• Mi az igazság a sportitalokról?

        Szerző: drportal.hu

        Egy brit egészségügyi magazin két cikke is azt állítja, hogy az atléták számára a dehidrációhoz képest a hyperhidráció nagyobb egészségügyi kockázattal jár. Az edzések és sportversenyek alatt az atléták esetében a hőség következtében fellépő dehidráció ritkán vezet kollapszushoz.

        Leggyakrabban a poszturális hypotonia felelős az ájulásért. Ilyen esetekben pedig elsődleges kezelésként nem folyadékpótlásra, hanem felemelt lábbal való fektetésre van szükség. - állítja Dr. Tim Noakes, a University of Cape Town kutatója a BMJ egyik online cikkében.

        Hirdetés

        Az elmúlt 40 évben az emberek folyamatosan azt hallhatták, hogy az optimális hidratáltsági szint fenntartásához soha nem érezhetik magukat szomjasnak, holott a szervezet számára már igen kismértékű túlhidratáltság is akár fatális következményekkel járhat.

        A teljes testvíz tömeg 2%-os növekedése generalizált ödémához vezethet, amely a fizikai és mentális teljesítmény zavarával jár. Ennél is nagyobb mértékű túlhidrálás esetén hyponatraemiás encephalopathia léphet fel, ami zavartságot, rohamokat, kómát és a légzés leállása miatt halált okozhat.

        Az egészséges atléták korántsem szembesülnek egészségügyi kockázatot jelentő dehidrációval az edzések és versenyek alatt. Súlyos egészségügyi következményekkel (akaratlagos motoros aktivitás gátlása és paralízis) csak minimum 15%-os teljes testvíz tömegvesztés esetén kell számolnunk, ami például akkor fordulhat elő, ha 48 órán át étlen-szomjan bolyongunk a sivatagban.

        Téves meggyőződés, hogy a sportolók eszméletvesztését a túlhevülés miatti dehidráció okozza, ezért az edzések alatt nagy mennyiségű folyadékpótlásra, esetleges ájulás esetén pedig azonnali nagy mennyiségű intravénás folyadékra van szükség.

        Az ájulásra hajlamos atléták azonban egyáltalán nem túlhevültebbek vagy dehidráltabbak, mint az ugyanolyan terhelés alatt lévő kontroll futó társaik, akik nem kollabálnak.

        A cikk alapján az alkalmi kocogóknak inkább a sportital-fogyasztás elkerülése javasolható, mert így nemcsak gyorsabban futhatnak, de karcsúbbak is maradhatnak.

        (DRportal)

        Módosítva: 2015.09.26 18:11, Megjelenés: 2015.09.26 18:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Influenza

        Influenza

        MTI

        A múlt héten tovább csökkent az influenzaszerű megbetegedések száma.

        Nem lát élesen?

        Nem lát élesen?

        Dr. Árvay Anita

        Unja már a szemüveget és a kontaktlencsét? Megoldás lehet a lézeres szemműtét! (x)

        Sport harmincas éveinkben

        Harmincas éveinkben felpörög az életünk és egyre több stressz ér bennünket és egyre kevesebb időt tudunk magunkra fordítani. Pedig ebben az életszakaszban is érdemes szánni heti néhány órát magunkra, a sportolásra.

        A bokatájéki sérülések

        A leggyakoribb sportsérülések a bokatájék sérülései. A nagy szám oka a felső ugróízület anatómiájában keresendő. Az ízületet a sípcsont és a szárkapocscsont végei által képzett bokavilla (ez az ízületi vápa) és az ugrócsont feje (ízületi fej) alkotja, külső és belső szalagrendszer stabilizálja.

        Veszélyes lehet a hirtelen kezdett testedzés

        Azoknak az embereknek, akik csupán egyféle mozgásformához - például a televízió távirányítójának felemeléséhez - szoktak hozzá, kellően elővigyázatosnak kell lenniük, ha aktívan edzeni kezdenek.

        Milyen sport ideális a munkámhoz?

        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két-három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat.

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA