• Az elhízás genetikai hátterét vázolta fel egy nemzetközi kutatócsoport

Szerző: MTI

Egy nemzetközi tudóscsoport több mint 90 olyan új génterületet tárt fel, amely magyarázatot adhat arra, miért hajlamosabbak egyes emberek az elhízásra.

A kutatók több mint 300 ezer ember génkészletét vizsgálták meg, és ennek alapján alkották meg az elhízás legnagyobb genetikai térképét, amelyet a Nature című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban ismertettek - adta hírül a BBC News.

Az elhízáshoz vezető okok

Bár a testtömeg kialakulásában genetikai hatások is szerepelnek, a többletsúly oka az, hogy a bevitt kalória nagyobb, mint a felhasznált kalória. Ha Ön több kalóriát vesz fel, mint amennyit lead, akkor a szervezete zsír formájában tárolni fogja a felesleges kalóriamennyiséget. Az elhízáshoz vezető okok>>

Állandó mintázatokat keresve kapcsolatot találtak az agyi folyamatokban részt vevő génekkel, ami azt sugallja, hogy az elhízásnak részben neurológiai alapja lehet.

A Giant (Genetic Investigation of Anthropometric Trait) nevű konzorcium a testsúly és a magasság aránya alapján számított testtömegindex (BMI) mögötti genetikát vizsgálta.

A Nature folyóiratban közzétett másik tanulmányukban azt kutatták, hogyan hat a genetika arra, miként oszlik el a zsír a testen. A hastájék körüli zsír például több egészségi problémát okoz, mint a combokon lévő. Mintegy 33 újonnan megállapított génterületet hoztak összefüggésbe a zsíreloszlással - ami további magyarázatot ad arra, egyes emberek, miért körte alakúak, míg mások miért híznak inkább a hasra.

Azonosítottak továbbá több mint 60 genetikai területet, amely hatással van a testtömegindexre, megháromszorozva a korábban ismert ilyen génterületek számát. Néhány ilyen terület az idegrendszerrel áll kapcsolatban. Elizabeth Speliotes, a Michigani Egyetem professzora, a tanulmány egyik vezető szerzője szerint ez utóbbi meglepte őt.

"Nem járunk neurológushoz azért, hogy megvitassuk a testsúlyunkat, amikor az elhízásra gondolunk, nem gondolunk általában az idegrendszerre. Ez azonban megváltoztatja azt a módot, ahogy az elhízásra gondolunk: talán nem csupán anyagcserével kapcsolatos állapotról van szó, hanem neurológiai alapja is van" - tette hozzá.

Elhízás - Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

A szakemberek úgy vélik, hogy néhány gén szerepet játszik abban, miként kezeljük az éhségünket, mások az élelmiszer körüli gondolatainkat befolyásolják.

Speliotes professzor hangsúlyozta, a feltárt genetikai területek sokfélesége azt jelzi, hogy az elhízásra való hajlam nem egyetlen génhez köthető. "Ezért kevésbé valószínű, hogy egyetlen megoldás az elhízás leküzdésére mindenki esetében működhet. Jelenleg a nem és a életkor alapján adunk általános tanácsokat az egészséges testsúlyra és életmódra. Ez a típusú genetikai adathalmaz azonban egy napon segíthet abban, hogy sokkal inkább egyénre szabott tanácsokat adjunk" - mondta a BBC-nek.

(MTI; Forrás: www.bbc.com)

Legutóbb frissült: 2015.02.14 02:51

Diabétesz gyermekeknél

Dr. Horváth Balázs

Gyermekkorban többnyire az 1-es típus alakul ki, de a 2-es is egyre gyakoribb.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Az elhízáshoz vezető okok

A kritikus első 1000 nap

Az élet első 1000 napja, azaz a várandósság (270 nap) és az első két életév (365 nap plusz 365 nap), az emberi élet leggyorsabb növekedési időszaka, aminek során a sejtek, szövetek és szervrendszerek differenciálódása és fejlődése a legintenzívebben zajlik. Ebben az időszakban az emberi szervezetet rendkívüli rugalmasság és fokozott érzékenység jellemzi.

Géneink miatt hízunk?

Az elhízás világméretű "járványa" első sorban genetikai okokkal magyarázható. Genetikusok megállapítása szerint azok a gének felelősek a jelenségért, amelyek a múltban lehetővé tették, hogy a szervezet zsírtartalékot képezzen az ínséges, élelemben szegény időszakok túlélésére.

Súlyos elhízás: genetikai oka lehet?

A felfedezés újabb adalékul szolgál az elhízás örökletességéről szóló vitában, mert a beteges mértékben elhízott emberek egy részénél ugyanaz a mintegy 30 gént tartalmazó DNS-szakasz hiányzik a vizsgálat szerint.

Genetika - Nem mindegy, kitől örököltük

Az ember minden génből két kópiát örököl, egyet az anyától, egyet az apától. A genetikus imprintingnek nevezett folyamat során dől el, hogy melyik génváltozat aktiválódik, lép működésbe.

Közzétették az első részletes epigenom térképet

Leírták a DNS-lánc fölötti hálózatot, amely eldönti, éppen melyik gén van be- vagy kikapcsolt állapotban.