• Hasmenés - Probiotikumokkal gyorsabban kezelhető

Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

A probiotikus baktériumokkal nagyon jól kezelhető a hasmenések többsége. A probléma lényegesen gyorsabban megszűnik, ráadásul mellékhatásokkal sem kell számolni.

Ezt igazolják brit és Fülöp-szigeteki kutatók, akik összesen 63 különböző tanulmány eredményeit vetették össze. A probiotikum speciális baktériumok összefoglaló neve, melyek élve kerülnek szervezetünkbe, az emésztőrendszerben fejtik ki pozitív hatásukat, probiotikus élelmiszerek fogyasztásával és/vagy táplálékkiegészítők formájában juthatunk hozzájuk. Feladatuk a bélflóra egyensúlyának helyreállítása, megerősítése.

Már korábban is többször igazolták tudományos vizsgálatokkal, hogy a probiotikumoknak pozitív hatásuk van a hasmenéses megbetegedésekre. Ilyen sok adatot azonban korábban még sosem vetettek össze, az aktuális vizsgálat során ugyanis több mint 8000 páciensre vonatkozó adatot elemeztek ki. A 63 tanulmány közül 56 csecsemőkkel és kisgyermekekkel foglalkozik, akikre nézve a hasmenés különösen veszélyes lehet.

Probiotikumokkal gyorsabb a gyógyulás

Noha különböző tanulmányokról, felmérésekről van szó, világosan látszik, hogy a legtöbb azt igazolja, hogy a gyógyszerminőségű, magas csíraszámú, vagyis több milliárd jótékony baktériumot tartalmazó probiotikumok enyhítik a hasmenést. Ha a hasznos mikroorganizmusokat sok folyadékkal együtt veszik be, a hasmenés időtartama átlagosan egy nappal csökkenthető. A probiotikumokkal 60 százalékkal csökkenthető a négy napnál tovább tartó hasmenéses esetek száma.

Eddig nem ismert, hogy pontosan milyen mechanizmus révén segítik a mikrobák a bél egészséges működését. Az egyik teória szerint, mivel a kórokozó csírákkal és vírusokkal hasonló táplálékforrásokért versengenek, a probiotikumok csökkentik a versenytársaik számát.

A jelenlegi vizsgálatok során azt is részletesebben tanulmányozták, melyik baktériumtörzs az, amelyik a leghatásosabb a hasmenés ellen, és új ismereteket nyertek a baktériumok hatásmechanizmusával kapcsolatban is.

Probiotikumok, prebiotikumok, szimbiotikumok

• Probiotikumok. Probiotikumnak nevezzük azokat a baktériumokat, gombákat, melyek szájon keresztül bejutva, élve elérik a vastagbelet, majd ott megtapadva (colonisatio) a gazdaszervezet számára hasznos funkciót töltenek be. Másként megfogalmazva élő microbialis táplálék-kiegészítők.

• Prebiotikumok. A prebiotikumok olyan nem emészthető élelmiszer-összetevők, melyekre nem hatnak a gyomor és bélrendszer felső szakaszának emésztőenzimei, éppen ezért változatlan formában képesek eljutni a vastagbélbe, s ott serkenteni a jótékony hatású baktériumok szaporodását. Képviselőik oligoszacharidok.

• Szinbiotikumok. A szinbiotikumok a probiotikumok és a prebiotikumok együttesét jelentik, vagyis olyan készítményeket, melyek alkalmazása során a két tényező előnyös hatása összegződik.

Olvasson tovább! Tudjon meg többet a pro-, pre- és szimbiotikumokról

Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító;
         gesundheit.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

Módosítva: 2019.07.31 17:05, Megjelenés: 2017.02.17 11:25

Köhögéscsillapítás

B. M., szakfordító

A köhögés leggyakoribb oka a vírusos vagy bakteriális fertőzés.

Hazai betegszám

koronavirus.gov.hu

343-ra nőtt az új koronavírussal fertőzött betegek száma. Bárhol jelen lehet a vírus.

Gyomorbiopszia és vékonybél-biopszia - Mikor és hogyan történik?

A biopszia egy olyan orvosi eljárás, amelynek során vizsgálat céljából a testből sejteket vagy szöveteket távolítanak el a betegség meghatározása, diagnózis felállítása érdekében. Mikor és hogyan történik a gyomorbiopszia, illetve a vékonybél-biopszia?

Gluténintolerancia - A rokonok is érintettek lehetnek

Ha közeli vérrokonának gluténintoleranciája (cöliákia) van, érdemes ellenőriztetnie magát abban az esetben is, ha nem tapasztalja a tipikus tüneteket! Esélye van ugyanis annak, hogy Ön is érintett, és a betegségnek más egészségügyi következményei is lehetnek.

Antibiotikumok és probiotikumok - Ön tudta?

A probiotikumok bizonyítottan hasznosak az olyan antibiotikumhasználat okozta mellékhatások megelőzésére és kezelésére, mint a hasmenés vagy hüvelyi fertőzések.

Néhány tipp a probiotikumok szedéséhez

A probiotikumok jótékonyan segítik szervezetünk bélflórájának munkáját. Azonban, mint minden készítménynél (legyen az gyógyszer vagy étrend-kiegészítő), a probiotikumok esetében is szem előtt kell tartanunk néhány szabályt.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

A probiotikumok csökkenthetik a gyerekek hasmenését

A bélbarát baktériumok, azaz probiotikumok segítenek megelőzni gyermekeknél az antibiotikum szedéshez köthető hasmenést.

Probiotikumok és puffadás

A probiotikum kifejezés azokra az élő mikroorganizmusokra utal, melyeket "jó baktériumként" is szoktak nevezni. Ezek megtalálhatóak az emberi emésztőrendszerben, és javítják annak egészségét. A jelenlegi kutatások arra utalnak, hogy meggyőző kapcsolat van a probiotikumok és a puffadás között.

Probiotikumok alkalmazása a különféle hasmenések esetén

A probiotikumok, melyek hasznos mikrobákat tartalmaznak, segíthetnek egyes hasmenések kezelésében. A probiotikumok azonban nem minden esetben hatásosak, így nem segítenek a gyulladásos bélbetegségben.