• A vízháztartás egyensúlya - A megfelelő hidratáció fontossága

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        Mi történik a folyadék- és elektrolit-háztartás zavara esetén? Miért fontos a megfelelő hidratáció?

        Folyadékháztartás a szervezetben - a vízháztartás egyensúlya

        Egy felnőtt átlagos napi vízfelvétele 2-3 liter. Ebből 1-2 liternyi a folyadék formájában felvett víz, a maradékot pedig a táplálékkal, illetve oxidáció során visszük be. Vízleadás tüdőn keresztüli párolgással, verejtékezéssel, székletürítéssel, de legnagyobb mennyiségben a vesén keresztül legalább napi 500-600 ml (átlagosan 1-2 liter) vizelet ürítésével történik.

        A víz világnapja
        Március 22. a Víz világnapja. Célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a mindenki számára elérhető, tiszta víz fontosságára és az édesvízkészletek veszélyeztetettségére.

        Az emberi test körülbelül 50-60%-át víz és ionok (elektrolitok) alkotják. A test teljes víztartalmát befolyásolja az életkor, a nem, a test zsírtartalma. A nők és az idősek szervezetének víztartalma alacsonyabb, mert a zsírszövet aránya náluk magasabb. Az újszülött szervezete 70%, a felnőtté átlagosan 60%, az időseké pedig csak 50% vizet tartalmaz, vagyis a kor előrehaladtával csökken. A folyadék a szervezet folyadéktereiben főként sejteken belül, kisebb részt sejteken kívül található. A sejten kívüli víztér az érpályán belül és a szövetek között oszlik meg. Az vérpályán belüli folyadék a vérplazma, a nyirokerek a nyirokfolyadékot szállítanak. Sejteken belül a nátriumból, sejteken kívül pedig a káliumból van a legtöbb.

        Hirdetések
        Sport és hidratáció
        Már a közepes mértékű kiszáradás is rontja a teljesítményt és gyengíti a szervezet hőszabályzó képességét, ugyanakkor a túlzott folyadékbevitel is kellemetlen lehet sportoláskor, extrém mértékben akár veszélyes is.

        Sport és hidratáció

        A szervezet nagyon pontosan szabályozza a test folyadék- és elektrolit-háztartását bonyolult idegi és hormonális szabályozó mechanizmusok komplex működésén keresztül. Történik ez annak érdekében, hogy elkerülje a folyadék- és elektrolit-háztartás zavarainak kellemetlen, esetenként súlyos következményeit.

        A folyadékfelvételt elsősorban a szomjúságérzet szabályozza, a szomjúság központ a hypothalamusban van.

        A folyadék- és elektrolit-háztartás zavara

        A kiszáradás a szervezet folyadékhiányát jelenti. A folyadék mennyiségének csökkenése a vér mennyiségének, ezzel pedig az összes szervünk oxigénellátottságának csökkenését okozza, ezért az egész szervezetet kórosan érinti a folyadékhiány, és ezzel együtt az elektrolitok hiánya. Tünetei lehetnek a:

        Súlyosabb esetben hányinger, hányás alakulhat ki; terhelődik a szív: szapora szívverés, vérnyomásesés, szívritmuszavarok, a szív oxigénhiányos állapota, akár szívinfarktus, szívmegállás is előfordulhatnak. Előrehaladott, súlyos esetekben az agyi működés zavarával, eszméletvesztéssel is járhat.

        Csecsemőkön besüpped a kutacs, mely a csecsemő koponyájának elülső, középső részén található puha rész, ahol a koponyavarratok találkoznak. A kiszáradt gyermek nyűgös, aluszékony lehet, bőrének rugalmassága csökken.

        Különösen nagy mennyiségű folyadékfogyasztás ritkán, de vízmérgezéshez vezethet.

        Az elektrolitok mennyisége is eltolódhat mindkét irányba. Alacsony káliumszinttel járhat például vízhajtók szedése, hányás, hasmenés vagy nagyfokú verejtékezés; magas káliumszint veseelégtelenség, folyadékhiány esetén alakulhat ki. Nátrium hiánya fokozott verejtékezéskor, magas nátriumszint pedig például szomjazáskor fordulhat elő.

        A megfelelő hidratáció fontossága

        Megfelelő, bőséges mennyiségű folyadékbevitelre szüksége van a szervezetünknek a vérkeringés, a vér összetételének biztosításához, a vérnyomás szabályozásához, a tápanyagok oldásához, felszívódásához és szállításához, a salakanyagok szállításához, a szervezet állandó, belső hőmérsékletének biztosításához.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az egészséges életmód, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képezi a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is. A folyadékszükségletet a fizikai aktivitás (sportolás, fizikai munka), annak mértéke, intenzitása, hossza, az időjárás, a környezeti tényezők, a kor, a nem és egyéni tulajdonságok (izzadékonyság mértéke) befolyásolja. Az idősebbeknek, a gyerekeknek, a nehezebb fizikai munkát végzőknek, intenzíven sportolóknak vagy meleg időjárás esetén mindannyiunknak nagyobb a folyadékigénye. Magas lázzal, hasmenéssel, hányással járó állapotok, a hasnyálmirigy-gyulladás, a hashártyagyulladás, a nagy kiterjedésű égési sérülések a kiszáradás veszélyével járnak.

        Napi tevékenységünknek, korunknak, időjárásnak megfelelően folyamatosan fogyasszunk tehát minél több, megfelelő mennyiségű folyadékot.

        A folyadékbevitel alapját a tiszta víz, ásványvíz jelentse. Ezt tehetjük változatossá egyéb italok, pl. tea, tej, gyümölcslevek, turmixok, kávé, üdítők fogyasztásával. Fontos azonban figyelnünk arra, hogy ezek energiatartalmát vegyük figyelembe étrendünk összeállításánál, ügyelve az energiaegyensúlyra.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Hidradenitis suppurativa

        Cs. K., fordító

        A szőrtüszőkből eredő gyulladásos kórkép ott alakul ki, ahol sok a verejtékmirigy is.

        Vízfogyasztás és anyagcsere

        A víz nemcsak szomjoltó, hanem aktiválja az anyagcserét is.

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Tippek a napi folyadékmennyiség fedezéséhez

        A megfelelő folyadékfogyasztás alapvető az élethez. Nélkülözhetetlen a szellemi-fizikai teljesítőképességünk fenntartásához, a tanuláshoz, sportoláshoz, és segít csökkenteni számos krónikus megbetegedés kialakulásának kockázatát.

        Iszik Ön eleget? Amit a folyadékfogyasztásról tudni kell!

        Az egészséges táplálkozás egyre nagyobb hangsúlyt kap mindennapi életünkben. A korszerű, kiegyensúlyozott étkezésen belül a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztásra is érdemes figyelmet fordítani, különösen a meleg, nyári időszakban.

        Folyadékfogyasztás és hőség

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás kockázata, így fokozott odafigyelést igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk. Az étrendi változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.