• Milyen tápanyagokra van szüksége hajunknak?

        Szerző: WEBBeteg

        Hajunk egészségének megőrzéséhez vitaminokra, nyomelemekre, fehérjékre és ásványi anyagokra is szükség van.

        Hajunkat kívülről is megfelelően kell ápolni, de még ennél is fontosabb szerepe van annak, hogy milyen ételeket eszünk. Hajhullást a tápanyagokban szegény étrend is eredményezhet. Megfelelő, tápanyagokban gazdag élelmiszerek fogyasztása mellett ritkán fordulhat elő hajhullás. Alkoholizmus, stressz és túlzásba vitt diétázás (így pl. az anorexia) is hajhulláshoz vezethet.

        A hajhullást betegség is okozhatja!

        A problémát számos betegség is okozhatja, ezért nagymértékű és/vagy tartós hajhullás esetén feltétlenül forduljon orvoshoz! Az okok lehetnek például felszívódási zavarok, amelyek pajzsmirigyproblémák, bélrendszeri műtét vagy bélbetegségek (pl.: Crohn-betegségcolitis ulcerosa) következtében is kialakulhatnak. A haj eleinte elvékonyodik, ha a hiányállapot tartósan fennáll, akkor teljesen ki is hullhat.

        A szükséges tápanyagok

        A tápanyagokat a vérünk szállítja a hajhagymákig. A hajhagymáknak nagyon sok tápanyagra van szükségük, hiszen igen aktívak.

        Vitaminok:

        • A biotin (H-vitamin) a fehérje-anyagcserében vesz részt, a haj fényességéhez szükséges. Forrásai: hüvelyes zöldségek, belsőségek (máj, vese), tej, szója, földi mogyoró, csiperkegomba, búzacsíra, tojássárgája, élesztő.
        • B-vitaminoknak szerepük van a hajhagyma fontos anyagcsere-folyamataiban, és szabályozzák a faggyúmirigyek működését, továbbá szükségesek a fejbőr egészségének megőrzéséhez, illetve védenek a gyulladásoktól. Forrásai: a biotinnál felsoroltak.
        • A-vitamin-ra a haj növekedéséhez van szükség. Nem tesz jót sem hiánya, sem túlzott mértékű bevitele. Forrásai: máj, vaj, zsíros sajtok, sárgarépa, spenót, káposzta, brokkoli, cikória.

        Nyomelemek és ásványi anyagok:

        A vas a vérben az oxigén szállításáért felelős, ezzel együtt a sejtek energiaellátásáért is. Hiánya esetén a hajszál szerkezete sérül, és hajhullás is jelentkezhet.

        Mikor alakulhat ki vashiány?

        • Erős menstruációs vérzés következtében
        • Gyomor-bélrendszeri vérzések miatt
        • Szigorú vegetáriánus étrend miatt
        • Műtétek után
        • Gyomor-bélbetegségekben
        • Várandós nőknél
        • Túl sok kávé, tea és tejtermék fogyasztása miatt

        Ezekben az esetekben ajánlott sok hús- és halételt fogyasztani, és C-vitaminban gazdag táplálkozást folytatni.

        Réz hiányában hajképzési zavarok, a haj töredezése következhet be. Csökkenti hatékonyságát a fehérjében szegény táplálkozás, a túl sok kalcium és cink. Forrásai: gabonafélék, búzacsíra, hüvelyes zöldségek, mogyoró, napraforgómag, máj, élesztő.

        cink gyulladásgátló hatású, az immunrendszer fontos nyomeleme. Hiánya hajhullást okozhat. Forrásai: állati eredetű élelmiszer, pl.: marhahús, tej és halak.

        Fehérjék:

        A haj keratinból épül fel, ami fehérje építőkövekből áll. Fehérjék sok állati és növényi élelmiszerben megtalálhatók, például húsokban, tojásban, tejben, sajtokban, illetve burgonyában, gabonafélékben és a hüvelyes zöldségekben.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült: 2016.10.21 20:36
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Tüdőtályog

        Tüdőtályog

        Dr. Brugós László

        A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A szőlő egészségre gyakorolt hatásai

        A szőlő (a gabona mellett) az egyik legősibb kultúrnövényünk. Kezdettől fogva szent és isteni növénynek, életfának tekintették az emberek. A sumér ékírás az élet szót szőlőlevél alakú jellel ábrázolta.

        Egyre többen eszik, jól teszik? A zab szervezetre gyakorolt hatása

        A zab és a zabkása több országban rendkívül elterjedt, például az Egyesült Államokban az emberek jelentős része rendszeresen fogyasztja, elsősorban reggelire. Hazánk étkezési szokásait figyelembe véve érdemes lenne növelni az étrendben betöltött súlyát, mivel rendkívül egészséges, és rendszeres fogyasztása számos hosszú távú előnnyel jár. Ezeket tekintjük át a következőkben.

        Miért fontos reggelizni?

        Egészségünk megőrzése érdekében elengedhetetlen a rendszeres, életkorunknak megfelelő testmozgás, valamint a káros szenvedélyektől mentes életmód és a helyesen összeállított étrend.

        Mit együnk, hogy megőrizzük bélflóránk egészségét?

        A normál bélflóra jelentős szerepet tölt be immunrendszerünk működésében. Ahhoz, hogy ez a rendszer optimális szinten működjön, elengedhetetlen egészségének megőrzése. Mit tehet annak érdekében, hogy bélflórája és immunrendszere is tökéletesen működjön?

        Ön tudta a C-vitaminról?

        A C-vitamin, más néven aszkorbinsav sokrétű védőszerepet tölt be az emberi szervezetben. Testünk nem képes saját maga előállítani, így a C-vitamint az azt tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával juttatjuk szervezetünkbe.

        Makro- és mikroelemek: Miért van rájuk szükségünk?

        Makroelemek, mikroelemek, nyomelemek. Ezek a fogalmak tulajdonképpen a szervezetünk számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat jelentik, amelyek létfontosságú feladatok bonyolításában, szabályozásában játszanak szerepet.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.