• A túl kevés és a túl sok alvás öregedést okoz

        Szerző: MTI

        Újabb tanulmányok igazolják, hogy az alvás mennyisége és minősége kapcsolatban lehet a szellemi leépüléssel - számoltak be kutatók egy amerikai, nemzetközi konferencián.

        Az egyik ismertetett tanulmány szerint a túl kevés és a túl sok alvás is mintegy két évet öregít az agy "korán", míg egy másik vizsgálat eredménye arra utalt, hogy a napközben tapasztalt folytonos álmosság idősebb embereknél a szellemi leépülés előrejelzője lehet.

        Az első tanulmányban 15 ezer nő adatait elemezve jutottak arra a kutatók, hogy azok, akik naponta átlagosan öt óránál kevesebbet vagy kilenc óránál többet alszanak, gyengébben teljesítettek a mentális teszteken azokhoz képest, akik átlagosan naponta hét órát töltöttek alvással. A túl kevés és a túl sok alvás két év öregedéssel egyenértékű romlást okozott a mért kognitív képességekben.

        Hirdetés

        Az évtizedekig tartó követéses vizsgálatban azt is megfigyelték a kutatók, hogy azok a nők, akiknek az alvásideje jelentősen megváltozott az évek során, gyengébben teljesítettek a későbbi teszteken, függetlenül attól, hogy mennyi volt az eredeti alvási időtartamuk. Elizabeth Devore kutatásvezető, a bostoni Brigham és Női Kórház járványügyi szakembere elmondta, hogy az alvási idő jelentős megváltozásának hátterében a cirkadián ritmus - az alvás és ébrenlét 24 órás ritmusának - felborulása állhat, ezért romolhatnak az érintettek kognitív funkciói.

        Megnő a demencia kockázata

        A San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem kutatói tanulmányukban 1300-nál több, 75 év feletti nő alvásminőségét vizsgálták szenzorokkal. Úgy találták, hogy azoknál, akiknél alvászavar vagy légzési zavar jelentkezett, kétszer nagyobb valószínűséggel jelentek meg a követés öt éve alatt az enyhe szellemi leépülés jelei.

        Francia kutatók közel 5 ezer olyan embert követtek nyomon nyolc éven keresztül, akiknek az életkora 65 év felett volt a vizsgálat kezdetekor. Az álmatlanság különböző formáit elemezve azt figyelték meg, hogy azoknál, akik napközben szinte folyamatos álmossággal küzdöttek, nagyobb volt a demencia megjelenésének kockázata a követés ideje alatt.

        A konferencián ismertetett tanulmányokról a HealthDay című ismeretterjesztő portál számolt be (http://news.yahoo.com/poor-sleep-may-age-brain-160410307.html).

        Demenciát okozó ritkább kórképek


        A demenciát egy kis százalékban olyan ritkábban előforduló agyi megbetegedések okozzák, mint a Pick-betegség, a Lewy-testes betegség, a Huntington chorea, vagy az ismertebbnek és gyakoribbnak mondható Parkinson-kór. Demenciát okozó ritkább kórképek.>>

        (MTI)

        Módosítva: 2015.08.16 22:12, Megjelenés: 2015.08.16 22:12
      • Cikkajánló

        Az alvási apnoe okai

        Az alvási apnoe okai

        Dr. Zsuga Judit

        Mi állhat az obstruktív, és mi a centrális alvási apnoe hátterében?

        Füstmentes jövő?

        Füstmentes jövő?

        Szponzorált tartalom

        Az ártalomcsökkentés a társadalom, és így végső soron mindannyiunk érdeke. (x)

        Egy az Egészség Program - One Health Commission

        Ki ne tudná, hogy az emberi faj csak egyike a Földön élő számtalan élőlénynek? Az sem vitatható, hogy létünk és fennmaradásunk környezetünk függvénye. Az emberiség története mégis az uralkodásról szól: a népek, civilizációk harcai, a küzdelem a természet erőivel, a környezet gátlástalan átalakítása és kizsákmányolása átmeneti győzelmeket hozhat ugyan, de nagy árat fizetünk érte.

        Alváshiány - Összeadódik, de egyszerre nem pótolható

        Tegyük fel, hogy két órával aludt kevesebbet minden este a múlt héten, egy pénteki határidős nagy projekt miatt. Szombaton és vasárnap azonban négy órával többet aludt a szokásosnál. Hétfő reggel olyan kipihent volt, hogy elég volt csak egy csésze kávé a szokásos kettő helyett. Azonban mindez ne tévessze meg: még mindig túl sok alváshiánya van - ebben az esetben hat óra, ami majdnem egy teljes éjszakai alvás.

        Mindig fáradt? - A 7 leggyakoribb ok

        Ha sokszor elgondolkozik azon, vajon miért olyan fáradt mindig, nincs egyedül. Felmérések szerint minden öt megkérdezettből kettő érzi magát a hét nagy részében fáradtnak, és minden harmadik ember alváshiánnyal küzd.

        Okozhat-e betegségeket a kialvatlanság?

        Az alvás zavara nagyon gyakori probléma. Az európaiak kb. egyharmada elégedetlen az alvásával, az orvosi értelemben vett alvászavarok némelyike pedig a leggyakoribb 10 orvosi panasz közé tartozik. Mindnyájan saját tapasztalatból tudjuk, hogy kialvatlannak lenni nem jó - de vajon a fáradtság, nyűgösség és a kialvatlanság többi nappali tünete pusztán kellemetlen vagy esetleg veszélyes is?

        Jól alvó tinédzserből egészséges felnőtt

        A naphosszat az ágyban ejtőző kamaszokról kialakult képpel szemben úgy tűnik, a korosztály tagjai mégsem alszanak eleget. A legfrissebb kutatás szerint valójában épp ellenkezőleg, súlyos alváshiányban szenvednek, ami viszont kedvezőtlenül hat a fejlődésükre.

        Anyák és az alváshiány

        Az anyák többsége számára az alváshiány – akárcsak a lebüfizett póló vagy a kekszmorzsák a táskában - az anyaság állandó velejárója. Ám az alváshiány nem csak az újszülöttek édesanyját érinti, hanem az állandó rémálmokkal küzdő ovisok, illetve a bulizni járó, vagy a vizsgáira készülő kamaszok anyukáit is.

        Alvás és ideális testsúly - hol az összefüggés?

        Egy jó alvás csodát tehet! Nemcsak azért, mert kipihentek, frissek leszünk tőle, és kipihenten hatékonyabban tudjuk tölteni a napot, hanem - amerikai kutatások szerint - az ideális testsúly megtartásában is segít.

        Figyeljen az egészségére! Van, amit nem lehet bepótolni

        Az alvásszakértők és -kutatók egybehangzó véleménye szerint fontos arra törekedni, hogy esténként lehetőleg mindig ugyanakkor kerüljünk ágyba, mivel ez lehetővé teszi, hogy szervezetünk beálljon egy állandó biológiai ritmusra.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.