• A vérzsír csökkentésének kulcsa: rendszeres mozgás, egészséges táplálkozás

        Szerző: Sportorvos.hu

        Ki ne hallott volna már az emelkedett koleszterin, illetve vérzsír szint veszélyeiről. Egy időben ennek köszönhetően tiltották a koleszterindús ételek fogyasztását, hiszen ebben látták a szív-érrendszeri betegségek megelőzésének egyik kulcsát. Az elmúlt évek során bebizonyosodott, hogy az egészséges táplálkozás mellett, legalább annyira fontos a rendszeres testmozgás.

        Nem csak a magas koleszterin- és triglicerid szint megelőzése, hanem annak kezelése szempontjából is fontos, hogy rendszeresen mozogjunk. Először beszélnünk kell az egyes koleszterin szubfrakciókról, amelynek rendkívüli nagy szerepe van az érrendszer egészségében.

        Hirdetés

        "Jó" és "rossz" koleszterin

        A vérvizsgálat során a következő zsírparamétereket szokták mérni, ill. kiszámítani: teljes koleszterin, LDL-koleszterin, HDL-koleszterin, triglicerid. A teljes koleszterin önmagában nem ad elegendő információt, mivel azon belül „jótékony” és „kártékony” koleszterin szubfrakciót lehet elkülöníteni.

        Az LDL-koleszterin szubfrakcióra jellemző, hogy kórosan magas mennyiségben hozzátapad az erek falához, ú.n. plakkokat alakít ki, amellyel az erek szűkülnek, faluk rugalmatlanná válik, legsúlyosabb esetben elzáródik és szövetelhalást, infarktust eredményez. Ha a folyamat a szívizomzatban következik be, akkor szívinfarktusról beszélünk, ha az agyi erek valamelyikében, akkor agylágyulásról beszélünk. A másik, ú.n. HDL-koleszterint más néven védő koleszterinnek is nevezik, mert ők megvédik az erek falát a rárakódásoktól. A triglicerid pedig egy zsírféleség (glicerin zsírsavakkal alkotott észtere), amelynek kóros megemelkedése szintén hozzájárul a plakk képződéshez, és elhízáshoz vezethet.

        A vérzsír szint normalizálása

        Feltehetjük a kérdést, hogy vajon mivel lehet a vérzsír szinteket „kordában” tartani. Nos, természetesen fontos a megfelelő táplálkozás, a zsírok bevitelének optimalizálása, de emellett a rendszeres mozgás is nélkülözhetetlen. Léteznek öröklött zsíranyagcsere zavarok is, amikor a magas koleszterin, ill. triglicerid szintet genetikai okok eredményezik. Ilyenkor gyógyszer nélkül nem lehet normalizálni az állapotot. Ha már kialakult eltérésről van szó, akkor a kezelés elején szintén szükség van gyógyszerre a szövődmények elkerülése szempontjából, de mindemellett ajánlott a rendszeres testmozgás és a táplálkozás megreformálása is.

        Lássuk, melyek a mozgásprogram megválasztásának szempontjai:

        • Minden esetben, különösen negyven év felett – szükség van orvosi szűrővizsgálatokra (EKG, terheléses EKG edzetlen egyének esetében), hogy a terhelhetőségre fény derüljön.
        • Kétségtelen, hogy a rendszeres mozgás számos jótékony élettani hatást alakít ki, azonban a kedvező változások kialakulásához időre – legalább 3-6 hónapra - van szükség.
        • A mozgásprogram célja a szív-érrendszer állapotának javítása. Ehhez állóképességi tréningre van szükség: pl. gyaloglás, kocogás, futás, evezés, sífutás, kerékpározás, úszás.
        • A kedvező élettani hatások, a HDL-koleszterin emeléséhez és az LDL-koleszterin, valamint a triglicerid csökkentéséhez, legalább 5x30 perces testmozgásra van szükség hetente.
        • Az állóképességi mozgásfajták mellett, azonban érdemes izomerő-fejlesztő gyakorlatokat is végezni hetente két alkalommal. Ennek érdekében célszerű fitnesz teremben szabad súllyal, vagy ellenállással szemben végzett gyakorlatokat előnyben részesíteni, közepes súlyokkal, 8-12 ismétlésszámban.
        • Nagyon lényeges a fokozatosság elvének betartása, a mozgásprogram előtti bemelegítés és azutáni levezetés, majd az izomzat nyújtása.
        • A szedett gyógyszereket semmi esetre sem szabad abbahagyni, csak a kontroll laborvizsgálatok eredményének ismeretében, ha a kezelőorvos úgy rendeli.
        • A rendszeres testmozgás önmagában nem túl hatékony a szív-érrendszeri betegségek prevenciója szempontjából. Szükség van a kiegyensúlyozott, csökkentet zsír- és só tartalmú diétára, a dohányzás mellőzésére és a stressz hatások levezetésére is.

        Rendszeres mozgás hatására a triglicerid és LDL-koleszterin szint csökken, valamint a HDL (védő)- koleszterin szint emelkedik. A kedvező változások hozzájárulnak a szívegészség megőrzéséhez.

        (Sportorvos.hu)

        Módosítva: 2012.03.04 13:51, Megjelenés: 2012.03.04 13:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Férfiegészség

        Férfiegészség

        Balogh Mária, újságíró

        A férfiak szív- és érrendszeri betegségei megelőzhetők lehetnének.

        Fejfájások elterjedtsége

        Fejfájások elterjedtsége

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Melyek a legjelentősebb fejfájástípusok? Cikkünkből kiderül.

        Mindig fáradt? - A 7 leggyakoribb ok

        Ha sokszor elgondolkozik azon, vajon miért olyan fáradt mindig, nincs egyedül. Felmérések szerint minden öt megkérdezettből kettő érzi magát a hét nagy részében fáradtnak, és minden harmadik ember alváshiánnyal küzd.

        Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

        A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

        Hogyan csökkenthető a koleszterinszint?

        A magas zsír- és koleszterinszinttel rendelkező pácienseknek mihamarabb életmódot kell váltani, alacsony zsírtartalmú ételeket kell fogyasztani, le kell mondani a dohányzásról, és sokat kell mozogni, hogy ezzel is csökkentsék a bejutó zsírok mennyiségét, valamint hogy elégessék a felesleget.

        Az érelmeszesedés

        Az érelmeszesedés (arteriosclerosis) az ütőerek (artériák) belső falainak zsírok lerakódása miatt történő beszűkülésével, és megkeményedésével járó betegség.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA