Probiotikum a hasi elhízás ellen

szerző: Cs. K., fordító - WEBBeteg
megjelent:

Az elmúlt években számos tanulmány készült a probiotikumok pozitív egészségügyi hatásairól. Egy új tanulmány szerint, mely az European Journal of Clinical Nutrition-ban jelent meg, a probiotikumok hasi elhízásra, testsúlyra gyakorolt hatásait vizsgálta az elhízásra hajlamos felnőtteknél.

Probiotikumok vagy prebiotikumok?

A probiotikumok olyan mikróbák, melyek különböző, pozitív egészségügyi hatásokkal bíró baktériumokat, gombákat és bacilusokat tartalmaznak. Ugyanakkor fontos szem előtt tartani, hogy bár rengeteg termék (pl. joghurt, étrendkiegészítő) tartalmaz probiotikumokat, maga a probiotikum kifejezés a különböző összetételű probiotikum törzsek összefoglaló neve.

WEBBeteg diéták, és tanácsok az egészséges élethez

Diétázni szeretne, de nem tudja, hogyan fogjon hozzá? Akkor a WEBBeteg diétás tanácsai segíteni fognak Önnek!

Ez azt jelenti, hogy csak azért, mert egy bizonyos termék tartalmaz proiotikumokat, ugyanazon előnyökkel is jár, mint az azt nem tartalmazó probiotikum törzsek. Például a szóban forgó kutatás azt állapította meg, hogy a Lactobacillus gasseri-t tartalmazó erjesztett tejtermékek fogyasztása segíti a fogyást, ám ez nem jelenti azt, hogy egy 6-os csomag joghurt bekanalazása után fogyni fog. A legtöbb probiotikumos joghurt ugyanis Bifidobacterium animalis-t tartalmaz, mely egy másik probiotikum.

A fent említett kutatásban 87 olyan résztvevőt vizsgáltak, akik testtömeg indexe 24-31 között volt. 12 héten át napi 200g placebót vagy Lactobacillus gasseri-t tartalmazó tejterméket kellett fogyasztaniuk.

A kutatás eredményei

  • Jelentős, átlagosan 4,6 százalékos csökkenés a hasi és visceralis (zsigeri) zsírszövetből;
  • jelentős változás a testsúlyban a BMI, derék- és csípőméret tekintetében;
  • a kontrollcsoport tagjainál nem tapasztaltak jelentős változást a fent említett paraméterek tekintetében;
  • a koleszterin és vérnyomás nem változott.

A tanulmány következtetései

A fent említett paraméterek közül a legjelentősebb a visceralis zsír csökkenése, mivel ennek túlzott felhalmozódása sokkal inkább felelős az anyagcserezavarokért, mint a bőr alatti zsírréteg.

Ráadásul a hasi és zsigeri zsírcsökkenést bármilyen, egyidejűleg történő testgyakorlás nélkül sikerült elérni.

Ugyanakkor a tényleges testsúlycsökkenés nem volt olyan jelentős, hogy befolyásolja a testtömeg index alakulását, illetve nem volt látványosnak mondható.

(WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

Cikkajánló

Mikor szedjünk probiotikumot?

Dr. Borsi-Lieber Katalin
Probiotikum
A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.
Visszérbetegség
Visszérbetegség

Hogyan alakulhat ki a visszeresség?

Izomláz
Izomláz

Pihentessük vagy dolgozzunk rá?

WEBBeteg - Dr. Mélypatakiné Dr. Áfra Júlia, szakgyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Pászthory Erzsébet, gasztroenterológus, belgyógyász
WEBBeteg - Dr. Sánta Zsuzsanna, szakgyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Balogh Andrea, gyermekgyógyász
WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin
WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.