• Tények a fogyásról - jó tudni!

        Szerző: WEBBeteg - K. J. fordító

        Amikor a fogyókúra szinte divattá nőtte ki magát, hajlamosak vagyunk a makacs tényekről megfeledkezni. Vegyük át egészségünk érdekében!

        Bár a kutatók lázasan dolgoznak azon, hogy a csinos, zsírpárnáktól mentes alak eléréséhez szükséges spanyol viaszt feltalálják, annál biztosabbat még ma sem tudnak ajánlani, hogy „a garantált fogyás érdekében, fogyasszunk kevesebb kalóriát, mint amennyire szervezetünknek szüksége van”.

        Hirdetés

        A nagy áttörés tehát még várat magára, ám a tudomány a maga „apróbb” felfedezésével a mi oldalunk van. Nézzünk szépen, sorjában pár újdonságot:

        Lebecsült kalóriák

        Aki elhatározta, hogy lead pár kilót, az az innivalóban rejlő kalóriák kerüléséről se feledkezzen meg! Ha nem figyelünk erre, könnyen előfordulhat, hogy folyadék formájában jóval több energiával látjuk el szervezetünket, mint a szilárd táplálékon keresztül.

          Számolja ki ideális testsúlyát


        Testtömegindex (BMI) kalkulátor

        Számos fogyókúrás módszer ajánlja a túlsúlyosak figyelmébe, hogy vezessenek naplót arról, mi mindent is fogyasztanak egy-egy nap folyamán. Többségük hajlamos azonban a folyékony energia-bevitel követéséről megfeledkezni.

        Benjamin Caballero, és a Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health elnevezésű kutatóintézet munkatársai, egyik vizsgálatuk során mérlegre tették mindazt, amit huszonnégy óra folyamán megiszunk, s megállapították, hogy az átlagos felnőttek jóval több kalóriát vesznek magukhoz folyadékok által, mint szilárd táplálék formájában.

          A jó edzés titkai


         A rekreációs sport térhódításával sokasodnak az egyénileg sportolók, akik számára nagyon fontos, hogy tisztában legyenek egy jól összeállított edzés felépítésével. Hogyan érdemes edzeni?>>

        A fogyókúra sikeressége tehát attól is függhet, hogy az ennivaló mellett, az innivaló energiatartalmára is kellő hangsúlyt fektetünk-e. A tudósok 18 hónapon keresztül követték figyelemmel, a tanulmányban résztvevő 810 huszonöt és hetvenkilenc év közötti férfiak és nők étkezési szokásait.

        A tudatos kalóriaszámlálás eredményeképpen kiderült, hogy a felesleges kalóriák 37 százaléka, cukortartalmú üdítőitalokból származik.

        Egyszerűen csak rázd le magadról

        A vibráción alapuló eszközök segítségünkre lehetnek a fogyásban, ám leginkább az egészségi szempontból legkockázatosabbnak tartott, hasi zsírrétegektől szabadulhatunk meg ezzel a módszerrel.

          Mennyi kalóriára van szüksége? Kalkulátor!


        Energiaszükséglet kalkulátor >>

        A csökkentett kalóriafogyasztást, ugyanakkor így sem ússzuk meg. Az Antwerpeni Egyetem egyik kutatása során, a tudósok felfedezték, hogy a vibráló felületen edző fogyni vágyók, több súlytól képesek hosszú távon megszabadulni, mint a hagyományos fitneszprogramot végrehajtó túlsúlyosak.

        A diétából és mozgásból álló fogyókúrás kurzus 61 résztvevője, hat hónapon keresztül – saját felelősségére – végezte a kutatók által előírt programot.

        Annak befejezése után, a mérlegelés során fény derült arra, hogy a speciális, vibrációt keltő eszközt használók, a fél év elteltével eredeti testsúlyuk 11 százalékával lettek könnyebbek, míg a diétát és sportot kerülő, csupán éhezéssel kísérletező társaság esetében, a súlyvesztés még egy év elteltével is, csak átlagosan 1,5 kiló volt.

         A kritikus mutatók


        • Testtömeg index (BMI). A testtömeg index a kilógrammban mért testtömeg, és a méterben mért testmagasság négyzetének hányadosa (kg/m2). Ha a BMI értéke 18,5 alatti, akkor soványabb, mint az ideális lenne. Ha a BMI 18,5 és 25 közé esik, akkor az Ön tömege optimális. Amennyiben a BMI 25 és 30 között van, akkor túlsúlyos, ha 30 felett van, akkor elhízott.
        • Haskörfogat mérés. Ha a zsírszövet jelentős része a hasüregben található a belek között (mezenteriális zsír), akkor "alma" típusú elhízásról beszélünk. Ha a zsírszövet zöme a csípőn, a combokon és általában a bőr alatt van (szubkután zsír), akkor az elhízás "körte" típusú. Az egészség szempontjából sokkal kedvezőbb a körte típus.
          Ha Önnek pocakja, előredomborodó vagy éppenséggel lecsüngő hasa van, akkor elhízása alma típusú. A hasüregi zsír növeli az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát. Nőknél a haskörfogat 88 cm, a férfiaknál pedig 100 cm alatt kell, hogy legyen (ezek a számok a különböző ajánlásokban néhány cm-rel eltérhetnek).

        Egészségi szempontból még fontosabb az a felfedezés, hogy a vibrálást használó csoport tagjainak hasi körfogata, nagyobb mértékben csökkent, mint a hagyományos fitnesz-edzéseken résztvevőké, s ez a lecsökkent körfogat még egy évvel a vibrációs edzések után is megmaradt. 

        A vibrációs eszközök, eddig leginkább az ortopédia területén kerültek bevetésre (a szexuális segédeszközökről nem beszélve), mivel számos, sportolás során szerzett sérülést és rándulást ezzel a módszerrel lehet viszonylag gyorsan enyhíteni, ám mostantól – az eredmények szerint – új területen is alkalmazhatók.

        Az enyhe éhezés szellemileg is fitten tart

        Az elfogyasztott kalóriák nyomon követése nem csak abból a szempontból hasznos, hogy súlyunk alakulását napról napra nyomon követhetjük, hanem az enyhe éhezés – egy münsteri tanulmány állítása szerint – szellemileg is fitten tart.

        Már korábbi tudományos értekezésekben is arról számoltak be, hogy kísérleti állatok esetében, a kevesebb kalória-bevitel és a több telítetlen zsírsav fogyasztása, javítja a szellemi képességeket.

        Ugyanez a hatás bizonyosodott be nemrégiben, emberek esetében is: a megfigyelés ötven, átlagosan hatvan éves résztvevője közül, azok bizonyultak eredményesebbnek egy emlékezésen alapuló teszt folyamán, akik három hónapnyi böjtölésen alapuló kúrán vettek részt.

        A túlsúlyosak kevésbé érzik az édes ízt

        A kutatók pofonegyszerű magyarázatot találtak, a túlsúlyosság okának keresésekor: az elhízott emberek kevésbé érzik az édes ízt, mint arányos testalkatú társaik, s ennek következtében fogyasztanak több édességet – legalábbis ezt feltételezik patkányokon elvégzett kísérleteik után.

        Teóriájuk szerint, mindez az emberek esetére is érvényes: régóta elfogadott, tudományosan bizonyított tény, hogy a túlsúllyal élő emberek szervezete kevesebb dopamint termel.

        Ez az anyag felelős agyunk önjutalmazást kiváltó központjának a stimulálásáért, ám ha ennek termelődése elmarad, az emberek hajlamosabbak evéssel „jutalmazni” magukat.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)

        Módosítva: 2012.10.25 13:21, Megjelenés: 2012.10.25 13:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        A prosztata egészsége

        A prosztata egészsége

        Cs. K., fordító

        Egészséges táplálkozással és életmóddal bizonyítottan sokat tehet prosztatája védelméért.

        Alvási apnoe

        Alvási apnoe

        Dr. Vincze Dóra

        Miért alakul ki magas vérnyomás az alvási apnoe során?

        Miért nem sikerül lefogyni?

        A súlyfeleslegben kétségtelenül fontos tényező a genetika és a családi háttér. Az elhízás kialakulásában nagy szerepe van a DNS-nek, de nem lehet mindent az örökségünk számlájára írni, még ha tény is, hogy az elhízásra való hajlamot nagy mértékben befolyásolja.

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Mi a baj a fogyókúrával?

        A fogyókúrák többsége hamis illúziókat kelt, a diéta befejezése után aztán jön a meglepetés: a fogyókúrára vállalkozók rövid idő alatt eredeti súlyuknál is több kilóval bírnak.

        Egészséges fogyás jojó effektus nélkül

        Egyre több a túlsúlyos és elhízott ember, köztük sokan gyerekek. A kevés mozgás, az ülőmunka, a sok tv-nézés és számítógépezés, a gyors ételek nem könnyítik meg a fogyni kívánók dolgát. Ilyen feltételek mellett hogy lehet egészségesen leadni a fölösleges kilókat?

        Fogyókúra: hogyan maradhat feszes a bőrünk?

        Gyakori probléma a fogyókúrázók életében, hogy fogyókúra után nem a várt karcsú testet nyerik, hanem csíkos, lógó bőrtömeg marad rajtuk. Elég a televízió népszerű fogyókúrás műsorainak versenyzőit megnézni: hiába érték el a kívánt testsúlyt, mégsem nyerték el azt az önbizalmat, amit a fogyástól reméltek.

        A legnagyobb fogyókúrás tévhitek

        A fogyókúra alatt tabunak számítanak az édességek? A szex tényleg az egyik legjobb zsírégető módszer? A teljes kiőrlésű gabonából készült pékáruk fogyasztanak, míg a szénhidrátoktól pedig elhízunk? Tisztázzuk.

        Ne csak álom legyen a fogyás!

        A sport nem csak alakunknak tesz jót, hanem önértékelésünket is javítja. Egy kis életmódbeli változtatással feszes izmokra és jó közérzetre tehet szert.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.