• Hasmenés - Probiotikumokkal gyorsabban kezelhető

Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

A probiotikus baktériumokkal nagyon jól kezelhető a hasmenések többsége. A probléma lényegesen gyorsabban megszűnik, ráadásul mellékhatásokkal sem kell számolni.

Ezt igazolják brit és Fülöp-szigeteki kutatók, akik összesen 63 különböző tanulmány eredményeit vetették össze. A probiotikum speciális baktériumok összefoglaló neve, melyek élve kerülnek szervezetünkbe, az emésztőrendszerben fejtik ki pozitív hatásukat, probiotikus élelmiszerek fogyasztásával és/vagy táplálékkiegészítők formájában juthatunk hozzájuk. Feladatuk a bélflóra egyensúlyának helyreállítása, megerősítése.

Már korábban is többször igazolták tudományos vizsgálatokkal, hogy a probiotikumoknak pozitív hatásuk van a hasmenéses megbetegedésekre. Ilyen sok adatot azonban korábban még sosem vetettek össze, az aktuális vizsgálat során ugyanis több mint 8000 páciensre vonatkozó adatot elemeztek ki. A 63 tanulmány közül 56 csecsemőkkel és kisgyermekekkel foglalkozik, akikre nézve a hasmenés különösen veszélyes lehet.

Probiotikumokkal gyorsabb a gyógyulás

Noha különböző tanulmányokról, felmérésekről van szó, világosan látszik, hogy a legtöbb azt igazolja, hogy a gyógyszerminőségű, magas csíraszámú, vagyis több milliárd jótékony baktériumot tartalmazó probiotikumok enyhítik a hasmenést. Ha a hasznos mikroorganizmusokat sok folyadékkal együtt veszik be, a hasmenés időtartama átlagosan egy nappal csökkenthető. A probiotikumokkal 60 százalékkal csökkenthető a négy napnál tovább tartó hasmenéses esetek száma.

Eddig nem ismert, hogy pontosan milyen mechanizmus révén segítik a mikrobák a bél egészséges működését. Az egyik teória szerint, mivel a kórokozó csírákkal és vírusokkal hasonló táplálékforrásokért versengenek, a probiotikumok csökkentik a versenytársaik számát.

A jelenlegi vizsgálatok során azt is részletesebben tanulmányozták, melyik baktériumtörzs az, amelyik a leghatásosabb a hasmenés ellen, és új ismereteket nyertek a baktériumok hatásmechanizmusával kapcsolatban is.

Probiotikumok, prebiotikumok, szimbiotikumok

• Probiotikumok. Probiotikumnak nevezzük azokat a baktériumokat, gombákat, melyek szájon keresztül bejutva, élve elérik a vastagbelet, majd ott megtapadva (colonisatio) a gazdaszervezet számára hasznos funkciót töltenek be. Másként megfogalmazva élő microbialis táplálék-kiegészítők.

• Prebiotikumok. A prebiotikumok olyan nem emészthető élelmiszer-összetevők, melyekre nem hatnak a gyomor és bélrendszer felső szakaszának emésztőenzimei, éppen ezért változatlan formában képesek eljutni a vastagbélbe, s ott serkenteni a jótékony hatású baktériumok szaporodását. Képviselőik oligoszacharidok.

• Szinbiotikumok. A szinbiotikumok a probiotikumok és a prebiotikumok együttesét jelentik, vagyis olyan készítményeket, melyek alkalmazása során a két tényező előnyös hatása összegződik.

Olvasson tovább! Tudjon meg többet a pro-, pre- és szimbiotikumokról

Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító;
         gesundheit.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

Módosítva: 2019.07.31 17:05, Megjelenés: 2017.02.17 11:25

Portré

Gorzsás Anita, újságíró

Kókay Andrással, a Pozitron-Diagnosztika Központ vezetőjével beszélgettünk.

Daganatos betegségek

Dr. Pukoli Dániel

A célzott molekuláris terápiák és immunterápiák szerepe a daganatok kezelésében.

Bőrtünetek, melyek lisztérzékenységhez is társulhatnak

A lisztérzékenység tankönyvi tünetei a rendszeres hasi fájdalom vagy puffadás, hasmenés és következményes felszívódási zavar miatt fogyás, laktózintolerancia, vashiány, vérszegénység, esetleg más hiányállapotok. De emellett jelen lehet kifejezetten enyhe tünetek, de még tünetmentes eltérés formájában is.

Kontaminált vékonybél szindróma

A kontaminált vékonybél szindróma (SIBO, small intestine bacterial owergrow) baktériumok vékonybélben való kóros túlszaporodása miatt alakul ki.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.

Probiotikumok - A barátságos baktériumok

A probiotikumok azok a baktériumok, melyek együtt élnek velünk, de nem okoznak megbetegedéseket. A barátságos baktériumok segítik az emésztést, védik a szervezetet bizonyos ellenséges baktériumok ellen, azaz erősítik az immunrendszert.

Probiotikumok és rost-kiegészítők

Ha Ön is gyomor-és bélrendszeri, vagy emésztési problémáktól, szorulástól szenved, bizonyára már gondolkodott a probiotikumok vagy rost-kiegészítők alkalmazásán.

A probiotikumok csökkenthetik a gyerekek hasmenését

A bélbarát baktériumok, azaz probiotikumok segítenek megelőzni gyermekeknél az antibiotikum szedéshez köthető hasmenést.

Probiotikumok és puffadás

A probiotikum kifejezés azokra az élő mikroorganizmusokra utal, melyeket "jó baktériumként" is szoktak nevezni. Ezek megtalálhatóak az emberi emésztőrendszerben, és javítják annak egészségét. A jelenlegi kutatások arra utalnak, hogy meggyőző kapcsolat van a probiotikumok és a puffadás között.

Probiotikumok alkalmazása a különféle hasmenések esetén

A probiotikumok, melyek hasznos mikrobákat tartalmaznak, segíthetnek egyes hasmenések kezelésében. A probiotikumok azonban nem minden esetben hatásosak, így nem segítenek a gyulladásos bélbetegségben.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hüvelygomba és fogamzásgátló
        Sok nő küzd visszatérő hüvelyfertőzéssel, melyek között gyakori a gombás eredetű.
        Online konzultáció
        Milyen az online konzultáció megítélése itthon? Bíznak benne az emberek?
        Allergiás?
        Nem az orrunk az egyetlen testrész, amely allergia esetén érintett lehet.
      • Orvos válaszol