• Tíz táplálkozási mítosz nagyító alatt

        Szerző: WEBBeteg

        A zsír rossz, a fehérje jó, ha este eszünk, az hizlal, ha keveset eszünk, akkor fogyunk. Van-e valóságalapja az ilyen és ehhez hasonló feltevéseknek? A Kölni Egyetem és WEBBeteg táplálkozástudományi szakértőinek segítségével sok kérdést tisztázunk.

        1. Mítosz: A szénhidrát hízlal

        Részben igaz. Fontos szerepük, hogy cukor formájában energiát szolgáltatnak az emberi szervezetben: a bevitt energia 50-70 százaléka szénhidrátokból származik. A burgonyából, rizsből vagy kenyérből származó cukrot szervezetünk energiává alakítja.

        Szervezetünk az energia szempontjából akkor van egyensúlyban, ha az élelmiszerekkel bevitt energiamennyiség és a munkával, mozgással felhasznált energia mennyisége közel egyenlő, és fedezi a szükségleteinket. Ebben az esetben nem raktározza el testünk a tápanyagokat, hanem teljes mértékben elégeti azokat, így nem változik a testtömegünk, illetve a testzsírunk mennyisége sem. Ha a szükségesnél nagyobb mennyiségű tápanyagot fogyasztunk, és kevesebb testmozgás társul mellé, beindulnak a raktározási folyamatok, emelkedik a testtömegünk, azon belül is a zsírtömeg aránya. Ezt hívják pozitív energiamérlegnek. Amennyiben sokat mozgunk, és a szükségesnél kisebb az energia-bevitelünk, testünk felhasználja az elraktározott tápanyagokat (szénhidrát-, zsír- és fehérjeraktárakat), így biztosítva az anyagcseréhez elegendő energiát. Ezt nevezzük negatív energiamérlegnek.

        Energiaszükségletünket a 24 óra alatt leadott energia mennyisége alapján lehet megbecsülni, ehhez ismerni kell az alapanyagcserénket, és a fizikai tevékenységekhez felhasznált energia mennyiségét. Szénhidrátra szükségünk van, de fontos, hogy mindenki a szükségleteinek, életformájának megfelelő mennyiséget vigyen be szervezetébe.

        Hirdetés

        2. Mítosz: A zsíros ételek hizlalnak

        Részben igaz. Az emberi szervezetnek a szénhidráthoz hasonlóan zsírra is szüksége van. A zsír elsődleges feladata az energia tárolása, majd az igényeknek megfelelően a mobilizálása, hasznosítása. A zsírsavakat állati és növényi zsiradékok formájában (zsírok, olajok) vesszük magunkhoz.

        Hiánybetegségek és tüneteik

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek és mikor van szükség vitaminpótlásra? Hiánybetegségek és tüneteik>>

        A telített és telítetlen zsírsavak fogyasztásának rossz aránya problémákat okoz. A telítetlen zsírsavakon belül nagy jelentősége van az omega-3 és omega-6 aránynak. Az ideális az 1:3-1:5 volna, azonban a civilizált világban szokásos, rosszul összeállított étrendek 1:10-1:30 arányban tartalmazzák ezeket a zsírsavat. A megfelelő arány visszaállításához omega-3 zsírsavakban gazdag étrendet (tengeri halak, dió, len, repce, stb.) javasolnak a táplálkozástudományi szakemberek. Míg omega-3 és omega-6 zsírsavakra egyaránt szüksége van az emberi szervezetnek, addig a zsírok mesterséges kezelése során keletkező transz-zsírsavak kifejezetten károsak, ezért ezek fogyasztása lehetőleg kerülendő.

        A transz-zsírsavak valószínűleg még károsabbak a szervezetre (szív- és érrendszeri megbetegedések, magas koleszterinszint okozói), mint a természetes telített zsírok.

