• Gyermekkel a rendelőben: az eredményes kommunikáció titka

        Szerző: Borsos Réka Flóra, orvostanhallgató, Semmelweis Egyetem ÁOK

        Az emberek többsége nem szívesen jár orvoshoz. A szülőknek különös stresszt okoz, amikor a gyermekük betegszik meg, és nem tudják, hogy vehetnének részt a leghatékonyabban az orvosi rendelésen.

        Vannak, akik „nem akarják húzni az időt”, így inkább nem tesznek fel olyan kérdéseket, amelyeket az orvos „biztos nem tart fontosnak”. Sok szülő abba a hibába esik, hogy internetes kutatás alapján saját diagnózist állít fel, mire gyermekével a rendelőbe ér, megnehezítve ezzel a szakember dolgát.

        Íme egy kis összefoglalás arról, a valóságban milyen „programot” futtat le az agyában a kezelőorvos, és hogy egy felelős szülő mit tehet az eredményes kommunikáció érdekében.

        Hirdetés

        „Azt olvastam, hogy...”

        Először is tudnunk kell, hogy számos orvosnak a szülővel való kommunikáció nagyobb kihívás, mint magával a gyermekkel. Sok gondoskodó anyuka szeret tájékozódni az interneten, különféle honlapokon arról, hogy milyen betegség jelei lehetnek azok a tünetek, melyeket csöppsége mutat. Egyes esetekben azonban fals információkba ütközhetünk az interneten, akármilyen meggyőzőnek tűnnek a leírások. Ezeket a tévhiteket az orvosnak el kell oszlatnia, és meggyőznie a szülőt arról, hogy inkább rá hallgasson, anélkül, hogy megbántaná vagy kétségeket hagyna benne. Ez bizony kommunikációs készségeket és időt igényel, ami – egyik vagy másik – sajnos nem mindig valósul meg... Az együttműködést szülőként jelentősen megkönnyíthetjük, ha tisztában vagyunk azzal, hogy nem mi vagyunk a szakemberek, hanem ők!

        „Mire gondolt a költő?”

        „A gyermek tonsilláján folliculusok vannak.” Ismerős a helyzet? Az orvosok gyakran használnak szakzsargont a beteg vizsgálata során. Az emberek, különösen a szülők, (akik nemcsak magukért, hanem gyermekükért is felelősek) ilyenkor tudatlannak érzik magukat és igyekeznek bőszen hallgatni arról, hogy fogalmuk sincs arról, mit mondanak nekik. Azonban ezt az orvosok nem fellengzésből teszik; az orvosi szaknyelv mindennapos használata mellett észre sem veszik, hogy nem magyarul beszélnek. Az orvosnak mellőznie kellene a latin kifejezéseket, és meg kéne bizonyosodnia arról, hogy a páciens érti, amit mond. Mit tegyünk szülőként, ha ez mégsem történik meg? Szégyenérzet nélkül kérdezzük meg, pontosan mit ért a doktor a mondandója alatt! Ha túl sok az információ, röviden összefoglalva visszakérdezhetünk, hogy megbizonyosodjunk róla, jól értettünk-e mindent. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb orvos ezáltal (a gyermekpáciens szülőjének segítsége által) érthetőbben fogja megfogalmazni a dolgokat.

        Ez a cikk is érdeklheti Önt! Kisgyermekkel az orvosnál - Praktikus tanácsok szülőknek

        A listakészítés jótékony hatása

        „Hallgatni arany” – tartja a közmondás. Azaz aranyat ér, ha az orvos meghallgatja a páciensét. Dr. Pilling János szerint azonban sok orvos a betegeit csak 18 másodpercig hallgatja megszakítás nélkül, mivel a betegekre fordítható ideje nagyon korlátozott. Ez gyakran a gyermek problémáinak hiányos leírását eredményezi, a rejtett vagy megmagyarázatlan tünetek több mint fele maradhat rejtve. Azon a tényen, hogy sok orvos az ember szavába vág, még mielőtt az igazán lényeges (vagy minden lényeges) információk elhangoznának, nem nagyon tudunk változtatni. Mégis van egy jó módszer, amit bátran alkalmazhatunk: jegyzetek készítése. Még mielőtt elindulnánk az orvoshoz, érdemes kulcsszavakban leírni a legfontosabb észrevételeinket, és amikor az orvos kérdez, akár elő is vehetjük és felolvashatjuk. Ez nem telik olyan sok időbe, mintha a megfelelő szavakat keresve, kissé terjengősen számolnánk be a mondanivalónkról. Így nem maradhatnak figyelmen kívül olyan információk, melyeknek elhallgatásából a gyermeknek esetlegesen hátránya származna. Az orvos pedig lehetőséget fog nyújtani az általa fontosnak vélt információk részletezésére.

        A gyermek együttműködése

        A gyermek pácienst bevonni a kommunikációba olykor nehéz kihívás az orvosnak. Másként kell ugyanis megközelíteni egy 5 éves gyereket, mint egy 10 évest vagy egy kamaszt. A szülők szerepe is az életkortól függően változik az orvos-gyermek kommunikációban:

        • 6-7 éves korig: A szülő tölti be a tolmács szerepét a gyermek tüneteit, kérdéseit, kívánságait illetően.
        • 6-12 éves korig: A gyermekek e korosztályában a szülők szerepe, hogy ösztönözzék a gyermeket az orvossal való kommunikációra, buzdítsák a tüneteik saját szavaikkal való kifejezésére és csak szükség esetén nyújtsanak segítséget.

