• Mi az igazság a sportitalokról?

        Szerző: drportal.hu

        Egy brit egészségügyi magazin két cikke is azt állítja, hogy az atléták számára a dehidrációhoz képest a hyperhidráció nagyobb egészségügyi kockázattal jár. Az edzések és sportversenyek alatt az atléták esetében a hőség következtében fellépő dehidráció ritkán vezet kollapszushoz.

        Leggyakrabban a poszturális hypotonia felelős az ájulásért. Ilyen esetekben pedig elsődleges kezelésként nem folyadékpótlásra, hanem felemelt lábbal való fektetésre van szükség. - állítja Dr. Tim Noakes, a University of Cape Town kutatója a BMJ egyik online cikkében.

        Hirdetés

        Az elmúlt 40 évben az emberek folyamatosan azt hallhatták, hogy az optimális hidratáltsági szint fenntartásához soha nem érezhetik magukat szomjasnak, holott a szervezet számára már igen kismértékű túlhidratáltság is akár fatális következményekkel járhat.

        A teljes testvíz tömeg 2%-os növekedése generalizált ödémához vezethet, amely a fizikai és mentális teljesítmény zavarával jár. Ennél is nagyobb mértékű túlhidrálás esetén hyponatraemiás encephalopathia léphet fel, ami zavartságot, rohamokat, kómát és a légzés leállása miatt halált okozhat.

        Az egészséges atléták korántsem szembesülnek egészségügyi kockázatot jelentő dehidrációval az edzések és versenyek alatt. Súlyos egészségügyi következményekkel (akaratlagos motoros aktivitás gátlása és paralízis) csak minimum 15%-os teljes testvíz tömegvesztés esetén kell számolnunk, ami például akkor fordulhat elő, ha 48 órán át étlen-szomjan bolyongunk a sivatagban.

        Téves meggyőződés, hogy a sportolók eszméletvesztését a túlhevülés miatti dehidráció okozza, ezért az edzések alatt nagy mennyiségű folyadékpótlásra, esetleges ájulás esetén pedig azonnali nagy mennyiségű intravénás folyadékra van szükség.

        Az ájulásra hajlamos atléták azonban egyáltalán nem túlhevültebbek vagy dehidráltabbak, mint az ugyanolyan terhelés alatt lévő kontroll futó társaik, akik nem kollabálnak.

        A cikk alapján az alkalmi kocogóknak inkább a sportital-fogyasztás elkerülése javasolható, mert így nemcsak gyorsabban futhatnak, de karcsúbbak is maradhatnak.

        (DRportal)

        Módosítva: 2015.09.26 18:11, Megjelenés: 2015.09.26 18:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Triggerpont masszázs

        Triggerpont masszázs

        Cs. K., fordító

        Miért hasznos férfiaknál? Hol alkalmazható a triggerpont terápia?

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        COPD és sport

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.