        3. Mítosz: A fehérjében gazdag étrend egészséges és jó alakot kölcsönöz

        Sajnos nem teljesen igaz. A fehérjében gazdag étrenddel is óvatosnak kell lenni. Ezek az étrendek ugyanis korlátozzák a cukrot és keményítőt tartalmazó gyümölcsök és zöldségek napi bevitelét, mely által sok fontos ásványi- és tápanyag, valamint vitamin nem kerül be a szervezetbe (bár ezek nagy része vitaminkészítményekkel pótolhatók). A vesék számára a legnagyobb munkát a fehérje-anyagcsere jelenti, tehát a túlzott fehérjebevitel megterheli a páros szerv működését. Különböző kutatások szerint a fehérjék túlzott bevitele növeli a vesekő kialakulásának kockázatát is. Fontos, hogy a diéta és az általános táplálkozásunk kiegyensúlyozott legyen.

        4. Mítosz: Aki koplal, az fogy

        Nem igaz. Aki rendszeresen túl keveset eszik, az nem viszi be a kellő mennyiségű tápanyagot szervezetébe, melynek hatására a test "vészüzemmódba" kapcsol: ha úgy érzi, nem kapja meg a kellő mennyiségű és minőségű tápanyagokat, az anyagcserét lelassítva ezen időszak alatt az energiát a létfontosságú szervek ellátására fordítja (agyi tevékenység, szívműködés, stb.).

        Valóban beindul a fogyás, az addig elraktározott zsírt fogja felhasználni, de mellette az izomzatot is, még jobban lassítva ezáltal az anyagcserét. A koplalás hatására jelentkezhet fejfájás, ingerlékenység, homályos látás, teljesítménycsökkenés, hogy a különböző hiánybetegségekről ne is beszéljünk. A koplalás azért is értelmetlen, mert amint visszatérünk a normális étkezéshez - vagy ha többet eszünk, mint előtte - a testünk azonnal elkezd raktározni, ezért nagyon hamar felszaladnak a kilók. Mindenki a maga anyagcseréjének és életmódjának megfelelően alakítsa ki étrendjét.

        5. Mítosz: A light termékektől lehet fogyni

        Nem igaz. A light jelző arra utal, hogy a szóban forgó étel vagy ital kevesebb kalóriát tartalmaz, nincs - vagy csak kevés benne a cukor és a zsiradék, valamint legtöbbször édes. Tartalmaznak viszont számos adalékanyagot, amik által jobb ízűek lesznek. Az alacsony cukortartalmú élelmiszerek gyakran több zsiradékot tartalmaznak, a szénhidrátcsökkentés miatti "ízromlást" zsírsavak hozzáadásával igyekeznek a gyártók pótolni, ugyanis ezek a legjobb ízfokozók. Az alacsony szénhidráttartalom miatti ízcsökkenést az édesítőszer-tartalom növelésével kompenzálják.

        6. Mítosz: Hizlal a 18 óra utáni étkezés

        Nem igaz. Az számít ugyanis, hogy a nap folyamán hány kalóriát fogyasztottunk. Tévhit az, hogy 18 óra után szervezetünk raktározó üzemmódba kapcsol, aki ezt az utat választja, az éppen ellenkező hatást fog tapasztalni, mint amit vár: a következő étkezés a következő napra tolódik, így 18-20 óráig is táplálék nélkül maradunk.

        Az igaz, hogy az anyagcsere az alvás időszakára lelassul, de ez nem eredményez olyasmit, hogy a lefekvéskor a gyomorban lévő étel automatikusan zsírrá alakul majd. Ha napközben nem viszünk be sok kalóriát, rendszeresen mozgunk, akkor az este bevitt tápanyagok ugyanúgy hasznosulnak, mintha napközben fogyasztottuk volna őket.

        7. Mítosz: A barnacukor, nádcukor, nyírfacukor kevésbé hizlal, mint a fehér

        Igaz a nyírfacukor esetében, a többinél hamis. A barnacukor nem más, mint a fehér kristálycukor, csak a gyártás során keletkezett melasszal bevonják a kristálycukor felszínét, amitől barna színt kap. A nádcukor kémiailag szintén megegyezik a nálunk használatos kristálycukorral. Az ára azért magasabb, mert a külföldről történő szállítási árat a fogyasztóknak kell megfizetni. A két cukor ásványi anyag tartalma valamivel magasabb, mint a fehér cukoré, de kalóriatartalma ugyanannyi, és egyforma mértékben emeli a vércukorszintet. A xilit (nyírfacukor) diabetikus és fogyókúrás étrendben egyaránt jól használható, ugyanis lebomlása az anyagcserében független az inzulintól. Glikémiás indexe 7-13, energia-tartalma 2,4 kcal/g.

        8. Mítosz: A diabetikus csokoládé nem hízlal

        Nem igaz. A diabetikus csokoládék ugyan nem tartalmaznak cukrot, az édes ízt édesítőszerek hozzáadásával érik el, amelyek között van olyan, amelynek kalóriatartalmával számolni kell. Emellett a diabetikus csokikat zsírok hozzáadásával teszik élvezhetőbbé, emiatt 1-1 csoki elfogyasztása magas kalória-bevitelt jelenthet szervezetünk számára. Ha ilyen terméket választunk, alaposan tájékozódjunk a termék címkéjéről, és igyekezzünk alacsonyabb kalóriatartalmú terméket választani. De a legjobb, ha a csokoládés – kakaós - édességet magunk készítjük el otthon, vagy gyümölcsöt fogyasztunk helyettük.

        9. Mítosz: Ha nem reggelizik, könnyebben fogy

        Nem igaz. A reggeli is ugyanolyan fontos étkezés, mint a vacsora, vagy az ebéd. Nem szabad kihagyni, hiszen ha nem reggelizünk, akkor az ebéd folyamán nagyobb mennyiségű ételt fogunk magunkhoz venni, és az addig éhező szervezet gyorsan elraktározza zsírok formájában a bevitt energia felesleges részét. Ha reggelizünk, akkor bizonyítottan kevesebb ételt fogunk elfogyasztani az ebéd során. Az ajánlások kutatási eredményeken alapulnak. A legoptimálisabb, ha naponta 5-6-szor étkezünk, egyszerre csak kis mennyiségű ételt fogyasztunk, és ételeink kiegyensúlyozottan tartalmazzák a szükséges tápanyagokat. A fogyás megfelelő étrend és rendszeres testmozgás nélkül csak az egészségünk veszélyeztetésével érhető el, amely nem fog hosszú távú eredményt nyújtani.

        10. Mítosz: A léböjtkúrával elérhetem a kívánt alakot

        Részben igaz. Léböjtkúrát méregtelenítés miatt, vagy a szervezet tehermentesítése céljából szokás tartani. Pár kilógrammnyi fogyás abból adódhat, hogy a felhalmozódott méreganyagok és a víz távozik a szervezetünkből, de ez nem fog állandósulni. Ha a böjt után visszatérünk előző étkezési szokásainkhoz, akkor az úgynevezett jojó-effektus fog érvényesülni. Hosszan tartó kúrát semmi esetre sem javasolt tartani, hiszen a szervezet teljesen legyengülhet, ha nem kapja meg az alapvető táp- és ásványi anyagokat. Ha böjtölni szeretnénk, csakis szakember felügyelete mellett tegyük mindezt, aki figyelemmel kíséri állapotunkat. A böjt végeztével térjünk át egy egészségesebb, alacsonyabb kalóriatartalmú étrendre, amelyet rendszeres testmozgás egészít ki. 

        (WEBBeteg; Lektorálta: Barta Anikó Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Módosítva: 2016.05.14 18:17, Megjelenés: 2016.05.14 18:17
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tenziós fejfájás

        Tenziós fejfájás

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Önálló fejfájás, messze a leggyakoribb fejfájástípus. Mik a jellemzői?

        Mozgásszervi betegségek

        Mozgásszervi betegségek

        Feövenyessy Krisztina

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása? Mit tehetünk?

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Pajzsmirigybetegek étrendje

        A jód olyan ásványi anyag, amely fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésében. A pajzsmirigy kiszűri a jódot a véráramból és elraktározza, ezért fontos, hogy a táplálékkal és ivóvízzel elegendő mennyiségben vigyük be a szervezetbe, ha valamilyen pajzsmirigyproblémánk van.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

        Csapdák az étkezésben - Tévhitek az egészséges táplálkozásról

        Napjainkban egyre többen odafigyelnek az egészséges táplálkozásra. Sajnos sokszor csak azt hisszük, hogy egészségesen étkezünk, valójában gyakran egészségtelen ételeket fogyasztunk, ha nem figyelünk a részletekre.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.