• Táplálkozási tények és tévhitek magas vérnyomás esetén

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Magas vérnyomással (hipertóniával) rendelkező betegek gyógyító terápiája általában a gyógyszeres kezelés, de emellett szükség van életmódbeli változtatásokra egyaránt, amellyel a rizikófaktorok csökkenthetőek. Ilyen, táplálkozással befolyásolható rizikófaktorok például az elhízás, az emelkedett vérzsír-értékek, a magas sófogyasztás, illetve a hiányos kálium, magnézium és kalcium bevitel.

        Néhány tény és tévhit a magas vérnyomásban szenvedő betegek helyes étrendjéről:

        1. „Csökkentenem kell a só fogyasztását, hogy alacsonyabb legyen a vérnyomásom” – tény.

        A sóban megtalálható nátrium felelős lehet a magas vérnyomás kialakulásáért. A nátriumszegény diéta elősegíti a vérnyomás alacsony szinten való tartását, valamint hozzájárul egyes gyógyszerek (például értágítók, ACE-gátlók és béta-receptor blokkolók) hatékonyságának növeléséhez. A konyhasóban szegény étrend összeállítása nem könnyű feladat, hiszen nem csak az ételek utólagos sózását kell kerülni, hanem már a főzés során is célszerű kevesebbet adagolni belőle az ételekhez. Mindemellett a sóval ízesített, és tartós élelmiszereket is kerülni kell, például a konzerveket, húskészítményeket, ételízesítőket, sajtokat, sós rágcsálnivalókat, péksüteményeket, savanyított termékeket, félkész- és készételeket. A kenyérnek is magas a sótartalma, ezért abból legfeljebb napi 150-200 gramm mennyiség ajánlott. A javasolt napi nátriumbevitel a betegek számára 2500-3000 mg. Mindennapi használatra az általános só helyett a nátriumcsökkentett termékek javasoltak. A nátrium mennyiségének csökkentése mellett figyelemmel kell lenni arra, hogy bizonyos ásványi anyagok (kálium, kalcium, magnézium) beviteli mennyisége kielégítő legyen, hiszen ezek megfelelő arányban elősegítik az optimális vérnyomás értékek megtartását.

        Hirdetés

        2. „Ha leadok pár kiló felesleget, csökkenni fog a vérnyomásom” – tény.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az elhízottak több mint 60%-ánál alakul ki a magas vérnyomásos megbetegedés. Az egészséges testtömeg elérésével és megtartásával kimutathatóan és jelentősen csökkenhet a vérnyomás – akár annyira is, hogy szükségtelenné válik a gyógyszeres kezelés. Az energiaszegény étrend biztosítása érdekében kerülni kell az „üres kalóriákat”, vagyis az egyszerű szénhidrátok (például cukor, finomított búzaliszt), és a zsírban gazdag ételek és italok fogyasztását. Helyette fontos az élelmi rostok mennyiségének növelése zöldségek, gyümölcsök, és teljes kiőrlésű gabonaipari termékek formájában. A fogyókúra akkor helyes, ha a diéta mellett megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás is társul mellé. Napi fél óra intenzív mozgás erősen ajánlott a magas vérnyomás csökkentése érdekében, amely lehet kezdetben séta, könnyű tornagyakorlatok, kerékpározás, majd fokozatosan terhelve a szervezetet, át lehet térni nehezebb mozgásformákra is.

        3. Az alkohol nem befolyásolja a vérnyomást – tévhit.

        Hipertónia fennállása esetén korlátozni kell a mértéktelen alkoholfogyasztást, még egy pohár sör is megemelheti az értékeket.

        4. „A tengeri halak fogyasztása jó hatással van a vérnyomásomra” – tény.

        A tengeri halakban megtalálható telítetlen omega-3 zsírsavaknak tulajdonítható ez a jótékony hatás. A telítetlen zsírsavak előfordulnak növényi olajokban is (például olívaolaj, lenmagolaj), amelyek szintén kardioprotektív tulajdonsággal rendelkeznek. Ha a telített zsírokat tartalmazó sertészsír helyett a sütés-főzés során olívaolajat használunk, máris sokat tettünk a hipertónia ellen.

        Magas vérnyomás: Mit ehet, és mit kerüljön el? 

        A túlsúly leadása mellett a megfelelő, egészséges étrend betartása hozzájárulhat a magas vérnyomás kordában tartásához. A helytelen étkezési szokásokon lehet változtatni. Az első és legfontosabb lépés a sófogyasztás korlátozása kell, hogy legyen. Ez nem csupán azoknak tesz jót, akiknek főként a só okozza a magas vérnyomását, hanem valamennyi magas vérnyomású páciensnek a javára válik. A magas vérnyomás csökkentését szolgáló tabletták szedése mellett, sószegény ételek fogyasztása ajánlott. Magas vérnyomás: Mit ehet, és mit kerüljön el?>>

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Módosítva: 2016.07.11 17:25, Megjelenés: 2016.07.11 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Hasmenés ellen

        Hasmenés ellen

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A hasmenésnek számtalan oka lehet. Ne hagyja figyelmen kívül, van megoldás! (x)

        Gyermekkori ágybavizelés

        Gyermekkori ágybavizelés

        WEBBeteg

        A gyermek már elérte az 5 éves kort, de a szobatisztaságnak még a jeleit sem mutatja?

        Pajzsmirigybetegek étrendje

        A jód olyan ásványi anyag, amely fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésében. A pajzsmirigy kiszűri a jódot a véráramból és elraktározza, ezért fontos, hogy a táplálékkal és ivóvízzel elegendő mennyiségben vigyük be a szervezetbe, ha valamilyen pajzsmirigyproblémánk van.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Megtévesztőek lehetnek a mentes élelmiszerek

        Egyre többen keresik a megváltoztatott összetételű, mentes élelmiszereket, de ezek megtévesztőek lehetnek - mondta Miháldy Kinga dietetikus az M1 aktuális csatornán pénteken.

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

        Csapdák az étkezésben - Tévhitek az egészséges táplálkozásról

        Napjainkban egyre többen odafigyelnek az egészséges táplálkozásra. Sajnos sokszor csak azt hisszük, hogy egészségesen étkezünk, valójában gyakran egészségtelen ételeket fogyasztunk, ha nem figyelünk a részletekre.

        Mikor és milyen ételekkel kezdjük a hozzátáplálást?

        Gyermekünk fejlődésének egyik meghatározó pillanata, amikor az anyatej mellett új ízekkel ismerkedhet meg. A két legfontosabb kérdés, hogy mikor és milyen élelmiszerekkel kezdjük meg a hozzátáplálást.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA