• A tea hatásai az orvos szemével

        A tea - amellett, hogy igen népszerű ital, és egyes kultúrák szerves hozzátartozója - az egészségre is számos jótékony hatással bír. A teának az antioxidáns hatás mellett fertőtlenítő, antibakteriális hatása is van a benne található katekinek jelenlétének köszönhetően.

        A tea és az antioxidánsok

        A tea legfőbb, az egészség szempontjából pozitív hatásokat kiváltó összetevője a számos antioxidáns tulajdonságú vegyület, melyek közül kiemelkedő a polifenol szerkezetű, flavonoid vegyületek koncentrációja. Egy liter hagyományosan elkészített tea közel 1 gramm polifenolt tartalmaz. A közvélekedéssel ellentétben, a fekete teában csak kevéssel található kisebb mennyiség ezen értékes anyagokból, mint a zöld teában.

        Hirdetések

         Cikkek a tea hatásairól


        Az antioxidánsok az emberi szervezet általános egészségvédő molekuláinak tekinthetők, hiszen hatásosan gátolják a szabad gyökök káros hatásait, melyek - daganatos vagy szív- és érrendszeri betegségek mellett - számos más kórállapot kialakításáért is felelősek. Az antioxidánsokat nagy mennyiségben tartalmazó tea csökkenti az oxidatív károsodások következtében kialakuló betegségek előfordulását, úgymint a kardiovaszkuláris betegségek, rosszindulatú daganatok, ízületi gyulladások, Alzheimer-kór. A teában kevés nátrium található (a fokozott nátriumbevitel magas vérnyomás kialakulásához vezet), emellett nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, kalciumot és fluort. Ennek alapján a teafogyasztás csökkentheti a csontritkulás mértékét, vagy megakadályozhatja annak kialakulását. Ma már hazánkban is egyre több fajta tea kapható, melyek eltérő színét a teacserje leveleinek más-más feldolgozási módja eredményezi.

        Kutatások a tea hatásairól

        Tudta a teáról?


        A gyógynövényteák a szó szoros értelmében vett teát, vagyis a teacserje levelét nem tartalmazzák, így gyógyhatásuknak semmi köze a tea gyógyhatásaihoz.

        A teafogyasztás mind állatkísérletekben, mind betegek bevonásával végzett kutatásokban gátolta a rákmegelőző állapotok valódi rosszindulatú daganattá való kialakulásának folyamatát.

        Egy vizsgálat szerint azon személyek között, akik napi 3,75 dl teánál többet fogyasztottak, alacsonyabb volt a kardiovaszkuláris betegségek előfordulása.

        Egy másik kutatás során a tea és az ivóvíz hatásait hasonlították össze. Ennek során azt vizsgálták, hogy a tea illetve a víz fogyasztása hogyan befolyásolja az erekben a vér áramlását, amely közvetve utalhat a szív- és érrendszeri betegségek, a trombózisok kialakulásának veszélyére.

        A tea
        A teafogyasztás jótékony az egészségre

        (A nem szabályos áramlás az erek belső felületének a szabálytalanságát jelzi, amely plakkok jelenlétét feltételezi. A plakkok szűkítik az erek, így a koszorúserek belső átmérőjét, emellett vérrögök kialakulására prediszponálnak.) Mind a rövid, mind a hosszú távú eredmények szignifikáns különbséget mutattak: a teafogyasztók körében a megfelelő vizsgálatokkal az erek tágabbnak mutatkoztak, a véráramlás szabályosabb volt.

        Számos egyéb vizsgálat hozott hasonló eredményeket. Ezek alapján megállapítható, hogy a teafogyasztás csökkenti a kardiovaszkuláris betegségek, a magas vérnyomás kialakulását. Átfogó, összegző, több kutatás eredményeit magában foglaló elemzések szerint a szívinfarktus előfordulása 11 százalékkal alacsonyabb azon személyek körében, akik naponta legalább 3-szor fogyasztanak teát. Leírták a teafogyasztás koleszterinszintet csökkentő hatását is.

        Antibakteriális hatás

        A teának az antioxidáns hatás mellett fertőtlenítő, antibakteriális hatása is van a benne található katekinek jelenétének köszönhetően. Ennek eredménye, hogy a szájüregben gátolja a fogszuvasodást okozó baktériumok elszaporodását, így a csíraszám visszaszorításával csökken a fogszuvasodás előfordulása, valamint annak mértéke is. Emellett a katekinek védelmet nyújthatnak az emésztőrendszeri fertőzések egy része ellen.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt


        A zöld tea előnyösebb hatású

        A tea nem elhanyagolható élénkítő hatással is rendelkezik, jelentős koffein és theophillyn tartalma miatt. Az arra érzékenyek ezért kerüljék a tea késő délutáni, esti fogyasztását, mert alvászavarokhoz, nyugtalansághoz vezethet. Ebből a szempontból a zöld tea fogyasztása előnyösebb, mivel abban kevesebb koffein található, illetve a felszívódás egyenletesebb, kiegyensúlyozottabb, hosszabb ideig tart.

        (WEBBeteg - Dr. Kónya Judit)

        Legutóbb frissült:
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Kiemelt hírek

        Visszérkezelés télen-nyáron!

        A visszeresség nemcsak esztétikai probléma, kezelés hiányában olykor komoly szövődményeket is okozhat.(x)

        Amikor lankad a libidó

        A kezdeti szerelmi viharból épp csak egy szellőcske maradt? Hogyan segítheti elő a vágy fokozását? (X)

        Melyek a legegészségesebb élelmiszerek?

