• Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly

        Szerző: WEBBeteg

        Világszerte egyre nagyobb problémát jelent az elhízás. Különböző krónikus megbetegedések melegágyát jelenti, amelyekből még nehezebb kilábalni, nem is beszélve a kezelések és gyógyszerek hatalmas költségeiről. Állandó, optimális testtömegünk megtartásához a legfontosabb az energia-egyensúlyunk fenntartása, azaz hogy az elfogyasztott energia mennyisége egyenlő legyen a felhasznált energiáéval.

        Táplálkozási tippek túlsúlyos gyerekeknek


        Ha gyermekének fogynia kell, muszáj tartósan megváltoztatni táplálkozási- és életviteli szokásait. A jelszó: sok mozgás sok folyadékkal. Változtatni kell a rossz szokásokon, s néha étkezési napló vezetése is segít. Táplálkozási tippek túlsúlyos gyerekeknek>>

        Szervezetünk a működéséhez szükséges „üzemanyaghoz” az energiát szolgáltató tápanyagok (zsírok, szénhidrátok, fehérjék) feldolgozásával jut. E tápanyagokat különböző anyagcsere-folyamatok során elégeti. A felszabaduló energia nemzetközi mértékegysége a kilojoule (kJ), közismertebben a kilokalória (kcal); 4,2 kJ megfelel 1 kcal-nak. 1 g zsírból 9,3 kcal, 1 g szénhidrátból és 1 g fehérjéből 4,1 kcal energiamennyiség szabadul fel. Azok, akik rendszeresen fogyasztanak alkoholt, számolniuk kell annak magas energia-tartalmával, ugyanis 1 g alkohol energiatartalma 7,1 kcal. Az energiabevitel egészséges, felnőtt ember esetén optimálisan naponta ~55% szénhidrátból, ~30% zsírból és ~15% fehérjéből kell, hogy álljon. Egy átlagos testalkatú, jellemzően ülő munkát végző felnőtt napi energiaszükséglete nők esetében 2000, férfiaknál 2500 kcal.

        Hirdetés

        Az energia egyensúly azt az energiamennyiséget jelenti, amely mellett az elfogyasztott és a felhasznált energia egyensúlyban van, figyelembe véve az egyén testtömegét, nemét, életkorát, testösszetételét, fizikai aktivitását és egészségi állapotát.

        Elhízás - Mikor forduljunk orvoshoz?


        Ha rááll a mérlegre, megtudhatja, mennyi a teljes testtömege, de nem kap felvilágosítást arról, hogy ebből mennyi a zsírszövet. A mérleg nem mondja meg azt sem, hogy a zsírszövet Önre jellemző elhelyezkedése mekkora kockázatot jelent. Elhízás - Mikor forduljunk orvoshoz?>>

        Az energiafelhasználás több tényezőből áll. Az alapanyagcsere az energiaszükségletünk 60-70%-át teszi ki, a szervezetünk általános fenntartásához, szerveink működéséhez szükséges. Befolyásolja többek között a nemünk, az életkorunk, az egészségi állapotunk, és a testtömegünk. Kiszámolására többféle képlet is létezik. Energiát adunk le az elfogyasztott tápanyagok emésztésével, felszívódásával, elraktározásával, amely az össz-energialeadás ~10%-át teszi ki. A fennmaradó 20-30 energia %-ot fizikai aktivitással adjuk le, amely nemcsak a sportolást, hanem a mindennapi testmozgást, az általános munkavégzést, a házimunkát és a legkisebb mozdulatot is magába foglalja. A különböző nehézségű testmozgásokat különböző faktor számokkal jelölik.

        Elhízás - Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A felhasznált energiát szintén kilokalóriában adjuk meg, így egy kis számolással megtudhatjuk, mennyi energiát vittünk be és adtunk le a nap folyamán.  Ha a két mennyiség egyenlő, a szervezetünk egyensúlyban van, nincs raktározás, nem változik a testtömegünk. Amennyiben a szükségesnél több energiát viszünk be a szervezetünkbe, elindulnak a raktározási folyamatok, emelkedni fog a testtömegünk, pozitív energiamérleg alakul ki. A szükségesnél kisebb energiabevitel esetén szervezetünk felhasználja az elraktározott tápanyagokat, csökken az energialeadás és a fizikai aktivitás, negatív energiamérleg lép fel.

        Egy testsúlycsökkentő programban nem elég csupán az elfogyasztott táplálékok mennyiségét csökkenteni; gondot kell fordítani a fizikai aktivitás által leadott kalóriák emelésére is ahhoz, hogy elkerüljük szervezetünk alkalmazkodó mechanizmusát, és beinduljon a várva várt fogyás. Ha figyelembe vesszük ezeket az adatokat és megfelelően változtatjuk meg az életvitelünket, akkor garantáltan siker és hosszú távú eredmény várható.

        (WEBBeteg - Barta Anikó Tünde)

        Módosítva: 2014.02.03 17:51, Megjelenés: 2014.02.03 17:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Pikkelysömör

        Pikkelysömör

        B. M., szakfordító

        Helyes életmóddal és a megfelelő terápia betartásával javulhat az életminőség.

        Mucositis

        Mucositis

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Hogyan kezelhető a szájnyálkahártya-gyulladás, hogyan enyhíthető a fájdalom?

        Kisebb az elhízás veszélye, ha gyalog jár a gyerek iskolába

        Kisebb eséllyel lesz túlsúlyos vagy elhízott az a gyerek, aki rendszeresen gyalog, kerékpárral, esetleg rollerrel jár iskolába - állapította meg egy új kutatás.

        Élet elhízottan - Önt érinti?

        A szégyenérzet és a depresszió gyakori az elhízott emberek között, noha az elhízást egy krónikus testi állapotnak is tekinthetjük, nem kell akaratgyengeségnek vagy személyes választásnak titulálni.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Az elhízáshoz vezető okok

        Bár a testtömeg kialakulásában genetikai hatások is szerepelnek, a többletsúly oka az, hogy a bevitt kalória nagyobb, mint a felhasznált kalória. Ha Ön több kalóriát vesz fel, mint amennyit lead, akkor a szervezete zsír formájában tárolni fogja a felesleges kalóriamennyiséget.

        Súlyos probléma - Az elhízás és a rák kapcsolata

        Számos olyan érvet lehetne felsorakoztatni, ami amellett szól, hogy a túlsúly káros az egészségre. A nagyszámú cikknek, vizsgálatnak köszönhetően az elhízás szív- és érrendszerre, anyagcserére kifejtett hatása ma már közismert, bár jelentősége nem helyén kezelt, hiszen keveseket ismerünk, akik kizárólag azért vállalkoztak fogyókúrára, hogy elkerüljenek ezzel egy esetleges szívinfarktust.

        Az elhízás kezelési lehetőségei

        Inkább fogyjon kevesebbet tartósan, mint többet, amit visszaszed! A testtömeg lassú, folyamatos csökkentése (kb. heti fél, egy kilogramm) a legbiztonságosabb módja a fogyásnak.

        A túlsúlyosaknál gyakoribb az agresszívebb rák

        Az túlsúlyhoz és kifejezetten a kövérséghez társuló betegségekről számos adat áll rendelkezésünkre. Közismert a jelentős anyagcsere-betegségekkel történő társulás, ezek hátterét is jobban ismerjük, talán azért, mert ezek a kórállapotok gyakrabban fordulnak elő.

        Aki nem koplal, tovább él

        Csak az lehet egészséges, aki karcsú vagy akár sovány? Az elhízás megrövidíti az életet? Egyre több tanulmány cáfolja meg ezeket a nézeteket, és mutatnak rá arra, hogy az is lehet teljesen egészséges, akinél az ideális testsúlyra vonatkozó előírásoknál többet mutat a mérleg.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Az 50 az új 30
        Az élvezetes együttléthez egészséges és fiatalos hüvelyre van szükség.
        Férfiak és inkontinencia
        Nem kizárólag a nők problémája, gyakran előfordul a férfiaknál is.
        A nemzet háziorvosa
        Várják a háziorvosokról és a nővérekről szóló történeteket.
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások