alatt, hiszen ilyenkor hajlamosak vagyunk egész délután a kanapén pihengetni, azonban egy hosszabb séta a friss levegőn hozzásegíti szervezetünket ahhoz, hogy még a nehezebb ételekkel is könnyebben elboldoguljon.

        Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet táplálkozási szakértői, dietetikusai remélik, hogy tanácsaikkal hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a családok az év végi ünnepeket is jó egészségben töltsék!

        (OGYÉI)

        Legutóbb frissült: 2015.12.22 21:41
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Alzheimer-kór kezelése

        Alzheimer-kór kezelése

        Dr. Zsuga Judit

        A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Ön is szívbeteg? Ezekre figyeljen oda télen

        Amikor valódi téli hideg van és esik a hó, a szívbetegeknek nagyobb elővigyázatosságra van szükségük, mint más évszakokban. Az időjárás, a megerőltető fizikai aktivitás és a szívbetegségek összefüggéseiről dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont szakorvosa beszélt.

        A magas vérnyomás télen veszélyesebb

        Télen nem csak a nátha és az influenza jelent veszélyt egészségünkre. A hideg idő a stroke és a szívinfarktus kockázatát is növeli. Statisztikák szerint a téli hónapokban 20-50 százalékkal nagyobb a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálesetek száma.

        Tippek a pikkelysömör téli fellángolása ellen

        A pikkelysömörrel élők jól ismerik a téli időjárás veszélyeit, hiszen ebben az időszakban gyakrabban kiújulnak a kellemetlen bőrpanaszok. Jó hír, hogy a hideg időjárás és fűtött szoba bőrszárító hatásai ellen több módon is lehet védekezni.

        Mire figyeljünk, hogy meghitten tölthessük a karácsonyt?

        A karácsony az emberiség és az év egyik legszebb ünnepe. Azonban ahhoz, hogy ez a néhány nap mindenki számára valóban boldog és meghitt hangulatban teljen, nem árt, ha néhány dologban kellőképpen elővigyázatosak és körültekintőek vagyunk. Nem is gondolnánk, hogy ez a családi ünnep milyen veszélyeket rejt magában.

        Karácsonyi allergiák

        Az ünnep közeledtével szokásaink is megváltoznak. A lakásban elhelyezett díszek, illatosítók, az ünnepi menü, a szervezéssel járó stressz, de akár a karácsonyfa is szokatlan tüneteket okozhat, az arra érzékenyeknél.

        A migrén tönkreteheti az ünnepet

        Sokak számára a karácsony amennyire csak lehet, visszafogott lesz: óvatos étkezések, semmi alkohol, és minimális izgalom. Egy ilyen karácsony talán unalmasnak hangzik, de a migréntől szenvedők számára fontos, hogy csendes legyen az ünnep, hiszen csak így tudják elkerülni a rohamokat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Tartson velünk az emeletre
        A Stannah lépcsőliftek alkalmasak mindenféle lépcső akadálymentesítésére. (x)
        Olajozott fültisztítás
        A túlzott fülzsír termelődése fülzsírdugó kialakulásához vezethet. (x)
        A ginzeng és ginkgó hatása
        Javítja a memóriát és az agyi vérkeringést. Gyógyszer nem csak időseknek. (x)
      • Orvos válaszol
        Dr. Pászthory Erzsébet

        Dr. Pászthory Erzsébet

        gasztroenterológus, háziorvos, belgyógyász szakorvos

      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások