• A jó alvás fájdalomcsökkentő

        Szerző: Orvostkeresek Egészségmagazin - Dr. Pál Mónika, reumatológus

        Bár a krónikus fájdalmakkal nem könnyű megbirkózni, friss kutatások a megfelelő alvás jelentőségét hangsúlyozzák a fájdalomérzet csökkenésében. Dr. Pál Mónika, reumatológus szakorvos a fájdalomcsillapítás lehetőségeiről beszélt.

        Néhány óra is számít

        A Sleep című szaklapban megjelent tanulmány szerint a kielégítő mennyiségű alvásnak jelentős szerepe van a különböző krónikus fájdalmak kezelésében és bizonyos sebészeti eljárások előkészítésében. A kutatók egy kísérlet keretében összehasonlították ugyanis a jó alvás és a codein hatását a fájdalomérzetre, és meglepő eredményre jutottak.  

        A tudósok 18 egészséges, fájdalommentes önkéntest vontak be a kísérletbe. Véletlenszerűen két csoportra osztották őket négy éjszakára, és amíg az egyik csoport a megszokott időtartamban pihent, a másik csoportnak 10 órát kellett ágyban töltenie, vagyis több lehetőséget kaptak az alvásra. Később az objektív nappali álmosságukat egy ún. alvási látencia teszttel mérték, míg a fájdalomérzékenységüket sugárzó hő ingerrel vizsgálták.

        Hirdetés

        Az eredményekből kiderült, hogy a meghosszabbított alvási csoport 1,8 órával többet aludt, mint a másik. Ezzel párhuzamosan nőtt a nappali éberségük, amely pedig összefüggésbe hozható az alacsonyabb fájdalomérzékenységgel. Ugyanis ennél a csoportnál 25 százalékkal nőtt az az idő, amíg a résztvevők ki tudták tenni az ujjukat a sugárzó hőnek. Ez már csak azért is döbbenetes, mert ez jelentősebb eredmény, mint amit 60 mg codein használatával értek el.   

        Fájdalomcsillapítás

        A fájdalom szubjektív, egyik ember sem tudhatja, hogy egy másik embernek mi mennyire fáj. A fájdalom megélése nem mindig áll arányban a tényleges sérüléssel vagy fizikai bántalmakkal: olykor egy nagy sérülés elszenvedése kevesebb fájdalomreakciót vált ki mint egy lényegét tekintve következmények nélküli háztartási baleset. A fájdalom típusának átalakulásával, valamint a fizikai és a lelki állapot változásával együtt folyamatosan változhat a fájdalomérzet.

        Fájdalomcsillapítás: lehetséges és kötelező!

        Ez a következtetés a kutatók szerint fordítva is igaz: a megnövekedett fájdalomérzékenység akár a nem kielégítő mennyiségű és minőségű alvás következménye is lehet.  

        Szakszerű segítség

        Nagy valószínűséggel az alvás és a fájdalomérzet kapcsolata mindkét irányban működik. Tehát megfelelő fájdalomcsillapítással akár az alvás minősége is javítható. Különösen mozgásszervi problémák esetén válhatnak be az alternatív technikák, úgy, mint a taping, a hiarulonsavas injekciók és a lökéshullám terápia – hangsúlyozza dr. Pál Mónika, eumatológus szakorvos.

        A taping módszernél használt kinesiotape szalag elasztikus tulajdonságai lehetővé teszi az izomműködés normalizálását, az ödémák egyidejű csökkentését, az inak és a szalagok támogatását. Ezen kívül legjellemzőbb tulajdonsága, hogy hatékonyan csökkenti a fájdalmat. A hialuronsav egy természetesen is előforduló molekula, mely „keni” az ízületet és tompítja a felszínét ért lökéseket. Ha tehát hialuronsavas ízületi szert juttatunk az ízületi résbe, az csökkenti az ízületi folyadék belső súrlódását, tehát elősegíti a csúszást.

        Az orvos az oszteoartrózis által érintett nagyízületbe, főként a térdbe vagy a csípőbe fecskendezi ezt a készítményt, hogy csökkentse a fájdalmat, valamint visszaállítsa az ízület kenését és lökéscsillapítását.

        A lökéshullám terápiát eredményesen alkalmazzuk háti- és nyaki feszültség, gerinc eredetű fájdalmak, tépd-, csípő-, könyökfájdalmak, vállba-, karba sugárzó fájdalmak, meszes váll, sportsérülés esetén, de beválhat sarki és talpi eredetű panaszoknál is – mondja a reumatológus.

        A betegek nagy része már 1-2 kezelés után is jelentős fájdalomcsökkenésről, vagy akár a teljes fájdalommentességről számol be, miközben a kiváltó ok maga is gyógyul. A kezelés óriási előnye, hogy nem igényel gyógyszeres támogatást, kivételesen hatékony alternatívája lehet a konzervatív gyógymódoknak és kockázatmentes.

        (orvostkeresek.hu)

        Módosítva: 2019.09.29 15:06, Megjelenés: 2017.09.06 20:09
      • Cikkajánló

        Száraz, hámló bőr

        Száraz, hámló bőr

        Dr. Lesznyák Judit

        Mik lehetnek az okok? Mit tehetünk a bőrszárazság megelőzéséért, kezeléséért?

        Szájüregi gyulladások

        Szájüregi gyulladások

        Szponzorált tartalom

        Az orvosi zsályás gél hatásos afták és szájüregi gyulladások kezelésében. (x)

        Élet alvási apnoeval

        Számos esetben az obstruktív, illetve a centrális alvási apnoeval való együttélés szempontjából nagyon fontos, hogy Ön átgondolja saját életvitelét és szükség esetén változtasson azon.

        A kínzó fájdalmak csillapíthatóak lennének a szakambulanciákon

        A fájdalom megjelenése az emberi szervezetben nem más, mint egy önvédelmi reakció. Jelzés arra, hogy valamilyen káros, gyógyításra váró folyamat zajlik valahol a testünkben, amire mindenkor komoly figyelmet kell fordítani, és az okokat ki kell vizsgáltatni.

        Kényelmes ágy - Kiegyensúlyozott mindennapok

        Az egészséges élet alappillére a kielégítő alvás. Napjainkban egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a megfelelő fekvőhely kialakítása. Ha belegondolunk, a napunk 24 órájából optimális esetben 8 órát alvással töltünk, ami az életünk egyharmadát jelenti.

        Miért fáj az ágyékom?

        Ha az övvonal alatt fájdalmat érez, az valószínű ágyéki fájdalom lehet. Fontos, hogy a fájdalom oka kiderüljön.

        Az alvászavar és típusai

        Az alvás alapvető létszükséglet a szervezet - így az idegrendszer - számára a regenerálódásához, szerepe mind mennyiségi, mind minőségi szempontból igen meghatározó. Elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

        Alvási apnoe - Miért fontos a szűrés?

        Az alvási apnoet napjainkban súlyos betegségnek tartják, amely a mindennapokra és a párkapcsolatra gyakorolt káros hatása mellett számos szövődményt idézhet elő, illetve megnöveli más betegségek kockázatát.

        Alvásproblémák? - Tippek a nyugodt pihenéshez

        Sokan szenvednek alváshiánytól, de kevesen tudják, hogy a helyes alvási higiéné kialakítása mellett akár gyógyszer nélkül is legyőzheti az alvásproblémákat.

        Hogyan segíthet a babának, hogy átaludja az éjszakát?

        Sok szülő belefáradt már abba, hogy éjszakáról éjszakára órákat van ébren kisbabája sírása miatt. Az alábbi tippekkel segíthet gyermekének átaludni az éjszakát.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.