        Habár a szülő azt gondolhatja, sokkal egyszerűbb, ha ő beszél a gyermeke helyett, célszerűbb hagyni a gyerkőcöt beszélni a saját panaszairól, hiszen ő tudja legjobban, mit érez. Ezáltal fontosnak érzi magát, mert az orvos figyel rá, és sokkal együttműködőbb lesz, be fogja tartani az orvosi utasításokat. Figyeljék meg, otthon maga a gyermek fogja mondani: „Kérem a gyógyszeremet, a doktor bácsi azt mondta, reggel kell bevenni.” A gyermek vizsgálatában való együttműködésben úgy tud segíteni a szülő az orvosnak, hogy elmondja, a gyermek például mitől fél, vagy mit szeret. Természetesen máshogy fogja megközelíteni azt a gyermeket az orvos, aki különösen fél a spatulától, mint azt, akinek ezzel nincs problémája. Ha az orvos tudja a gyermek kedvenc elfoglaltságát, vagy hogy melyik a kedvenc állata, az segíthet abban, hogy elnyerje bizalmát; egy kellemetlen vizsgálat közben arról fog vele beszélgetni, amit különösen szeret, így eltereli a figyelmét.

        Mint látható, rengeteg praktika bevethető annak érdekében, hogy a gyermek mihamarabb meggyógyuljon, és a szülő se „betegedjen bele” az orvosi látogatásba.

        Olvasson tovább! Kommunikáció a rendelőben: a jó kapcsolat titka

        (Borsos Réka Flóra, orvostanhallgató, Semmelweis Egyetem ÁOK)

        Felhasznált irodalom:

        Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018

        https://www.parents.com/health/doctors/7-ways-to-have-a-good-doctors-visit/

        https://softis-ped.pixel-online.org/files/training/IO2/Translations/TR02/Training_HU.pdf

        http://medicalonline.hu/cikk/az_orvosgyermekszulo_kommunikacios_haromszog

        Módosítva: 2019.11.22 11:36, Megjelenés: 2018.11.20 14:45
      • Cikkajánló

        Diabéteszes neuropátia

        Diabéteszes neuropátia

        Prof. Dr. Barkai László

        A cukorbeteg útja a neuropátia felismeréséhez és kezeléséhez, illetve megelőzéséhez.

        Migrén

        Migrén

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Mikor javasolt megelőző kezelés a migréneseknek? Milyen lehetőségek vannak?

        Jól vannak a debreceni négyes ikrek

        Jól vannak, szépen fejlődnek a debreceni női klinikán csütörtök este született négyes ikrek - számoltak be az orvosok és a szülők.

        Mitől illatos a babák feje?

        A világon elsőként azonosították az újszülöttek fejillatának kémiai összetételét a Kobe Egyetem professzora, Mamiko Ozaki vezetésével - írta a Medicalxpress a Science Reports alapján. Az illatok kutatásától azt remélik, hogy az felhasználható lesz például a csecsemők elhanyagolásának és az anya-csecsemő közötti kötődési rendellenességeknek a megelőzésére.

        Az egyszülős családban nevelkedő gyermekek is teljes értékűek

        Az egyszülős családban nevelkedő gyermekekből is éppúgy válhat egészséges lelkű kamasz, ifjú, majd felnőtt, mint a hagyományos családmodellben cseperedőkből. Akár az anya vagy az apa neveli válás után csemetéjét, nem légüres térben élik a mindennapjaikat, sőt megtörténik, hogy sokkal nagyobb figyelmet és nyugodtabb légkört tud a válás után nyújtani a gyermekét egyedül nevelő szülő.

        Hogyan tegye bababiztossá a Karácsonyt?

        A karácsony a fénylő díszek, csillogó fenyőfa és gyertyák szezonja - melyeket nézni is gyönyörűség, ám sokkal izgalmasabb megfogni, különösen egy kisgyermeknek!

        A tévénézés hatása - Ez történik a gyerekekkel

        Vitathatatlan, hogy a tévénézés és az iskolai, illetve tanulási eredmények közt szoros összefüggés mutatható ki. Azoknak a gyerekeknek, akiknek a szobájukban van tévékészülék, rosszabb az olvasási-, matematikai- és felfogóképességük, mint kortársaiknak.

        Gyermeket nem magunknak szülünk

        Arra mindenki viszonylag hamar rájön, hogy hiába a sok szakirodalom, könyvből nem lehet gyereket nevelni. Minél több előfeltevéssel indulunk, annál nagyobb csalódások érnek. A nevelés alapelvei I.

        A gyermek jogai: kapcsolattartás, tájékoztatás

        Az ellátásra kerülő gyermeknek joga, hogy értelmi képességének és pszichés állapotának megfelelően számára is megfelelő tájékoztatást kapjon. A szülőnek joga az egészségügyi dokumentáció megismerése, amelyről saját költségen másolatot kérhet.

        A gyermek jogai: ellátás és méltóság

        Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény alapján egészségügyi ellátásuk során a gyermekeket is megilletik ugyanazon jogok, mint a felnőtteket. A különbség ezen a téren csupán a jogok tartalmában mutatkozik meg.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.