Sportitalok: csak az intenzív mozgást végző sportolóknak

Szerző: Medipress

Munka után úgy dönt, edzőterembe megy vagy biciklizik. Kell-e ilyenkor inni előtte valami sport italt? Esetleg ki lehet bírni vízzel? A sport-táplálkozási szakértők válasza ez: attól függ! - olvashatjuk a Los Angeles Timesban.

Ezek az italok tartalmazzák a hidratáláshoz szükséges vizet, energiát szénhidrát formájában és ionokat, amelyek folyadékmegtartó hatásúak. A sportitalok (vagy energiaitalok) összetevőinek mennyisége, arányai a sportolók igényeihez igazodnak. "Ezek sportitalok - nem asztali kortyolgatáshoz valóak." - figyelmeztet Leslie Bonci, a Pittsburgh-i Gyógyászati Központ Egyetemének sport-táplálkozásügyi igazgatója.

Az energiaitalok nagyrészt vizet tartalmaznak, melyre az aktív egyéneknek nagy szükségük van, függetlenül attól, hogy versenyszerűen atletizál vagy hobbi szinten fitnesszezik. Azonban személyenként változó, hogy a többi hozzáadott anyagot (főként a nátrium, kálium, cukor, és az úgynevezett recovery italokban lévő protein) milyen mennyiségben kell a szervezetben pótolni vagy bevinni, annak függvényében, hogy milyen meleg van kint, illetve milyen hosszú és milyen intenzív maga az edzés - tette hozzá Michael Bergeron, a dél-dakotai Sanford Orvosi Iskola Atlétikai-Egészségügyi Nemzeti Intézményének igazgatója.

Átlagos sportolás mellett nincs szükség extra energiára

A 225-230 grammos kiszerelésű sportitalok jellemzően 15-18 gramm cukrot tartalmaznak. Nancy Carter, Boston sport-táplálkozási szakértője, és egyben a Nancy Clack Sport-táplálkozástudományi útmutató szerkesztője szerint azonban az átlagembernek, aki naponta háromszor eszi a "büfés kaját", nincs szüksége ekkora mennyiségű kalóriára. "A sportitalokat 1-1,5 óránként kellene fogyasztaniuk az aktív sportolóknak, akik 150 kilométeres biciklitúrákra vagy 20 kilométeres futásokra járnak.

A nátrium- és káliumionok hozzájárulnak a test hidratálásához, de a legtöbb ember nem merül ki akkor sem, ha csak ásványvizet fogyaszt a közepes erősségű edzése során. Az átlagos étrend bővelkedik nátriumban, a gyümölcsök és zöldségek pedig tele vannak káliummal" - tette hozzá Nancy.

(Medipress)

Módosítva: 2010.08.24 17:32, Megjelenés: 2010.08.24 17:32
Címkék: Sportital, Folyadék
Hozzászólások (1)

Cikkajánló

Fáradásos törés (stressztörés)

Fáradásos törésről beszélünk, amikor a csontokat érő ismétlődő terhelések, ismétlődő erőhatások következtében a csont regenerációs...

Úszóváll (rotator tendinitis)

Az úszóváll a forgatóizomzat (rotátorköpeny, azaz a felkart a vállízületben tartó izmok és inak) szakadása és megduzzadása. Az úszóváll...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.