• Tények és tévhitek a szénhidrátokról

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Számtalan olyan diétáról olvashatunk manapság, amelyben kisebb-nagyobb mértékben száműznünk kell étrendünkből a szénhidrátokat. Mindezt azért, mert az emberek fő gonoszként a szénhidrátokat okolják az elhízás miatt. Pedig a szénhidrátokra nagy szüksége van szervezetünknek.

        Nélkülük nem működnének egészségesen létfontosságú szerveink, nem fejlődne szervezetünk, nem lenne energiánk a mindennapi feladatokhoz, és nélkülük a fogyókúra sem lenne sikeres. A sok tévhit eloszlatásáért most pontokba szedtük a legfontosabbakat.

        1. Nem eszek szénhidrátot, mert fogyókúrázok – tévhit

        Szénhidrátokra ugyanúgy szüksége van szervezetünknek, mint zsírokra és fehérjékre. Nem száműzhetjük őket étrendünkből, még fogyókúra idején sem. Bár a szervezetünk számára nélkülözhetetlen glükózt képesek vagyunk előállítani bizonyos aminosavakból, tejsavból és glicerinből, de ha nem fogyasztunk elegendő mennyiséget a szénhidrátokból, akkor testünk a saját fehérjéit, az izomzatot kezdi el lebontani, emellett felborul a só- és vízháztartásunk. Tény, hogy diéta során jobban oda kell figyelnünk arra, hogy mennyit is fogyasztunk belőlük, és még fontosabb, hogy milyen minőségben. Diétázás alatt részesítsük előnyben a zöldségeket, a gyümölcsöket, a teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket, amelyek szénhidráttartalmuk mellett magas rost-, vitamin- és ásványi anyag-tartalommal rendelkeznek. Rosttartalmuk révén segítenek az egészséges bélrendszer működésében, szabályozzák és szinten tartják a vércukorszintünket, vagyis segítik a testtömeg-csökkentő programunkat.

        Hirdetés

        2. A szénhidrátok miatt alakulnak ki a zsírpárnáim – tévhit 

        A táplálkozás élettana és biokémiája I. A szénhidrátok 
        Nem mindegy, hogy milyen formában visszük be szervezetünkbe a szénhidrátokat, mert fennállhat az elhízás és a cukorbetegség veszélye.

        A táplálkozás élettana és biokémiája I. A szénhidrátok

        Az élelmiszereinkkel elfogyasztott szénhidrátok egy része glükóz formájában felszívódik, és a véráramba kerül, energiát szolgáltatnak testünknek. Az a mennyiség, amelyet nem hasznosítunk azonnal, glikogénné alakul, a májban és az izomzatban raktározódik. Ezek könnyen hasznosíthatóak szervezetünk számára, ha szükség van rájuk. Elhanyagolható mértékben következik be a szénhidrátok zsírrá történő átalakítása, ugyanis ez egy nagyon energiaigényes folyamat, és csak akkor következik be, ha hosszú távon nincs szükség a hasznosításukra. A zsírpárnák nem a szénhidrátok miatt alakulnak ki, hanem amiatt, ha valaki nem égeti el, nem használja fel az élelmiszerekkel és italokkal fölöslegben bevitt energiát.

        3. Minden, ami szénhidrátot tartalmaz, egészségtelen – tévhit 

        Sokan, ha meghallják a szót: szénhidrát, egyből a cukrokra, a fehér lisztre, a fehér kenyérre és a tésztára gondolnak. Részben helyesen, viszont a szénhidrátok nem csak a fentiek. Szinte minden táplálékunkban megtalálhatóak kisebb-nagyobb mennyiségben, legyenek azok zöldségek, gyümölcsök, magvak, hüvelyesek, húsok, tej és tejtermékek. Ezek pedig nem tartoznak az egészségtelen élelmiszerek közé, hiszen a szénhidrát mellett még sok más fontos makro- és mikroelemet tartalmaznak.

        4. Az összetett szénhidrátoknak alacsonyabb a kalóriatartalmuk, mint az egyszerű szénhidrátoknak – tévhit

        A szénhidrátoknak egységes a kalóriatartalmuk, amely szám szerint 4 kcal (16,8 kJ) grammonként. Az egyszerű szénhidrátok gyorsabban szívódnak fel, mert egyszerű alegységekből épülnek fel, emésztésük gyorsabb, mint az összetett szénhidrátoké, amelyek lassabban szívódnak fel, és nem okoznak hirtelen vércukorszint-emelkedést.

        Összességében elmondható, hogy bár a finomított cereáliák és a kristálycukor fogyasztását csökkenteni ajánlott, de a szénhidrátokat továbbra is iktassuk be az étrendünkbe, ha a kiegyensúlyozott táplálkozásra törekszünk.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.10.02 20:09, Megjelenés: 2017.10.02 20:09
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az égető lábfájdalom okai

        Az égető lábfájdalom okai

        Dr. Kerekes Éva

        A fájdalom jellegéből, kisugárzásából lehet következtetni az okokra.

        Szájüregi gyulladások

        Szájüregi gyulladások

        Dr. Lajtos Melinda

        Hátterében sokszor valamilyen általános megbetegedés is állhat.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Milyen és mennyi szénhidrát szükséges az edzéshez?

        A táplálkozás a hiányzó láncszem az edzés és a teljesítmény között. Szarka Dorottya, a Sportorvosi Központ sportdietetikusa elmagyarázza, miért fontosak a szénhidrátok a teljesítményhez, és hányféle típusuk ismert.

        Hatásos a szénhidrátmentes diéta inzulinrezisztencia esetén?

        Sokan a fogyás érdekében és az egészséges életmód jegyében minimálisra csökkentik a szénhidrátfogyasztást, esetleg teljesen ki is iktatják étrendjükből. Igen ám, de vajon ez tényleg az egészségünket szolgálja? Erről kérdeztük Varga Dórát, az Életmód Orvosi Központ dietetikusát.

        A táplálkozás élettana és biokémiája I. - A szénhidrátok

        Nem mindegy, hogy milyen formában visszük be szervezetünkbe a szénhidrátokat, mert fennállhat az elhízás és a cukorbetegség veszélye.

        A szénhidrát-mentes életmód veszélyeket rejt?

        Táplálkozási szakértők ajánlása szerint – mint annyi minden esetében – a szénhidrátokkal (és a róluk való teljes lemondással) is ajánlatos csínján bánni: egy kísérlet szerint, negatív egészségügyi következményekkel járhat a szénhidrátok teljes mellőzése.

        A cukorfogyasztás állandósítja az éhségérzést!

        A cukor és más szénhidrátok tehetők felelőssé az agyban található, étvágyunk szabályozásáért felelős sejtek gyorsabb elöregedéséért. A folyamat következménye: éhség és túlsúlyosság - ahogy arról a "Nature" című tudományos folyóirat is beszámolt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.