• Hogyan működik a kórházi szuperbaktérium?

Szerző: Független Hírügynökség

Amerikai tudósok felfedték az egyik legrettegettebb kórházi szuperbaktérium működésének lényegét. Ezzel megnyílt az út a kórokozó elleni gyógyszer vagy oltás kidolgozása felé. Erről a Nature című természettudományi folyóirat közölt cikket a hétvégén.

A Clostridium difficile vagy más nevén C-diff (esetleg CDF) egyre több áldozatot szed a kórházakban. Ez a legveszélyesebb kórházi szuperkórokozó, vagyis gyógyszerrel szemben ellenálló baktérium a Methicillin-ellenálló Staphylococcus aureus (MRSA) mellett.

A C-diff ellenálló burokkal rendelkezik. Mindenkinek jelen van a belében, de ott a bélflóra más, jótékony baktériumai kordában tartják. Akkor van probléma, ha túlzott antibiotikumhasználat következtében a jótékony baktériumok elpusztulnak, és ekkor elszaporodik a bélben a C-diff, súlyos vérzéseket vagy vastagbélgyulladást okozva.

A C-diff szaporodása közben kétféle mérgező anyagot termel. Most azt fedezték fel, hogy a két méreg közül melyik okozza a nagyobb bajt. Kiderült, hogy pont fordítva van, mint eddig feltételezték. "Húsz éven át az orvosok figyelme az A típusú toxinra összpontosult, de most kiderült, hogy az igazi bűnös a B toxin" - jelentette ki Dale Gerding, a chicagói Loyola Egyetem kutatója.

Az amerikai tudósok a két méreg különböző változatait hozták létre, és tesztelték őket hörcsögökön.

Tőlük függetlenül brit tudósok röntgenes kristálystruktúra-elemzési módszerrel létrehozták a CDF baktérium burkának első nagy felbontású képét. erről a Molecular Microbiology című tudományos folyóiratban közöltek beszámolót. A felfedezés nagy jelentőségű, mert elvben megnyitja az utat az olyan gyógyszerek kidolgozása előtt, amelyek képesek feltörni a baktérium védőburkát

A C-diff batérium évente félmillió megbetegedést és 15-20 ezer halált okoz az Egyesült Államokban.

(Független Hírügynökség)

Legutóbb frissült: 2009.03.02 13:38

Alzheimer-kór kezelése

Dr. Zsuga Judit

A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A krónikus hasnyálmirigy-gyulladás

A krónikus (vagy idült) hasnyálmirigy-gyulladás a hasnyálmirigy szövetének visszafordíthatatlan pusztulásával járó betegség, hátterében többnyire a krónikus alkoholfogyasztás áll.

Clostridium difficile fertőzés: Károsodott bélflóra mellett nagy bajt okozhat

A Clostridium difficile nevű baktérium az utóbbi években egyre gyakrabban okoz - esetenként súlyos - bélfertőzéseket.

Csökken a kórházi fertőzések száma

Több területen is csökkenő tendenciát mutat a kórházi fertőzések száma - mondta az országos tisztifőorvosi feladatokért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatorna reggeli műsorában.

Kórházi fertőzések: egy jó és egy rossz hír

Jó hírt közölt az ÁNTSZ: az előző évhez képest 2015-ben öt százalékkal csökkent az egészségügyi ellátással összefüggő kórházi fertőzések száma. A rossz hír, hogy a tavasszal történt kórházi fertőzéses halálesetek a megfelelő protokoll betartása mellett is előfordulhatnak.

A fokhagyma felére csökkentheti a tüdőrákkockázatot

Hetente kétszer nyers fokhagymát fogyasztva csaknem megfeleződik a tüdőrák kialakulásának kockázata, ráadásul a fokhagymaevő dohányosoknál is jelentősen csökken a tüdőrák veszélye. Az erről szóló kínai tanulmány online jelent meg a Cancer Prevention Research folyóiratban.

Kórházi fertőzések - Sok beteg halálát okozzák

Az egyre gyakoribb kórházi clostridiumfertőzéseket nem a rossz higiéné okozza, hanem a baktérium genetikai módosulása, állapították meg brit tudósok. Erről a BBC brit közszolgálati portálon olvasható cikk a Genome Biology című orvosi lapban megjelent tanulmány alapján.

• Hirdetések