• Nem isznak elég vizet a magyar gyerekek egy felmérés szerint

        Szerző: MTI

        Nem isznak elég vizet a magyar gyerekek - derül ki egy reprezentatív kutatásból, amely szerint a 4 és 10 év közötti korosztály ötödét fenyegeti a dehidratáció veszélye.

        A gyermekek többsége túl kevés vizet fogyaszt

        Ma már sok kisgyermeket a rendszeres vízivásra is tanítani kell – legalábbis ez derül ki abból a nemzetközi felmérésből, amely megállapította, hogy napjainkban a 6-14 évesek jó része folyamatosan szomjaztatja szervezetét. A gyermekek többsége túl kevés vizet fogyaszt>>

        Magyarországon a 7 és 10 év közötti gyerekek egynegyede kritikusan alacsony vízfogyasztónak tekinthető, de kisebb mértékben a 4 és 6 év közöttiek is érintettek - olvasható a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Nestlé közös kutatásáról szóló szerdai közleményben.

        A legrosszabb a helyzet a 9-10 éves fiúknál: az ő esetükben tízből négyen a kritikus határérték alatt fogyasztanak vizet - derül ki a 800 fős reprezentatív mintán, fővárosi és kecskeméti gyerekek bevonásával készített felmérésből, amely elsőként vizsgálta a kicsik hidratáltsági állapotát.

        A kritikusan alacsony vízfogyasztás különösen gyakori a túlsúllyal küzdő gyerekeknél, közülük minden harmadik potenciálisan alulhidratált, míg az elhízottaknál ez az arány az 50 százalékot is eléri. Ennek oka, hogy a test folyadékigénye a testsúllyal arányos, így a túlsúlyos és elhízott gyerekek szervezetének értelemszerűen több vízre lenne szüksége, ám többségük mégsem iszik többet.

        Hirdetés

        A gyerekek kellő mennyiségű és rendszerességű folyadékbevitele a felnőttekénél is sokkal fontosabb, aminek egyik oka, hogy testtömegükhöz képest nagyobb a testfelületük, így több víz párolog el a bőrükön keresztül. Ráadásul gyakran annak ellenére sem jut eszükbe inni, hogy szomjúságot éreznek.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        "A fizikai munka, a torna, a tanulás vagy szellemi tevékenység egytől egyig igénylik a megfelelő folyadék-ellátottságot. Ennek hiányában romlik a figyelem, koncentrálóképesség, de a fizikai teljesítmény is, ami a mozgás hiánya miatt további súlygyarapodáshoz vezethet. De nehézségek léphetnek fel a tanórákon is: a gyerekek gyengébben teljesíthetnek a számonkérések alkalmával" - idézi a közlemény Réthy Lajos főorvost, a Magyar Gyermekorvosok Társaságának vezetőségi tagját.

        Mérsékelt égövön élő, mozgásszegény életmódot folytató felnőttek esetében a folyadék folyamatos pótlására, bevitelére szakértők szerint naponta 8 pohár víz vagy jó minőségű ásványvíz - 1 pohár, azaz 0,2 liter - elegendő lehet, amely a bevitt élelmiszerek víztartalmával együtt már képes biztosítani a szükséges napi mennyiséget.

        (MTI)

        Módosítva: 2015.02.06 05:21, Megjelenés: 2015.02.06 05:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az égető lábfájdalom okai

        Az égető lábfájdalom okai

        Dr. Kerekes Éva

        A fájdalom jellegéből, kisugárzásából lehet következtetni az okokra.

        Szájüregi gyulladások

        Szájüregi gyulladások

        Dr. Lajtos Melinda

        Hátterében sokszor valamilyen általános megbetegedés is állhat.

        Időjárás-változás, fronthatások, nyári meleg

        A testnek és a léleknek is a tavaszi, majd a nyári napsütés, a napfény, a kellemes hőmérsékleten, szerencsés esetben, a tiszta, szabad levegőn való tartózkodás, a fürdőzés, a kirándulás a legideálisabb feltöltődések egyike. Csakhogy a légköri hatások ingadozásával, a hirtelen változó hőmérséklettel, az időjárási fronthatások állandósulásával, a globális felmelegedés következményeivel nagy tehernek van kitéve minden korosztály szervezete már magzati kortól.

        Szapora légzés - Hiperventilláció, tachypnoe

        Légzésünk anélkül működik, hogy gondolni kellene a lélegzetvételre, nem tudatosan irányítjuk. Egy felnőtt ember 12-15-ször vesz levegőt egy perc alatt, ha ennél többször, akkor azt orvosi szakkifejezéssel élve tachypnoénak nevezzük. A tachypnoét el kell különítenünk a hiperventillációtól, ami szintén egyfajta szapora légvétel.

        Tények és tévhitek a vízfogyasztásról

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos egészségünk megőrzése szempontjából az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tiszta vizet fogyasszunk el a mindennapok során. Az ajánlások különböznek egészséges és beteg emberek esetén, illetve kisgyermekek és idősek számára is más-más mennyiség javasolt. Néhány tévhitet azonban nem árt eloszlatni a helyes vízfogyasztással kapcsolatban.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Húsz pohár folyadék naponta? Ön mennyit iszik?

        Naponta 2-2,5 liter folyadék bevitelét ajánlja Györki Niké dietetikus, utalva az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlására. Ebből a mennyiségből 1-1,5 liter (5-7 pohár) a konkrétan bevitt folyadék, a legjobb esetben csapvíz és ásványvíz. Ön mennyi folyadékot iszik naponta?

        Figyeljen gyermeke folyadékfogyasztására!

        Az utóbbi években egyre több helyről lehet hallani, hogy naponta legalább 2-3 liter folyadékot kellene fogyasztani, de a magyar lakosság folyadékfogyasztási szokásai még mindig alulmúlják ezt az értéket. Ez nemcsak a felnőttek, de a gyerekek esetében is igaz, hiszen ők szüleik példáját követik. (x)

        Ügyeljen a megfelelő folyadékbevitelre!

        Ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor legelőször a táplálkozás és a rendszeres mozgás jut eszünkbe, azonban fontos tudni, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

        Kisgyerekek: a második leggyakoribb halálok

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt – állítja egy tanulmány.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA