• Vizet iszik? Jól teszi - A természetes ásványvizek összetétele

        Dr. Kovács Anikó
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész

        A természetes ásványvizek fogyasztása a legegészségesebb formája a folyadékpótlásnak, hiszen a víz mellett a szervezet számára szükséges makro- és mikroelemeket oldott formában - azaz a szervezet számára legjobban hasznosítható formában - tartalmazza.

        Az ionok fontos részei a biológiai folyamatoknak, fenntartói az ionháztartásnak, az ozmózis viszonyoknak, az elektrolit- és a sav-bázis egyensúlynak, valamint a mikroelemek egyes enzimek nélkülözhetetlen összetevői.

        Hirdetés

        Makroelemek

        Makro- és mikroelemek: Miért van rájuk szükségünk?
        Makroelemek, mikroelemek, nyomelemek. Ezek a fogalmak tulajdonképpen a szervezetünk számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat jelentik, amelyek létfontosságú feladatok bonyolításában, szabályozásában játszanak szerepet.

        Makro- és mikroelemek: Miért van rájuk szükségünk?

        Makroelemeknek nevezzük azokat az elemeket, melyek mennyisége 50 mg/testtömegkilogramm fölött van szervezetünkben, az ez alatti mennyiségben található ionok a mikroelemek.

        A makroelemek közül a nátrium, kálium és klorid ionok fontos feladata a szervezet folyadékháztartásának fenntartása, szabályozása, valamint a sav-bázis egyensúly és az ozmotikus nyomás fenntartása.

        Nátrium: Jelentős szerepet játszik az izmok ingerelhetőségében, a vérnyomás szabályozásában, és egyes enzimek aktiválásában. Hiánya gyengeséget, émelygést, izomgörcsöt, ájulást okozhat. Napi szükséglet: 2,0 g.

        Klorid: A nátrium- vagy a kálium-klorid formában fordul elő. A sejtek nélkülözhetetlen ionja, hiánytünet nem szokott előfordulni, mert a konyhasóval általában elég jut a szervezetbe.

        Kálium: A sejtek fontos alkotóeleme. Az izommunkához, így a szív munkájához is szükséges. Hiánya esetén izomgyengeség, görcsök, vérnyomáscsökkenés, keringési rendellenesség, bélrenyheség és a vese funkciós zavara léphetnek fel. Napi szükséglete 3,0-3,5 g.

        Kalcium: A csontok és fogak fontos alkotó-eleme, de feladata van a véralvadásban, a sejtmembrán épségének a fenntartásában, részt vesz a fehérje- és szénhidrát-anyagcserében, és szükséges az izmok működéséhez is. Hiánya csontritkulást, jelentős hiánya görcsöket okoz. Napi szükséglet: 800 mg.

        Nem tudjuk előállítani

        Mint ahogyan a vitaminokat, úgy az ásványi anyagokat sem tudja szervezetünk előállítani, így a táplálékkal, és nem utolsósorban a természetes ásványvizek fogyasztásával kell a szervezetbe juttatnunk a szükséges mennyiséget.

        Magnézium: A fehérje és szénhidrát anyagcsere fontos eleme, szükséges az izmok működéséhez beleértve a szívizmot is. Fontos szerepet játszik a csontok felépítésében és a növekedésben. Hiánya estén ingerlékenység, álmatlanság, koncentrációs nehézségek, izomgörcs, szédülés, fejfájás léphet fel. Napi szükséglet 300-350 mg, megerőltető fizikai munka, terhesség és szoptatás alatt 450 mg.

        Foszfor: A kalciummal együtt a csontok és fogak fontos építőeleme. Nagy jelentősége van a fehérje, zsír- és szénhidrát-anyagcserében és az energia tárolásában. Napi szükséglet 600-800 mg. Hiányával általában nem kell számolni.

        Hidrogén-karbonát: A szervezetben lúgosító hatást fejt ki és így befolyásolja a sav-lúg egyensúlyt. Jó hatással van a gyomorsav túltengés okozta megbetegedésekre, a gyomorégésre, illetve tisztítja a húgyutakat, megakadályozza a vesekő kialakulását.

        Mikroelemek

        A mikroelemek főképp enzimek működéséhez elengedhetetlenül fontos anyagok.

        Vas: Fő feladata az oxigén-, a szén-dioxid- és az elektronszállítás. Felszívódását a C-vitamin és az állati fehérjék fokozzák, a csersav és a gabonafélékben lévő fitinsav gátolja. Hiánya vérszegénységet, gyengeséget, sápadtságot, fáradékonyságot okozhat. Napi szükséglet nőknél 15-18 mg, férfiaknál 12 mg.

        Fluor: A csontozat és a fogak építőeleme. Hiánya megkönnyíti a fogszuvasodás kialakulását. Különösen a terhes és szoptatós anyák, valamint a kisgyermekek fluorid szükségletének fedezésére kell ügyelni. Napi szükséglet 1,5 mg. Túladagolása veszélyes.

        Jód: A pajzsmirigyhormonok termelődése szempontjából fontos mikroelem. Nélkülözhetetlen a magzat méhen belüli fejlődéséhez. Hiánya a pajzsmirigyműködés zavarához (golyva) vezet.

        Lítium: Nagy valószínűséggel befolyásolja az ember pszichikai hangulatát. Hiánya hatással van a szív és keringési megbetegedések kialakulására.

        Mangán: Részt vesz a fehérje-, zsír- és szénhidrát-anyagcserében, valamint a csontok és a kötőszövet felépítésében.

        Szilícium: Részt vesz a csontok és a kötőszövetek felépítésében, a kötőszövet- és porcképződésben. Hiánya lassítja a növekedést és felgyorsítja az öregedési folyamatokat.

        Cink: Számos enzim és az inzulin alkotórésze. Részt vesz a fehérje-, zsír- és szénhidrát-anyagcserében. Szerepe van a sebgyógyulásban és a szervezet immunrendszerének működésében. Hiánya a fentiek működési zavarát okozza, valamint az étvágy és az ízlelési érzék érezhető csökkenéséhez vezethet.

        Réz: Számos enzim alkotórésze, melyek oxidációs-redukciós folyamatokban vesznek részt, és szerepe van az elasztin, a kollagén és a foszfolipidek szintézisében is. A napi szükséglet 1,5–5,0 mg, amelyet a vegyes étrend általában fedez.

        Szulfát: Minden fehérje és néhány enzim alkotóeleme, a haj, köröm, bőr erősségét befolyásolja.

        Dr. Kovács Anikó, gyógyszerészForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész

        Módosítva: 2019.08.05 09:33, Megjelenés: 2017.06.27 16:04
      • Cikkajánló

        Diabéteszes neuropátia

        Diabéteszes neuropátia

        Prof. Dr. Barkai László

        A cukorbeteg útja a neuropátia felismeréséhez és kezeléséhez, illetve megelőzéséhez.

        Migrén

        Migrén

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Mikor javasolt megelőző kezelés a migréneseknek? Milyen lehetőségek vannak?

        Dietetikus vagy táplálkozási tanácsadó? Kit válasszunk?

        Ma már az interneten bármi megtalálható, és bárkiből lehet úgynevezett szakember is. Azonban nem árt tudnunk, hogy kihez érdemes fordulnunk, ha biztos tudáson alapuló, valódi segítséget szeretnénk kapni.

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Makro- és mikroelemek: Miért van rájuk szükségünk?

        Makroelemek, mikroelemek, nyomelemek. Ezek a fogalmak tulajdonképpen a szervezetünk számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat jelentik, amelyek létfontosságú feladatok bonyolításában, szabályozásában játszanak szerepet.

        Ásványvizeink - Ön figyel az összetételükre?

        Egészséges emberek bármelyik ásványvizet korlátlan mennyiségben fogyaszthatják, nem szükséges, hogy váltogassuk a különböző ásványvizeket időnként. Egészen más azonban a helyzet valamilyen betegség esetén.

        Folyadékpótlás a hőségben - Fontos tanácsok mindenkinek

        A hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges, napi 2-4 liternyi folyadékfogyasztás, ezért a megfelelő folyadékbevitelre a nagy melegben fokozottan figyeljünk. Magyarországon a csapvíz iható és az ország legnagyobb részén minősége is jó.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA