• Húsz pohár folyadék naponta? Ön mennyit iszik?

        Szerző: WEBBeteg - T. A., újságíró

        Naponta 2-2,5 liter folyadék bevitelét ajánlja Györki Niké dietetikus, utalva az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlására. Ebből a mennyiségből 1-1,5 liter (5-7 pohár) a konkrétan bevitt folyadék, a legjobb esetben csapvíz és ásványvíz. Ön mennyi folyadékot iszik naponta?

        Az elegendő mennyiségű víz gyakorlatilag életfontosságú a test összes funkciójához, különösen a hőháztartás szabályozásához.

        A víz testünkből bőrünkön keresztül, illetve légzésünk során állandóan távozik, ami kb. 700 ml-es átlagmennyiséget jelent naponta. További közel 100 ml-t veszítünk a széklettel, 1,5 litert vizelet formájában, illetve 200 ml használódik el normál izzadás során. Így még ha mérsékelt időjárásban élünk és lélegzünk is, átlagosan 2,5 literre van szükségünk naponta - ez derül ki az Európai Élelmiszer Információs Bizottság (EUFIC) tájékoztatójából. Az optimális folyadékegyensúly elérése tehát az ember jó közérzetének és teljesítményének meghatározó tényezője.

        Hirdetés

        Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) a mérsékelt aktivitást és a külső hőmérsékletet feltételezve határozta meg a megfelelő beviteli értékeket: 2 liter a nők és 2,5 liter a férfiak számára. Ez magában foglalja az összes italból és ételből bevitt vízmennyiséget. A levesek mellett a zöldség és a gyümölcs, valamint a főtt rizs is tartalmaz folyadékot. Valóban szükséges naponta 2-2,5 liternél több folyadékot bevinnünk? Manapság ugyanis éppen a dehidratáció (kiszáradás) jelent problémát. Györki Niké dietetikust, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének vezetőségi tagját kérdeztük.

        Azt mondják, hogy megfelelő mennyiségű víz ivásával megelőzhető, elűzhető nagyon sok betegség. Valóban van betegségmegelőző hatása a víznek?

        Miért fontos?


        Ideális oldószer: a felvett táplálékot hígítja a víz, a benne oldott létfontosságú anyagok a bélfalon keresztül a vérbe jutnak. Szállító közeg: a víz az egész szervezetben kering, a sejttől sejtig való szállításban van fontos szerepe. Az anyagcsere-végtermékeket viszi a vesékhez és a húgyhólyaghoz. Tisztító funkció: a különböző anyagcsere folyamatokkal függ össze (tápanyagok és bomlástermékek átadása). Hőmérséklet-kiegyenlítés: fizikai aktivitásnál a viszonylag hűs vérkeringés elvezeti az izom hőjét. A verejtékmirigyek vizet választanak ki, a párolgás az izmoktól vonja el a szükséges hőenergiát. A bőr felé távozik a hő. (Forrás: K. Schutt: A víz)

        Az igaz, hogy ha nem viszünk be elég folyadékot, akkor fáradékonyabban leszünk, csökken a koncentráló képességünk, továbbá nagyon gyakori tünet lehet a fejfájás - mondja Györki Niké dietetikus. A testtömeg 2 százalékának megfelelő folyadékhiány elegendő ahhoz, hogy a teljesítményre való képessége csökkenjen. Ezen kívül a bőrön is nyomot hagy a vízhiány, száraz, rugalmatlan lesz a bőrünk, ha nem iszunk elegendő folyadékot. Amennyiben tartósan nagyon alacsony a folyadékbevitelünk, mondjuk kevesebb, mint 5 dl naponta, a vesekárosodás sem kizárt.

        A fentieket is figyelembe véve nagyon fontos a megfelelő mennyiség bevitele, amely 2-2,5 liter naponta, ennél több folyadékra nincs szükségünk, kivéve a fokozott fizikai aktivitást, valamint a nyári időszakot, amikor különösen fontos a folyadékpótlás (ásványi anyagokban gazdag vizekkel) a verejtékezés miatt. Megnövekedhet a folyadékigény a várandósság és a szoptatás időszakában is.

        Mi a helyzet, ha túl sok vizet iszunk?

        A folyadék túlfogyasztása, a hiperhidratáció sem ajánlott. A vér túlzott mértékben felhígul, csökken benne a nátriumion koncentráció, felborulhat a sóháztartás. A sóhiány izomgörcshöz vezethet.

        A sejtjeink, főként az idegsejtek duzzadóképessége is véges, egy idő után nem tudnak több folyadékot felvenni. Ráadásul a veséink - a fölösleges folyadék és salakanyagok eltávolításáért felelős szervek - sem tudnak mit kezdeni hirtelen a sok folyadékkal.

        A vesék, ha károsodnak, nem képesek a kellő mennyiségű vizelet előállítására, így a szervezetben vízvisszatartás alakulhat ki.

        Mekkora mennyiség okozna problémát?

        Ez nagyon változó. Van, akinél már egy egyszeri túlzott folyadékbevitel egészségügyi problémát okoz. Vannak extrém példák is.

        Vízmérgezés: az extrém példa


        A túlzott folyadékbevitel - még ha csak vízről van is szó - a halálunkat okozhatja. Erre azonban több példa is volt az elmúlt években: elég, ha annak a nőnek az esetét említjük, aki egy játékkonzol elnyerése érdekében ivott meg csaknem hat liter vizet mindössze három óra leforgása alatt. A nőnél először hasogató fejfájás jelentkezett, később hányt, végül pedig belehalt a "vízmérgezésnek" nevezett tünetegyüttesbe.

        Olyan is előfordult már - írja az Origo egyik korábbi cikkében -, hogy egyébként egészséges fiatalok haljanak meg hasonló módon: a partik közönsége gyakran extasy-t is fogyaszt, az éjszakába nyúló tánc után pedig muszáj pótolni a hirtelen folyadékveszteséget. Éppen ez okozta a problémát. Mi az a hiponatrémia?>>

        Milyen vizet igyunk?

        A legjobb döntés a csapvíz és az ásványvíz, ezeket is érdemes változatosan fogyasztani. Az ásványvizek esetében érdemes arra figyelni, hogy az oldott ásványi anyag tartalom 500-1000 mg/l között legyen (ez fel van tüntetve a címkén). Ha valamilyen ásványi anyagból az adott víz magasabb koncentrációt tartalmaz, abban az esetben már gyógyvíznek minősül, és kúraszerűen ajánlott fogyasztani.

        Vannak, akik nem bírják a csapvizet...

        Az ivóvíz élvezeti értékét részben meghatározza az ivóvíz keménysége (egy liter víz mennyi kalcium-oxidot tartalmaz). Minél keményebb a víz, annál jobb ízű. A mérések alapján a fővárosban túlnyomórészt közepes keménységű vízről beszélhetünk.

        Napi 4-5 liter folyadék?


        Lenkei Gábor interneten terjedő álláspontja szerint számos, betegségnek vélt állapot oka egyszerűen a kellő mennyiségű folyadék bevitelének a hiánya. Úgy véli: a folyadékbevitel optimális mennyisége a napi 4-5 liter (ebben benne van az egyéb bevitel is). Ezt a szakértők vitatják.
        Megnéztük: Amennyiben 2 dl egy pohár víz, 1 literhez 5 pohár folyadékot kellene meginni, 2 literhez 10-et, 3 literhez 15-öt, 4 literhez pedig 20 pohár folyadékot (víz, gyümölcslé, tea, stb.) kellene meginni (a plusz 1 liter az ételekkel jut be).

        Mivel ízesíthetjük a csapvizet?

        Fel lehet dobni a vizet citromlével, néha cukormentes szörpöket is lehet fogyasztani, vagy egy kis mentával is meg lehet bolondítani.

        A kávé, a tea vagy például a sör enyhíti-e a szomjúságunkat?

        Szomjoltásra nem alkalmasak a 10 százaléknál magasabb alkoholtartalmú italok, valamint az erős kávé, mivel vizet vonnak el a szervezetünkből.

        Azonban egy-két gyengére főzött kávé, vagy például a gyümölcstea, illetve alkalmanként egy-egy pohár sör megengedhető szomjoltásra – tanácsolja Györki Niké dietetikus.

        Vizsgálatok kimutatták, hogy egy csésze kávéra, teára vagy kólára vonatkoztatott koffeinmennyiségnek még nincs dehidráló hatása, így a normál koffeintartalmú italok is hozzájárulhatnak a folyadékszükséglethez - olvasható az EUFIC tájékoztatójából.

        Napi 3 liter víz egy hónapig?

        Egy angol újságírónő egy hónapon át napi három liter vizet ivott. A 42 éves nő többek között arcbőre változására volt kíváncsi, 30 nap alatt látványos eredményt ért el - olvasható a Daily Mail cikkében. Szegeden tavaly kampány indult hasonló céllal, bár az eredményekről még nem jelentek meg adatok.

        Az általunk megkérdezett háziorvos úgy véli: mielőtt bárki hasonló tesztelésbe kezd, kérje ki orvosa tanácsát. A különböző gyógyvizekkel végzett ivókúrákat sem szabad egy-egy felröppent hír alapján elkezdeni. Abban van igazság, hogy lehet megelőző hatása a rendszeresen elfogyasztott csapvíznek és ásványvíznek, de többről nincs szó. Gondoljunk arra, hogy fejfájást okozhat a kiszáradás, azonban ha eleget iszunk, megelőzhető ez a probléma.

        A naponta elfogyasztásra ajánlott víz mennyisége Európában (ml/nap)

        Korcsoport élelmiszerekből (nő) italokból (nő) összesen élelmiszerekből (férfi) italokból (férfi) összesen
         
        2-3 év 390 910 1300 390 910 1300
        4-8 év 480 1120 1600 480 1120 1600
        9-13 év 570 1330 1900 630 1470 2100
        14 évtől 600 1400 2000 750 1750 2500
        terhesség időszaka 690 1610 2300 - - -
        szoptatás időszaka 600 2100 2700 - - -

        (Forrás: European Food Safety Authority / 1 liter = 1000 milliliter)

        (WEBBeteg - T.A., újságíró)

        Módosítva: 2015.02.14 14:21, Megjelenés: 2015.02.14 14:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Inkontinencia

        Inkontinencia

        Cs. K., fordító

        A bőrápolás az aktív inkontinens betegeknél is fontos. Hasznos tanácsok.

        Gyermekkori ágybavizelés

        Gyermekkori ágybavizelés

        WEBBeteg

        Az ágybavizelés súlyos teher a gyermeknek, pedig a probléma kezelhető!

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Megtévesztőek lehetnek a mentes élelmiszerek

        Egyre többen keresik a megváltoztatott összetételű, mentes élelmiszereket, de ezek megtévesztőek lehetnek - mondta Miháldy Kinga dietetikus az M1 aktuális csatornán pénteken.

        Tények és tévhitek a vízfogyasztásról

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos egészségünk megőrzése szempontjából az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tiszta vizet fogyasszunk el a mindennapok során. Az ajánlások különböznek egészséges és beteg emberek esetén, illetve kisgyermekek és idősek számára is más-más mennyiség javasolt. Néhány tévhitet azonban nem árt eloszlatni a helyes vízfogyasztással kapcsolatban.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Figyeljen gyermeke folyadékfogyasztására!

        Az utóbbi években egyre több helyről lehet hallani, hogy naponta legalább 2-3 liter folyadékot kellene fogyasztani, de a magyar lakosság folyadékfogyasztási szokásai még mindig alulmúlják ezt az értéket. Ez nemcsak a felnőttek, de a gyerekek esetében is igaz, hiszen ők szüleik példáját követik. (x)

        Ügyeljen a megfelelő folyadékbevitelre!

        Ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor legelőször a táplálkozás és a rendszeres mozgás jut eszünkbe, azonban fontos tudni, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

        Kisgyerekek: a második leggyakoribb halálok

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt – állítja egy tanulmány.

        Folyadékfogyasztási ismeretek, szokások

        Egyik alapvető életszükségletünk az ivás. Gyakran nem is tudatosul bennünk, rutinszerűen nyitjuk meg a vízcsapot, főzzük a teát vagy vesszük ki a hűtőből a különböző üdítőitalokat. Időnként érdemes elgondolkodni azon, miért és mennyire fontos szervezetünknek a víz és a benne található ásványi anyagok és ezt hogyan tudjuk megfelelő minőségben és mennyiségben testünk rendelkezésére bocsátani. Ön elég folyadékot fogyaszt-e? Ha nem, milyen problémákkal kell szembenéznie? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában is segíthet az alábbi teszt kitöltése.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.