• 1 evőkanál étolaj egyenlő 5 alma? Meglepő kalóriaértékek

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Már mindenki hallott arról az általános tényről, hogy nem szabad túlzásba vinni egyik élelmiszer fogyasztását sem, mert ezzel rengeteg többlet kalóriát juttathatunk a szervezetünkbe. Általában azt gondoljuk, hogy ha egyes ételeket, élelmiszereket (pl. a cukrot) többé-kevésbé sikerül kiiktatnunk az étrendünkből, akkor mindent megtettünk az egészségünk érdekében.

        A fenti tétel sajnos nem minden esetben állja meg a helyét. Találkozhatunk ugyanis olyan ételekkel és italokkal is, amelyekről első ránézésre nem is gondolnánk, hogy igazi kalóriabombák, amíg véletlenül el nem olvassuk a címkén azok kalóriaértékét.

        A kalóriaérték jelentősége

        A kalória tulajdonképpen azt az adatot jelöli, hogy mennyi energiát szolgáltat szervezetünk számára az adott táplálék. A csomagolásokon, kalóriatáblázatban az energia hivatalos nemzetközi mértékegysége a kilojoule (kJ) (ejtsd: kilodzsul), a köztudatban azonban a kalória megnevezés terjedt el általánosan. Egy kis matematika: 4,2 kJ=1 kcal. Ám ez a név sem fedi teljesen a valóságot, hiszen amikor a kalóriát (cal) említjük, valójában kilokalóriára kell gondolnunk (rövidítése kcal). 1 kcal=1000 cal. Például ha azt mondjuk, hogy egy tábla (100 gramm) csoki 500-600 kalóriát tartalmaz, akkor az a valóságban 500-600 kilokalóriát (400 000 kalória) jelent. (A cikk további részében az egyszerűség kedvéért mi is kalóriát említünk, de természetesen a kilokalóriát értjük alatta.)

        Tudjon meg többet! Mennyi energiára van szükségünk?

        Hirdetés

        Mivel viszünk be szervezetünkbe kiemelkedően sok kalóriát?

        Első helyen valóban a zsírok szerepelnek, amelyeknek nagyon magas az energiatartalmuk: 1 gramm zsiradék 9,3 kalóriát tartalmaz. Nem csupán a kalóriatartalmuk nagy, hanem az energiasűrűségük (más néven energiadenzitásuk) is, ami azt jelenti, hogy kis űrtartalomba szorul ez a sok kalória. Ha például összehasonlítunk egy kiskanálnyi napraforgóolajat és egy tányér zöldséglevest, mindkettő energiatartalma ugyanannyi, a különbség, hogy az egyik mennyisége elenyésző, míg a másiktól jóllakottak leszünk.

        A szénhidrátok és fehérjék grammonként 4,1 kalóriát tartalmaznak. A különbség közöttük sokrétű, és általában a szénhidrátokból fogyasztunk nagyobb mennyiséget egy-egy étkezés alkalmával. Míg a fehérjétől és az összetett szénhidrátoktól tovább érezzük magunkat jóllakottnak, addig az egyszerű szénhidrátok gyorsan felszívódnak, hamarabb leszünk éhesek, és ismét harapnivaló után fogunk nyúlni.

        A kalóriatartalom rangsorában azonban nem a szénhidrátok, vagy a fehérjék állnak a második helyen, hanem az alkohol. Ezt sokan elfelejtik, amikor fogyókúra mellett döntenek, és nem számolnak a magas energiatartalommal egy-egy pohár alkoholos ital elfogyasztása alkalmával. 1 gramm alkohol ugyanis 7,1 kcal energiát szolgáltat szervezetünk számára. Még akkor is számolni kell ezen kalóriák bevitelével, ha csupán 1-2 pohár sört vagy bort kortyolunk el. 1 korsó sör, vagy 2 dl száraz vörösbor 20 gramm alkoholt tartalmaz, miáltal 142 kalóriát fogyasztunk el. A röviditalok magas alkoholtartalma miatt pedig egy-egy kupicával még ennél is több fölösleges energiához jut szervezetünk. Egészségünk és normális testsúlyunk megőrzése érdekében is jobb döntés, ha vízzel oltjuk a szomjunkat sör helyett, ugyanis a víznek nincs kalóriatartalma.

        Alkoholos italok és üdítők: melyiknek több az energiatartalma?

        Az egészséges táplálkozás egyik alappillére, hogy odafigyelünk arra, mennyi a napi energiabevitelünk. Azonban sok esetben elkövetjük azt a hibát, hogy a termékek címkéjét csak az ételeken ellenőrizzük, holott egyes italokban - legyen szó üdítőkről vagy alkohol tartalmúakról - meglepően sok kalória található.

        Tekintse meg infografikánkat

        Aki kevésbé jártas benne, az a kalóriatáblázatot nézegetve találkozhat még olyan ételekkel és élelmiszerekkel, amelyekről első ránézésre nem is gondolná, milyen magas az energiatartalmuk, és nem árt, ha ezeket csak módjával fogyasztja. Gyümölcsök közül ide tartozik a banán, 100 gramm banán 105 kcal-t tartalmaz, illetve a szőlő, amelyből ugyanennyibe 78 kcal szorul, szemben például ugyanennyi almával, ami csupán 30 kcal-t tartalmaz.

        Az aszalt gyümölcsök is okozhatnak meglepetést, amelyek előállításuk során elveszítik tömegük (víztartalmuk) jelentős részét, ugyanakkor a tápanyagokat megőrzik. Így fordulhat elő, hogy 100 grammnyi szőlő (mazsola) immár közel 300 kcal-val rendelkezik.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

        Zsírtartalmuk miatt az olajos magvak is magas energiatartalmúak, ezért egy-egy alkalommal ne fogyasszunk többet belőlük, mint egy kis maréknyi mennyiség. 100 gramm dió, mogyoró vagy mandula több mint 600 kcal-át tartalmaz. Van azonban egy kakukktojás közöttük: a gesztenye, aminek a többihez képest kétszer-háromszor kisebb az energiatartalma: csupán 167 kcal.

        A tej és tejtermékek fogyasztása magas fehérje- és kalcium-tartalmuk miatt kifejezetten hasznos, ugyanakkor a zsíros fajták sok kalóriával látják el szervezetünket, legyen szó tejfölről, zsírosabb tejről, túróról, sajtokról, tejszínről vagy tejszínhabról. Ha hízni szeretnénk, kiválóan alkalmasak ételeink dúsítására, ellenben a fogyókúra idején a zsírszegény változatokat részesítsük előnyben. 

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült: 2018.06.24 07:38
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fogzás és fogápolás

        Fogzás és fogápolás

        Dr. Szendrey Gábor

        A fogzás megviseli a csecsemőket. Mit tehet a szülő és mit ne tegyen?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Étkezési tanácsok túlsúllyal küzdő kismamák részére

        Az anyaméhben fejlődő magzat minden szükséges tápanyagát az édesanya biztosítja számára, de ez nem azt jelenti, hogy kettő helyett kell táplálkozni, vagyis nem a mennyiséget kell növelni, hanem a minőségi táplálkozásra kell nagy figyelmet fordítani.

        Folyadékfogyasztás és hőség

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás kockázata, így fokozott odafigyelést igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk. Az étrendi változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti.

        Haspuffadás - Amikor az elfogyasztott ételek okozzák a tüneteket

        A fokozott gázképződés sok esetben kellemetlen lehet, pedig teljesen természetes, mindennapi folyamat. Az emésztőrendszerben megjelenő gázbuborékok számos okra visszavezethetők: például a túlzott levegőnyelés vagy a táplálkozási szokások megváltozása is kiválthat puffadást, de néhány betegség (pl. ételallergia vagy -érzékenység), továbbá a nehezebben emészthető ételek és szénsavas italok is vezethetnek a panaszok megjelenéséhez.

        Egészséges ételek és italok vb-meccsnézés alatt

        Javában tombol a futball-világbajnokság, amely férfiak és nők millióit tartja lázban, és ülteti le őket a képernyők vagy kivetítők elé. A heves szurkolás alatt természetesen hamar megjön az étvágy, és a szomjat is oltani kell valamivel. A boltok forgalmán is érezhető, hogy egy-egy izgalmasabbnak ígérkező meccs előtt megnő a sós rágcsálnivalók és a sör iránti kereslet.

        Életmód és mellrák - Mit felejtsen el?

        A mellrák kialakulásának kockázata csökken azoknál a nőknél, akik nem isznak alkoholt, szabadidejükben sportolnak és odafigyelnek testsúlyukra. Az egészséges életmód pozitív hatásai számokban amerikai kutatók vizsgálatai nyomán fejezhetők ki.

        Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

        Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.