        Az egészséges életmód szerves része az egészséges táplálkozás. Mely élelmiszerek a legegészségesebbek?

        Ön megelőzné ezeket, ha lehet?

        Összeszedtük azokat a súlyos, illetve súlyos következményekkel járó betegségeket, amelyek ellen ma már létezik védőoltás.

      •  


        Szóljon hozzá ön is!




        Hozzászólások (5)
        Írta: TeaAfficionado
        2014-05-06 12:09
        A fekete teában kevesebb a katekin, pont a fermentáció folyamán csökken a tea antioxidáns tartalma.A koffein tartalmat illetően nincs jelentős eltérés a teák fajtái között, ez is általános tévhit. A cikk nem említi (akár az író tájékozatlansága okán, akár mert alapműveltségnek tekinti), hogy minden teafajta (fekete, zöld, sárga, fehér, oolong, puerh, stb.) ugyanarról a növényről származnak, mindössze a feldolgozás módjában van különbség. Így már jobban érthető, hogy a koffein tartalom tekintetében sokkal meghatározóbb, hogy milyen viszonyok között nőtt a tea (talaj minősége és összetétele, csapadékmennyiség, tengerszint feletti magasság, klíma), semmint hogy szárították, sütötték vagy fermentálták a leveleket.A teában a magyar fordítás szerinti csersav pedig félrevezető és általános tévhiteknek szolgál alapjául.Angol nyelven a csersav 'tannic acid', míg a teában található "csersav" egyszerűen tannin néven szerepel az angolszász irodalomban. A különbség fontos, a teában található vegyület szénlánca hosszabb és alkalmatlan a bőr cserzésére, de sokan még mindig abban a hitben élnek, hogy a teában lévő csersav megegyezik a tölgyfa leveléből kivont anyaggal.A cikk nem említi meg, hogy súlyos vashiányban szenvedők számára nem ajánlott a tea nagy mennyiségű fogyasztása, mivel gátolja a vas felszívódását.Továbbá a tea fluor tartalma igen magasnak számít, amit nem előnyként kéne említeni.Persze mind a vas felszívódását gátló hatás, mind pedig a fluormérgezés csak extrém esetekben jelentkezik, alapvetően a tea többi jótékony hatása ezeket ellensúlyozza, de törekedjünk a teljes körű információszolgáltatásra.A tea rákos daganatok kialakulását csökkentő hatása pedig nem bizonyított, ellentmondásos eredmények születnek világszerte (pl. a kínai kutatás és a holland között). Az eltérések legvalószínűbb oka az eltérő kultúrák teafogyasztási szokásaiban fellelhető különbségek, pl. Európában jellegzetesen teafogyasztásnak titulálják a napi 1 csésze filteres fekete tea fogyasztását, míg Kínában a "rendszeres" teafogyasztás a napi étrend részeként többszöri teázást takar, szálas zöld tea formájában.Persze ezeknek a kutatásoknak egyike sem állítja, hogy a tea káros volna, a legrosszabb forgatókönyv szerint is csak "hatástalan".A cikk nem említette, de kitérnék a manapság terjedőben lévő tévhitre, miszerint egy kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a tea fogyasztása torokrákot okozhat. Mint minden esetben, ez is csak fél-igazság: nem a tea okozza a rákot, hanem a rendszeres forró folyadék bevitele. Tartózkodjunk az égetően meleg italok azonnali nyakalásától és várjuk meg, amíg kellemesen meleg hőmérsékletre hűlt.Hirtelen ennyit tudok hozzáfűzni a tisztelt doktornő irományához.

        Írta: Gábor
        2012-02-16 12:17
        Kedves cikk író. Valóban nincsenek jól megjelölve a mennyiségek. Gondolom egy ellenőrzött kísérlet során minden részletet, így ezt is dokumentálták, kérem másolja be a kísérlet technikai adatait is. Továbbá fontosnak tartom megemlíteni, hogy érdemes utána nézni a teában található csersav hatásainak is, valamint átgondolni, hogy cukorral, vagy anélkül isszák a teát. A citrom, illetve a citromlé kémiai hatását is figyelembe kéne venni.. Ki kéne kötni, hogy a kísérlet ízesítetlen, tiszta teáról szól, mert a cikk hatására egyik ismerősőm önti magába a bolti ízesített teákat, meg az otthon, 2 liter / 1 filter hígra főzött limnonádé ízű, agyoncukrozott szemetet (amiben persze van, hogy 10-12 órát is ázik a használt filter) és hiába mondom neki, hogy ez így már egészségtelen..

        Írta: Erdeklödö
        2011-09-06 20:34
        vki tudja mi az a mate tea? mert nem talalom sehol :(

        Írta: Kekecz
        2011-03-22 01:24
        @PrecízGondolom a "hagyományos tea" kifejezés a szokásos tea-adagolás (2 dl vízhez 1 teáskanál tea vagy 1 filter) szerint készült teára értendő.Doktornő, biztos benne,hogy a zöld teában kevesebb koffein van, mint a feketében? Szerintem ez tévedés. A koffeinmennyiség a fermentálás során ,úgy tudom, nem változik. Elvileg talán csökkenhet valamelyest, de több biztosan nem lesz!

        Írta: Precíz
        2011-01-20 12:38
        1 liter hagyományos tea...??? az mégis hány gramm tea, vagy filter, vagy valami???A 3,75 dl teát meg lehet csinálni 10 filterből is, 1 filterből is és teatojással is...A napi 3-szor mit jelent? 3 korty, 3 liter...?Doktornő ez igy elég bizonytalan információ...