• Mennyit kell(ene) aludni naponta egy felnőttnek?

        Szerző: MTI

        Az emberek alvásigénye egyetlen genetikai mutációtól függhet - állítják amerikai kutatók a Science tudományos magazin pénteki számában megjelent tanulmányukban.

        A San Franciscó-i Kalifornia Egyetem kutatóinak bejelentése szerint azonosítottak egy gént, amely az egyes emberek optimális alvási hosszát szabályozza. Úgy vélik, ez megmagyarázza, miért ébred hat órányi alvás után az egyik ember kipihenten, míg a másik majd eldől az álmosságtól.

        Hirdetés

        A vizsgálatok során rábukkantak egy 69 éves nőre és 44 éves lányára, akiknek jóval kevesebb alvásra volt szükségük, mint nyolc és fél óra, amennyit az orvosok a hosszú távú egészséghez szükségesnek tartanak.

          Az alvászavar és típusai

        Az alvászavar tünet és betegség is lehet egyaránt, mely mögött számos különféle ok húzódhat meg, ezeket azonban nem mindig sikerül kideríteni, még a legkörültekintőbb módszerekkel sem.
        Az alvászavar okairól>>
        A genetikai elemzés a nőnél és lányánál is mutációt jelzett a DEC2 jelű génben, melyet korábban összefüggésbe hoztak az ember napi ritmusának szabályozásával.

        A kutatók ezután a tárolt több mint 250 DNS-mintában is ellenőrizték a génváltozat jelenlétét, ám egyikben sem fordult elő. Következő lépésként a Ying-Hui Fu neurológus által vezetett csoport állatmodelleket hozott létre génmódosítással: olyan muslicákat és egereket, melyek az adott mutációt hordozták.

        A muslicák aktivitása és az egerek agyi hullámainak mérése igazolta, hogy a mutációval élőknek kevesebb alvás is elég a feltöltődéshez.

        Alvási időtartamok vizsgálata

         Ön tudta?

        Átlagos élettartamot alapul véve kiszámolható, hogy életünk egyharmadát átalusszuk.
        Fu szerint a modellek páratlan lehetőséget kínálnak a különböző alvási időtartamok hatásának vizsgálatára.

        Ugyanez a csoport fedezett fel 2001-ben egy genetikai mutációt, amely elcsúsztatja hordozója alvási-ébrenléti ritmusát: este fél nyolckor már aludni térnek, ám hajnali fél négykor már ébren vannak.

        Az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézetének (NIH) álláspontja szerint egy felnőttnek hét-kilenc óra napi alvásra van szüksége ahhoz, hogy hosszú távon egészséges maradjon.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ha rendszeresen kevesebbet alszik valaki, az növeli az egészségügyi problémák kockázatát, beleértve a memória romlását és az immunrendszer gyengülését is.

        Egy 2006-os tanulmány becslése szerint mintegy 30 millió amerikai szenved krónikus álmatlanságban és további milliókat érintenek más alvászavarok.

        (MTI)

        Módosítva: 2009.08.16 20:05, Megjelenés: 2009.08.16 20:05
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Kenőcs a száraz bőr ellen

        Kenőcs a száraz bőr ellen

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        Ez az ápoló kenőcs használható a test bármely részén, egész évben, akár mindennap. (x)

        Bepisil, rohan a WC-re

        Bepisil, rohan a WC-re

        Dr. Sándor György

        Hogyan előzhetők meg a húgyhólyag és az alsó húgyutak funkcionális zavarai?

        Hőség és ventilátor

        A WHO és több egészségügyi szervezet azt ajánlja, hogy 35 fok felett ne használjon senki ventilátort, mert az nem csökkenti, hanem növeli az ember testhőjét, az amerikai egészségügyi szervezet pedig 37,2 fok felett nem ajánlja a ventilátorok használatát.

        Az alvás fázisai

        Az alvás az ember életétől elválaszthatatlan folyamat, melynek zavarai jelentősen rontják az életminőséget, negatívan befolyásolják a társas kapcsolatokat, a munkabírást.

        Szabadság alatt előnyös az alacsonyabb fokozat

        A nyári idényben mit kell tennünk egészségünk védelmére? - kérdezték újságírók az Európai Bizottság közegészségügyben illetékes igazgatóját. John F. Ryan, maga is szabadság előtt állva, válaszában arról beszélt, hogy az üdülési szezon miként befolyásolhatja a lakosság egészségi állapotát - utalva azokra az EU-intézkedésekre, amelyek szavatolhatják a polgárok biztonságát. Mellesleg nemcsak ilyenkor, hanem az egész év folyamán.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Az alvászavar sietteti az elbutulást

        Egy tanulmány szerint azoknál az idős nőknél, akik az alváshoz kapcsolódó légzési rendellenességben szenvednek, nagyobb a kockázata a gondolkodásbeli és memóriazavar kialakulásának - számolt be a Medheadlines portál.

        Testi betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Az alvászavar jelentkezhet helytelen életmódbeli tényezők következményeként, illetve kísérhet bizonyos pszichés kórképeket. Ám hátterében testi betegségek is állhatnak, cikkünkben ez utóbbiakkal foglalkozunk részletesen.

        Pszichés betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Alvászavart bizonyos életmódbeli tényezők is okozhatnak, így például pszichoszociális problémák (munkahelyi, magánéleti stressz), váltott műszakos munka, nem megfelelő alváskörnyezet, rossz szokások (pl. kiadós étkezés elalvás előtt, rendszertelen alvás), stb.. Alvászavar azonban számos betegség velejárója is lehet, így különféle testi és pszichés kórképeké. Melyek a leggyakoribb háttérben álló pszichés betegségek?

        "Évek óta nem alszik a férjem - Mi lesz?"

        "Férjem 29 éves és már legalább 6-7 éve nem aludt. Nem tudja mi az, hogy álmodni valamit! Nagyon kétségbe vagyok esve, mert attól félek, hogy egyszer a szervezete felmondja a szolgálatot!" A WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.