• Mi befolyásolja az alvás minőségét?

        Szerző: WEBBeteg - K. J. fordító

        Az alvásnak tulajdonképpen a világ legegyszerűbb dolgának kellene lenni: ha fáradtak vagyunk, csak lefekszünk, becsukjuk szemünket, s aztán kipihenve ébredünk. Mindez csak illúzió; az alvás boncolgatásával manapság igen ingoványos területre tévedünk. Főleg, ha odafigyelünk az alváskutatók világkonferenciáján nyilvánosságra hozott tanulmányokra.

        Az alvás minőségét és mennyiségét számos tényező befolyásolhatja. Ezek között a párkapcsolat milyensége is megtalálható. Azok a nők, akiknek stabilnak vagy újnak számít a kapcsolata, jobban alszanak, mint a közvetlenül válás vagy szakítás után állók, vagy párkapcsolatukkal elégedetlenek – állapították meg pittsburghi kutatók, miután nyolc évig foglalkoztak a témakörrel.

        Hirdetés

        A boldog házasságban élő nők éjszakai alvása objektív és szubjektív eszközökkel mérve is a legpihentetőbbnek számít, s ez az észrevétel akkor is igaz, ha különböző tényezőket is – mint például a nők életkora, etnikai hovatartozása, szocio-ökonómiai státusza, vagy esetleges depressziós tünetei – figyelembe veszünk.

        A vizsgálatban részt vett 360 nő közül azok, akik a megfigyelés alatt új partnert találtak, bár jól aludtak, az éjszakai pihenésük mégsem számított igazán nyugodtnak. A kutatók ezt a párkapcsolat előtti szingli létből hozott megszokással magyarázzák.

        Alvás és kapcsolataink: ördögi körök

        Természetesen nem csak a párkapcsolat hat az alvásra, hanem ez fordítva is igaz: az alváshiány – az Arizonai Egyetem tudósai szerint – érezhetően nyomja rá bélyegét a kapcsolatra. Azok a férfiak, akik rendszeresen ki tudták magukat aludni, jóval elégedettebbek voltak párkapcsolatukkal; ám ezzel ördögi kör veszi kezdetét: A kevés alvás rossz napközbeni hangulatot eredményez a partnerek között, ami a következő éjjeli pihenést is rontja…

         

        Ön tudta?
        Átlagos élettartamot alapul véve kiszámolható, hogy életünk egyharmadát átalusszuk.

        Hasonló hatással van a stressz is pihenésünkre – mondják a St-Louis-i Clayton Alváskutató Intézet kutatói. A krónikus stresszben élő emberek törvényszerűen keveset és rosszul alszanak, nap közben pedig messze nem annyira terhelhetőek, mint pihent társaik. A rosszabb teljesítmény újabb feszültségkeltő tényezőt generál, ami miatt nő az álmatlan éjszakák száma…

        Pozitív hatású délutáni szunyókálás?

        A tudósok az éjszakai alvás mellett azokat a rövid, napközbeni szunyókálásokat ajánlják figyelmünkbe, amelyek során az alvás REM-szakasza (REM – Rapid Eye Movement – gyors szemmozgásos szakasz) érvényesül, ugyanis a kutatók szerint ez számít a legpihentetőbbnek, s agyunk érzékenységét is fokozza. Utóbbi a mások érzéseinek észlelésében van segítségünkre. Ennek megfelelően az ebéd utáni szieszta csökkenti a negatív hangulatot és pozitív érzést kelt bennünk.

         Tippek a jó alvás érdekében
        A jó minőségű, kellő mennyiségű alvás az egészség kulcsa. Mindenki ismeri az érzést, mikor kialvatlanul kell dolgozni. Itt van néhány jótanács, melyeket ha betart frissen állhat a napi kihívások elébe.
        Tippek a jobb alvás érdekében >>

        Az ezzel kapcsolatos kísérlet résztvevőinek 60-90 perces durmolás engedélyeztek (amelyben több REM-szakasz is ismétlődött), akik az ez utáni felmérésben jóval fogékonyabbnak bizonyultak a nekik mutatott fotókon látható pozitív arckifejezések iránt.

        A szunyókálást nélkülöző kontrollcsoport tagjai ezzel szemben sokkal több látott arcot soroltak be az „aggódó”, vagy „mérges” kategóriába.

        A Californiai Egyetem megfigyelést végző tudósai szerint az alvás mennyiségétől függő különböző megítélést agyunk egyik különleges tulajdonsága okozza: az érzelmek kezelését irányító központ napközben több ingadozásnak is ki van téve. Minél fáradtabbak vagyunk, annál erősebben érint meg minket a negatív irányú kilengés.

        A gyerekek pihenése is nagyon fontos

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Számos szülő képviseli azt az álláspontot, amely szerint gyermekeik akkor tudnak igazán pihenni, ha a szülőkkel közös ágyban alszanak. A Philadelphiai St.Joseph’s Egyetem szakemberei nem osztják ezt a nézetet.

        Ők ugyanis pontosan 29 ezer 287 gyerek alvásra vonatkozó adatát elemezték ki, s megállapították: a saját szobájában pihenő gyermekek hamarabb elalszanak, s szembetűnően kevesebb alvászavarral van dolguk.

        A szülői ágyban éjszakázó apróságok ezzel ellentétben gyakrabban ébrednek fel, s nehezebben alszanak el.

        Alvás és koffein?

        A konferencián természetesen nem maradt érintetlen a koffein fogyasztásának kérdése sem: több álmatlan éjszaka után a kávéfogyasztás jó hatással lehet ránk.

        A koffein ugyanis segít abban, hogy vészhelyzet esetén csökkenjen annak lehetősége, hogy a szituációt rosszul mérjük fel, s rosszul reagáljunk rá – állítják a Harvard tudósai egy 25 részvételével lefolytatott éjszakázós kísérlet után.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)

        Legutóbb frissült: 2010.07.08 00:17
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A tenziós fejfájás

        A tenziós fejfájás

        Dr. Zsuga Judit

        Számos ok lehet felelős a kialakulásáért, azonban két formáját különíthetjük el.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Mennyi kávét igyunk egy nap?

        Kutatások bizonyítják, hogy a koffein csökkenti a depressziót és a béldaganatok kialakulásának kockázatát, növeli a sportteljesítményt, ugyanakkor igaz az is, hogy felelőtlenül fogyasztva növeli a stresszt, a csontritkulás és a szívproblémák esélyét, olyannyira, hogy még hirtelen szívmegálláshoz is vezethet. De akkor mennyi is az annyi, mennyit igyunk belőle és mikor?

        Okozhat-e betegségeket a kialvatlanság?

        Az alvás zavara nagyon gyakori probléma. Az európaiak kb. egyharmada elégedetlen az alvásával, az orvosi értelemben vett alvászavarok némelyike pedig a leggyakoribb 10 orvosi panasz közé tartozik. Mindnyájan saját tapasztalatból tudjuk, hogy kialvatlannak lenni nem jó - de vajon a fáradtság, nyűgösség és a kialvatlanság többi nappali tünete pusztán kellemetlen vagy esetleg veszélyes is?

        Az időjárás-érzékenység

        Időjárás-érzékenységről akkor beszélhetünk, ha az időjárás már valamilyen kialakult betegségre fejt ki negatív hatást, például ízületi porckopásra vagy reumára.

        Miért veszélyes az erős horkolás?

        Normális esetben az orrunkon keresztül szívjuk be a levegőt, amely tisztítja, szűri és felmelegíti azt. Ha azonban ezt a rendszert, vagyis az orrlégzést valami gátolja, kénytelenek vagyunk szájon át lélegezni.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Tudta-e a koffeinről?

        A koffein vagy rendes polgári nevén 1,3,7-trimetil-xantin a világon talán leggyakrabban, legszélesebb körben fogyasztott élénkítő hatású alkaloid. Valóban a leggyakrabban, ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy világszerte a lakosság közel 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja valamilyen formában.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.